Biskup Malý: Papežova cesta do Mongolska byla poselstvím světu. Především ale vzkaz Rusku a Číně
Papež František má za sebou pobyt v Mongolsku, kde žije jedna z nejmenších národních katolických komunit na světě. Je to vůbec poprvé, co hlava katolické církve navštívila tuto asijskou zemi. O čem jeho cesta vypovídá? A jak si vysvětlit jeho slova o imperiální minulosti Ruska? Biskup Václav Malý v audiozáznamu ještě přiblíží, nakolik se katolické církvi daří oslovovat mladé lidi, zavzpomíná na disidentku Ottu Bednářovou a vyjádří se k auditu na Katolické teologické fakultě.
Ke katolické víře se v Mongolsku, kde žije 3 300 000 obyvatel, hlásí pouhých 1 500 lidí. „Papež tak svojí návštěvou dal najevo, že církev si nevybírá jenom místa, kde jsou davy věřících, ale že se snaží podpořit i menšiny,“ říká v pořadu Jak to vidí... světící biskup pražský Václav Malý.
Poselství světu
Podle něj cesta do Mongolska zapadá do strategie Vatikánu ukázat, že církev není mocenskou institucí, ale že je společenstvím, které přináší pokoj a přispívá k soužití obyvatel různých světonázorů a životních orientací. „Papež ukázal, že mu nejde o obsáhlé akce, kde jsou statisíce věřících, ale že vidí i jednotlivce. Zároveň ukázal, že se Vatikán nesoustředí pouze na Evropu, ale že jde o církev světovou, která se snaží povzbudit v oblastech, kde je složitá situace, politická i sociální.“
Významným gestem podle Malého bylo, že papež při mši v Ulánbátaru k sobě pozval bývalého a současného arcibiskupa z Hongkongu, čímž chtěl ukázat, že Hongkong pořád ještě má svůj význam. „Bohužel ale nebylo řečeno, že katoličtí biskupové z Číny, ať už ti oficiálně působící nebo ti neoficiálně působící, nemohli do Ulánbátaru vycestovat. To mělo být zdůrazněno. Podstatná je ale symbolika, že papež je katolické církvi v Hongkongu nablízku.“
Vzkaz Rusku a Číně
Podle Malého lze ale papežovu cestu do Mongolska vnímat i jako vzkaz Rusku a Číně. „Jak víme, Mongolsko sousedí s Ruskem a Čínou. Tudíž to lze vnímat i jako symbol, protože je známo, že papež touží po tom, aby byl pozván i do Ruska a Číny.“
Čtěte také
Předpoklad, že se papež staví v Moskvě a setká se s patriarchou Kirillem, ovšem nevyšel. „Pokládal bych to za dobré. Samozřejmě nelze souhlasit s jeho postoji, ale myslím si, že by bylo důležité, aby se tito lidé zase sešli tváří v tvář, jak tomu bylo v roce 2015 v Havaně.“
Papež nicméně nedávno promluvil on-line k účastníkům ruského setkání katolické mládeže v Petrohradě. Za svoji obhajobu ruského historického imperialismu ale sklidil kritiku. „Papeže Františka si vážím, ale měl volit citlivější slova. Chtěl sice upřímně povzbudit katolické křesťany v Rusku, ale samozřejmě když se řekne Velká ruská říše, tak je to spojeno s dobýváním území jak za Kateřiny, tak za Petra Velikého. S ruskou vzdělaností to také není nijak slavné a už rozhodně nelze mluvit o historii humanity v ruských dějinách. Není divu, že to vyvolalo nesouhlas Ukrajinců, i když papež jistě nechtěl podpořit rozpínavost současného Ruska. Měl ale brát větší ohled na momentální situaci,“ uzavírá Václav Malý.
Související
-
Biskup Malý: Přijít po gigantovi není lehké! Na papeže Benedikta XVI. bylo hozeno mnoho nepěkného
Světící biskup pražský se zamýšlí nad odkazem emeritního papeže. Jaký byl ve srovnání s Janem Pavlem II.? A souvisela jeho abdikace se sexuálními skandály v církvi?
-
Biskup Malý: Cesta papeže do Maďarska byla duchovní výzvou k potřebě bratrství a mírového sousedství
Papež František navštívil Maďarsko. O jeho cestě do Budapešti, ale také o odchodu dvou významných českých žen nebo ničení pomníků na Ukrajině mluví biskup Malý.
-
Papež František navštívil Světové dny mládeže v Portugalsku. Čekalo na něj 800 tisíc lidí
Papež navštívil i poutní místo ve Fátimě, kde ho vítal dvousettisícový dav. Římskokatolická církev tvrdí, že se zde roce 1917 zjevila Panna Maria třem dětem, kterým prý vyjevila tři tajemství.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.