Bohumil Pečinka: Fotbal se globalizuje a ukazuje se, že důležitý může být kterýkoli zápas na MS
Právě probíhající fotbalové mistrovství světa v Rusku bude přelomové, a to nejen tím, že se na něm poprvé uplatňuje možnost konzultace s videorozhodčím. Jak to, že mužstva zemí, která by byla dříve považovaná za jednoznačné outsidery, teď drží krok s tradičními favority?
Island, Maroko nebo třeba Egypt nikdy nebyly žádnými fotbalovými velmocemi. I přesto na současném MS předvádějí výkony, které nezapadnou. „Fotbal se stejně jako spousta jiných věcí ohromně globalizuje,“ říká publicista Bohumil Pečinka.
„I ti nejmenší trpaslíci jako Island, který má jen něco málo přes 300 tisíc obyvatel, což je asi tolik jako Ostrava, je schopen držet krok s největšími mužstvy. A to jen proto, že jeho hráči působí v nejlepších evropských ligách a jsou schopni vytvořit dobrý tým.“
„A třeba mužstvo Maroka sice včera nakonec prohrálo 1:0, ale bylo lepší než například Portugalci. Jejich způsob hry je místy obdivuhodný a říkám si, že český národní tým, který na mistrovství světa, by jim těžko stačil,“ soudí Bohumil Pečinka.
Video přineslo do zápasů víc fair play
Poprvé v historii šampionátu letos pomáhá s posuzováním přestupků a napravováním chyb rozhodčích video. Podle komentátora týdeníku Reflex je ruské mistrovství v tomto ohledu fantasticky zvládnuté, protože konzultace s videorozhodčím nezpomalují hru.
„Mizí nepříjemný pocit, že bylo v zápase něco zmanipulováno, který způsobuje, že se vášeň pro hru mění v ukřivděnost. Video dodalo pocitu fair play třicet čtyřicet procent,“ myslí si Bohumil Pečinka.
Góly, které by dříve nebyly uznané, po konzultaci s videorozhodčím platí. A naopak Maradonova slavná „božská ruka“ by na MS v Rusku velmi pravděpodobně jako gól uznána nebyla.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.