Ať zase nenaletíte obchodníkům

25. březen 2014
Poradna pro spotřebitele

Jste jako zákazníci poučitelní? Vztahuje se na zboží ve slevě stejná záruka jako před slevou? Je objednání piva obchodní smlouvou? Povídali jsme si s Milošem Borovičkou z časopisu dTest.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Posel dobrých zpráv se jmenovala písnička, kterou dozpíval Karel Gott na Českém rozhlase Dvojce a já doufám, že i my, naše vysílání je pro vás, milí posluchači, poslem dobrých zpráv, že vám přinášíme takové zprávy, které jsou libé vašemu sluchu. Jedna taková zpráva zazní určitě už po 11 hodině, kdy budu mluvit s panem profesorem Davidem Sedmerou, jehož oborem je anatomie. Pan profesor pracuje na výzkumu, aby případná srdeční vada miminka šla odstranit ještě v matčině lůně, ale budeme mluvit i o tom, kam dnes dospěla anatomie, jaké jsou nové objevy, jestli vůbec jde v lidském těle ještě objevit něco nového, co může znamenat další vědecký objev. Pa profesor má velké zkušenosti i ze zahraničí, pracoval v Jižní Karolíně ve Spojených státech, také v Lausanne ve Švýcarsku, bude věru o čem povídat a myslím, že bude i o čem povídat i s mužem, který sedí teď naproti mně ve studiu s Milošem Borovičkou z časopisu dTest. Dobrý den, pěkně vítám.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Dobrý den.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
My budeme mluvit o chybách ve smlouvách. Chybách nás spotřebitelů při nakupování a fíglech prodejců, často o tom tady mluvíme z nejrůznějších úhlů pohledu, ale zdá se, že jsme stále nepoučitelní. Tak, jak vypadá taková smlouva, pane Borovičko?

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Tak, vlastně pro nás právníka je smlouva vlastně důvodem, proč si strany, proč si obchodník a ten spotřebitel mezi sebou plní. A ona je taková rozšířená představa, že smlouva je prostě kus papíru, na kterém jsou podpisy, ale rozhodně tomu není tak. Smlouvu jednoduše uzavřeme bez jediného slova. Když prostě na hospodského mávneme, zavoláme desítku a on na nás kývne, tak jsme se domluvili, že nám prostě přinese pivo.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
To je uzavřená smlouva, to platí.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
A uzavřeli jsme smlouvu bez dalšího. Když nám to pivo přinese, musí mít odpovídající kvalitu, pokud nebude třeba na míru nebo bude kyslé, tak ho můžeme reklamovat a už máme ty stejná práva jako kdybychom za ním zašli, napsali jsme si chceme jedno pivo, on nám podepsal ano, doručím vám jedno pivo. Je to vlastně úplně stejné.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale vlastně máme i povinnost to pivo zaplatit.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Samozřejmě, vždycky práva - povinnosti jsou dvoustranné. Tedy ten hospodský má povinnost dodat pivo v potřebné kvalitě a my máme povinnost ho převzít a zaplatit za něj kupní cenu, která je řekneme třeba stanovená na lístku, kterou se zase nějakým způsobem domluvíme.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, ale to je pivo, to je celkem taková řekněme jedna z levnějších záležitostí, když uzavíráme smlouvu. Ale smlouvu na drahé věci uzavíráme písemně většinou.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Většinou to doporučujeme. Ono takto, když jdeme do obchodu, vybereme si něco z regálu, přivezeme to na pokladnu, opět tam neprobíhá to písemné uzavření smlouvy, ale už máme nějaký písemný doklad o tom, že jsme smlouvu uzavřeli. Pokud máme nějaké trošku vyšší požadavky, zboží chceme upravit na míru, chceme si třeba nechat zrekonstruovat něco v domácnosti, udělat si, nechat si udělat nějaký nábytek, pak je vždycky dobré tu smlouvu sepsat písemně tak, abychom měli jasný důkaz o tom, co jsme chtěli , co nás to mělo stát a co pro nás ten zhotovitel nebo ten prodejce měl udělat. Předcházíme tím sporům, tam už je opravdu dobré mít to na tom papíře.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Co takové ty slevy, které dejme tomu jsou nějaká obuv, je ve slevě, je to v akci, vztahují se na to stejné podmínky jako na ty ostatní zboží, které není třeba v té akci?

