Čekali jsme, že přinesou svobodu. Teď jsme ale na sociálních sítích závislí, říká antropoložka Marie Heřmanová
„Sociální sítě způsobují závislost. Ale není na nich vše jen zlé,“ vysvětluje vědkyně ze Sociologického ústavu AV ČR.
„Čekali jsme, že tyhle platformy přinesou ohromnou svobodu. Lidé si na ně ale přinesli modely chování z reálného života,“ vysvětluje Marie Heřmanová, proč je například ideál krásy na Instagramu ještě přísnější než v módních časopisech.
Na druhou stranu, připouští, sociální sítě umožňují specifickým skupinám lidí najít spřízněné duše. Ať už se jedná o etnické či sexuální menšiny nebo třeba lidi se zdravotním problémem.
Antropoložka, která původně studovala etnika v Mexiku, přiznává, že sama získala zdravý odstup od sociálních sítí díky své práci. Nejen že je začala jinak vnímat, ale snaží se třeba přemýšlet nad tím, k čemu a kdy používá svůj mobilní telefon.
„Zní to možná vtipně, ale používám aplikace, které mi vypnou ty ostatní. Dodržovat klidový režim je důležité!“ Jak změnit chování na sociálních sítích tak, aby vám v jejich prostředí mohlo být dobře?
Související
-
Posledních deset let se snažím naučit lidi používat sociální sítě, říká Eliška Vyhnánková
Kde se vzal boom sociálních sítí a platí, že kdo není na instagramu, jako by nebyl? Jak velký rozdíl je mezi naším profilem na sociální síti a realitou?
-
Sociální sítě jsou problém, který zasahuje do života všech žen, myslí si publicistka Lucie Šilhová
„Podívejte se, jak vypadá normální česká žena a jak si myslí, že by vypadat měla. To je ohromný rozdíl,“ je přesvědčená publicistka a spisovatelka.
-
Josef Šlerka: V případě tornáda předvedly sociální sítě v Česku to, co známe ze zahraničí
Moravu zasáhlo tornádo. „Sociální sítě byly úplně první, kdo začal tu situaci reflektovat. Jako při výbuchu na maratonu v Bostonu,“ popisuje analytik sociálních sítí.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.