Analytička Klímová: Nedostatek Česku nehrozí. Embargo na ruskou ropu ale vyšponuje cenu benzinu a nafty

30. listopad 2023

Pátého prosince skončí výjimka Evropské unie pro Česko na dovoz ropných produktů s ruským původem a začne na ně platit embargo. Co změna přinese? Jsme na to jako stát připraveni, nebo hrozí, že bude pohonných hmot nedostatek? Analytička Jana Klímová v audiozáznamu ještě vysvětlí, co přinese pro občany rozpočet vlády na příští rok, i to, zda jsme se zbavili závislosti na ruském plynu.

Obchodování s ropnými produkty mají v Česku v rukou z velké části soukromé firmy. Velkou roli ale na trhu hraje i státem vlastněný podnik Čepro, který provozuje produktovody na dovoz pohonných hmot.

Čtěte také

„Čepro říká, že je na situaci připraveno a že už žádnou naftu nebo benzin s ruským původem nedováží. Druhý největší řetězec čerpacích stanic u nás vlastněný společností MOL, pod kterou spadá i slovenský Slovnaft, ale dováží pohonné hmoty, jež jsou vyrobeny na Slovensku z ruské ropy,“ přibližuje v pořadu Jak to vidí... ekonomická analytička Českého rozhlasu Jana Klímová.

Jde přibližně o polovinu dovozu pohonných hmot. „Trh pohonných hmot u nás vypadá tak, že dvě třetiny jsme si schopni díky dvěma rafinériím vlastněným společností Orlen Unipetrol vyrobit sami. Zbylou třetinu musíme dovážet. Část si dovážejí soukromé firmy nebo zmíněné Čepro a asi polovinu z toho pokrývá firma MOL využitím ruské ropy.“

Konec ruské ropy ze Slovenska

Od 5. prosince však toto nebude možné, proto si Slovensko vyjednává prodloužení výjimky na možnost vyvážet produkty z ruské ropy ještě o rok, aby mělo delší čas na změnu svých obchodů. „I kdyby se jim to ale vyjednat nepodařilo, tak společnost MOL ujišťuje, že situaci vyřeší. Zřejmě by pohonné hmoty nakoupila jinde, což se ale samozřejmě může promítnout do cen pohonných hmot,“ dodává Klímová, podle níž by ale v tomto případě hrála velkou roli i kapacita dovozu.

„MOL by musel pohonné hmoty dovážet po železnici. Železniční cesty se ale bohužel nerozšiřují a jsou absolutně vytížené pro nákladní dopravu. Neřekla bych, že by se to mohlo promítnout tak, že by pohonné hmoty nebyly vůbec – i s ohledem na to, že Česko má svoje státní hmotné rezervy až na tři měsíce –, může to ale být otázka cen.“

Napjatý trh i spotřebitel

Podle Klímové to ale není nic neobvyklého. „Vždycky, když se něco takového děje, přestože se ví dopředu, že embargo bude končit, vzniká napětí na trhu. A logickou reakcí je, že se to promítne do cen.“

Češi toho byli svědky nedávno, kdy se nafta prodávala za 50 korun. „Zvládli jsme to. Byla to přechodná věc. Takové ceny byly jen na ojedinělých pumpách, trvalo to velmi krátkou dobu, takže si myslím, že i jako spotřebitelé s takovou zkušeností, nemusíme nijak začít bláznit,“ uzavírá Jana Klímová.

Spustit audio

Související