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Tak to záleží na tom, proč je to zboží zlevněné. Pokud je to taková ta klasická reklamní letáková akce, teď máme boty s 50% výprodejem, protože končí sezóna zimní, pak co se týče uzavíraných smluv a odpovědnosti, hlavně nás bude zajímat záruční doba nebo možnost reklamace, tak pro to platí úplně to samé jako kdybychom to koupili bez slevy za tu původní cenu. Pozor na to, pokud je zboží prodávané pro nějakou vadu, stává se to, že třeba je oddělení v obchodě, kde je kazové zboží, třeba to má utržený zip nebo ho má křivě našitý nebo něco podobné, potom, pokud si takovéhle zboží koupíme, nemůžeme ho reklamovat pro tu konkrétní vadu, kde bylo zlevněno.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A je to někde zapsáno, že tam je ta chyba?

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Měli bychom požadovat ať je to právě v tom dokladu o koupi, ale zase je to povinnost prodejce potom prokázat, že nás na tu vadu upozornil. Takže to spíš bude prodejce dělat sám, protože kdybychom řekněme koupili něco s vadou a byli bychom zrovna nepoctiví spotřebitel a neměli bychom v tom dokladu o koupi, že jsme to koupili právě pro tuhle tu vadu, pak by asi neusneslo důkazní břemeno ten prodávají, pokud bychom to reklamovali. Takže to upozorňuji spíše prodávající, dávejte si na to pozor, protože spotřebitel, který by nechtěl být poctivý, tak by na tomhle tom mohl docela vydělat.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, pokud jste někdy uzavřeli smlouvu a nedopadlo to úplně přesně podle vašich představ, nebo pokud byste se chtěli zeptat jak uzavírat smlouvu nebo na nejrůznější fígle prodejců, můžete se teď spojit s panem Milošem Borovičkou jejakaje@rozhlas.cz a k dispozici vám jsou i dvě notoricky známá telefonní čísla 221552525 nebo 221552424.

/ Písnička /

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Krásná jemná muzika, my ale budeme mluvit o velmi prozaických věcech s panem Milošem Borovičkou a s vámi, milí posluchači, mluvíme o chybách nás spotřebitelů při nakupování a o fíglech prodejců, mluvíme o chybách ve smlouvách. A na telefonu už jsou dva posluchači, dobrý den, vítáme.

osoba
--------------------
Dobrý den, to jsem já?

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, slyšíme vás, dobrý den.

osoba
--------------------
Zdravím ve studiu všechny, ve studiu Dvojka a chtěla bych se zeptat pana Borovičky, dostala jsem nabídku od jedné firmy, jednalo se o minci za 179 korun. Souhlasila jsem, bylo mi posláno zboží v krabici zabalené bez dobírky a vevnitř byla složenka na 999 korun, protože k tomu byla přiložená jedna, ještě jedna mince neobjednaná, která stále 820 korun. Já jsem okamžitě uhradila částku 179 korun a moje známá mi povídá: "Prosím tě, na to se vykašli, to je takzvaná," ježíš jak ona to říkala nekalá ...

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Nabídka, možná.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Obchodní praktika.

osoba
--------------------
Nekalá praktika a vůbec to nemusíš vracet, vůbec na to nemusíš reagovat a vůbec to nemusíš platit, to je dobře, že si zaplatila jenom těch 179 korun. Kdyby to bylo dobírkou, tak bych to nepřijala, ale že to bylo v tom balíku šikovně prostě, načež jsem dostala od té firmy další dvě nabídky ve dvou dopisech a teďka jsem od nich dostala prostě takové upozornění, upomínku, že pokud to neuhradím tu částku zbylou, takže to předají jejímu právnímu oddělení. Chtěla bych vědět jak postupovat, protože mně známá řekla, že existuje nějaký paragraf na to dokonce.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, rozumíme, pan Borovička odpoví, ano.

osoba
--------------------
A kdyby mi mohl říct i ten paragraf, abych jim mohla odepsat.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak to nevím, jestli vysype z rukávu, ale zkusíme to, díky. A vezmeme ještě druhý dotaz, dobrý den, zdravíme. Můžete se ptát, dobrý den. Tak není posluchač a my odpovídáme.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Tak máme hezký dotaz, s tímhle tím se setkáváme na naší poradenské lince poměrně často. Ono v případě, že si objednáte něco a přijde k tomu další část, která byla právě neobjednána přesně jak jste říkala, je to neobjednané plnění a té části, pokud máte jistotu, že opravdu na tý objednávce nebylo, že chcete třeba, aby vám posílali nějakou sérii mincí a podobně, oni tihle ti obchodníci jsou řekněme velmi, velmi vykutálení. Tedy na těch svých objednávkových formulářích mívají různé odkazy, často třeba se nám stávalo zrovna u těch mincí, že v odpovědní obálce přímo vlastně vevnitř, kam člověk nevidí, tak byly další nějaké poznámky, nějaké další obchodní podmínky, že odesláním se zavazujete dál pokračovat v tom, že vám budou posílat nějaké další mince a podobně. Takže na takovéhle obchodníky velký pozor. Ty mince ani většinou nemají tu sběratelskou hodnotu, kterou ten obchodník prezentuje. Ale v případě, že jste si objednala opravdu pouze tu jednu, tu samozřejmě musíte zaplatit, to jste udělala správně, a ve zbytku plnění je to takzvaně nevyžádané plnění a vy jste momentálně zákon říká "oprávněným držitelem". Tedy můžete to mít u sebe, ale pokud to ten obchodník bude chtít zpátky, tak si pro to může dojet, může si to vyzvednout, ale vy mu to zpátky nemusíte posílat. Ten paragraf teď si opravdu nejsem úplně jistej, myslím, že to bude kolem tak 1839, ale ruku do ohně za to nedám. Tak zkuste si ještě zavolat na naši poradenskou linku, já řeknu číslo 299 149 009 tam vám to řeknou úplně přesně nebo vám konkrétně to znění občanského zákoníku pošlou. Tohle to je zrovna paragraf, kterej v hlavě nemám. Takže myslím, že jste postupovala správně, klidně bych jim napsal, dělá to ten český mincovní obchod nebo pokladnice nebo tak nějak se jmenuje, tak mají nějakou adresu, kam lze napsat i e-mailovou a tam prostě dát vědět.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ještě to číslo pak na závěr našeho povídání té poradenské linky zopakujeme. Dobrý den, volám, vítáme dalšího volající, dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady je Pavel z Mostu a já mám takový dotaz.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Zdravím.

osoba
--------------------
Koupil jsem u jisté firmy, která má v logu tři stejná písmena oranžové barvy boty, takže jsem uzavřel s obchodníkem smlouvu, že ano. Boty se po měsíci tak nějak rozpadly a když jsem se byl reklamovat, tak jsme sepisovali reklamační protokol a tam slečna prodavačka návodně naváděla, tam byly tři možnosti opravit zboží, výměnu zboží nebo vrátit peníze a radila mi ať rozhodně zaškrtávám pouze variantu vrácení peněz, že to zamítnou okamžitě. Mám po 30 dnech nárok na vrácení peněz za to zboží, když se po 30 dnech vlastně ...

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Nic neděje.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Tak spíš asi jde o to, že se po 30 dnech rozbilo. Tak občanský zákoník říká, že pokud se vada objeví v prvních 6ti měsících, má se zato, že byla na věci už v době převzetí a musel by ten prodávající prokázat, že tam vada nebyla, což je velmi obtížné a pokud je něco řekněme tak nekvalitní, že se rozpadne po 30ti dnech, tak prakticky není prostředek jak by prokázal, že to kvalitní bylo, jo. To by musel skutečně ten pán nevím co s tím dělat, aby to do 30ti dnů zničil. Oni mají samozřejmě lhůtu na vyřízení reklamace, která je opět třicetidenní, tady nevidím důvod proč to protahovat, zákon jasně říká, že o reklamaci má být rozhodnuto ihned, nejpozději do 3 dní, do 30 dnů má být vlastně vyřízeno i to s tou případnou opravou nebo s tím vrácením peněz. Takže tady v tom případě opravdu nevidím důvod, proč by vám neměli vrátit peníze. Těžko prokážou, že ty boty byly v pořádku a že byly natolik kvalitní, aby vlastně vydržely toto základní nošení.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano. Dobrý den, vítáme dalšího volajícího. Dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den, Sítek.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Zdravíme vás, můžete se ptát.

osoba
--------------------
No, mám tady současně problém, který řeším. Měl jsem uzavřenou smlouvu na dodávku elektrické energie s Energetickým centrem Praha, společnost s ručením omezeným. Letos jsem dostal vyúčtování minulý měsíc nebo před měsícem a to vyúčtování bylo 10krát vyšší než obvykle jsem platil. Já jsem doplácel tak 500 korun ročně, 500, 700 a teď mi přišlo vyúčtování na 5,5 tisíce. Jenže to vyúčtování mi neposlalo Energetické centrum, ale Bohemia Energy entity, s.r.o. Praha. A vlastně jsem to zjistil až z toho vyúčtování, že to je nějaká jiná firma. Tak jsem poslal reklamaci a oni mi odpověděli, že koupili tu firmu Energetické centrum a že tím se vlastně žádné podmínky nemění, všechno zůstává při starém a že je všechno v pořádku, jak jsem se ohradil proti tomu, že s nima žádnou smlouvu nemám. Co teď mám dělat s tím?

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Skutečně pravda, zaznamenali jsme to, že Bohemia Energy je vlastně v jednom konsorciu nebo respektive toto energetické centrum je dceřinou společností Bohemia Energy. Nejsem si úplně jistej, jestli je koupili nebo jestli to byla dceřinka od začátku a opravdu spotřebitelé jsou tímhle tím celkem zmateni. Tedy co se týče toho samotného vyúčtování, pokud s vyúčtováním nesouhlasíte, myslíte, že ten odběr energie není podle smlouvy nebo ta cena není vyúčtována správně, pak samozřejmě tu smlouvu reklamovat nebo to vyúčtování reklamovat, doložit tam odběr jsem měl takový, ve smlouvě mám napsáno, že budu platit tolik, takže chyba se evidentně může stát. Co se týká té samotné smlouvy, tak tam musíte vědět na jak dlouho ji máte uzavřenou. Většina těhle těch společností, řekněme těch nových nebo novějších na trhu, tak uzavírá smlouvy na dobu určitou, většinou v uvozovkách s nějakým zvýhodněním třeba na rok nebo na dva. Takže zjistěte si na jak dlouho máte uzavřenou tu smlouvu, protože skutečně oni pokud tu společnost převzali, já nejsem si teď úplně jistý tím vztahem k jakýmu tam došlo, tak ty smlouvy jsou nadále platné, prostě koupili si společnost a ty smlouvy běží dál. Tak tedy pokud máte smlouvu na dobu určitou budete ji moc vypovědět až skončí ta lhůta. Pozor na automatické prodlužování, to tam bývá v těch smlouvách poměrně často, že když nedáte dva měsíce předem vědět, tak se vám ta smlouva automaticky prodlouží. Pokud ji máte na dobu neurčitou, tak tam bývá výpovědní doba kolem 3 měsíců. Není dneska nic snazšího než toho dodavatele změnit.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tady přišel jeden zajímavý mailový dotaz, posíláme balíčky na dobírku, objednatel si tuto dobírku nevyzvedne, my zaplatíme poštovné asi 100 korun, o které přijdeme. Je nějaké dovolání?

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Tak, to je zase velký rozšířený omyl spotřebitelů, že pokud si něco objednají na internetu a nepřevezmou to, takže jakoby od smlouvy odstoupili. To rozhodně není pravda. Pokud uzavřu smlouvu i na tom internetu, tak mojí povinností je tu věc převzít, převzít a zaplatit kupní cenu. Pokud ten spotřebitel, protože u smluv na internetu má právo odstoupit do 14 dnů, ale to musí udělat aktivně, on musí tomu prodávajícímu dát vědět, milý prodávající, já jsem si to rozmyslel, odstupuji od kupní smlouvy. Pak by to bylo řekněme v pořádku, pak i vlastně kdyby to převzal, tak ten prodávají by musel mu vrátit peníze a vrátit mu i poštovné. Tady je rozdíl řekněme v tom doběrečném, protože to není nejlevnější způsob dodání. Takže pokud bych si to nepřevzal a dal jsem vědět, že odstupuji od smlouvy, tak bych měl doplatit nějakých těch řekněme 40 korun na tom doběrečném. Teď stále ten kupující, pokud to pouze nepřevezme, pokud prostě nejde pouze na poštu, tak má stále povinnost to zboží převzít a to zboží zaplatit. Tedy pokud jsem provozovatelem e-shopu, vyzval bych kupujícího jak to teda s tím bude, jestli dále trvá na té smlouvě a případně ať zaplatí to doběrečné, pokud od té smlouvy chce odstoupit.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Lze pohrozit třeba nějakým penále?

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Tak úrokem z prodlení ano, i když ona to není zase částka, kde by se to vyplatilo. Zákonný úrok z prodlení tuším, že je někde kolem 8 % ročně, takže je to poměrně málo, ale těch 40 korun doběrečného je taky poměrně malá částka, ale pohrozit tím určitě lze a ten spotřebitel opravdu má povinnost to zboží převzít, případně od té smlouvy odstoupit, pokud chce .

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, tak to bylo několik perliček z bezbřehého tématu chyb, omylů, kterých se my spotřebitelé dopouštíme nebo nejrůznějších fíglů prodejců. Děkuji moc panu Miloši Borovičkovi z časopisu dTest. Možná ještě jednou tu zákaznickou linku nebo respektive vaši konzultantskou linku.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Přesně tak, je to poradenská linka na čísle 299 149 009 a každý den jsou tam prostě lidi, kteří vám poradí s vašimi spotřebitelskými problémy.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkuju mockrát, těším se zase na slyšenou.

Miloš BOROVIČKA, časopis dTest
--------------------
Na slyšenou.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio