Šmejdi jsou na scéně i po změně zákonů

22. duben 2014
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Předváděcí akce pro důchodce (ilustrační foto)

V březnu 2014 zaznamenala poradna časopisu dTest největší počet stížností na předváděcí akce. Jejich množství se oproti minulým měsícům zdvojnásobilo. Změna zákonů ani osvěta nepomohla. Lidé se stále raději nechávají "nachytat".

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, je s vámi Český rozhlas Dvojka, je 10 hodin a téměř 6 minut. Už za hodinku dostaneme návštěvu, z Bratislavy přijede a libozvučnou slovenštinou promluví zpěvačka Marcela Laiferová, Marcela Laiferová také vystudovala medicínu, napsala knihy a myslím, že bude o čem povídat, bude na co vzpomínat, protože myslím, že vy, dejme tomu zralí věkem ji pamatujete, ona vyhrála Bratislavskou lyru, jednou byla třetí a byla to docela výrazné osobnost. Tak se jí zeptám jak dneska žije, jak se ji daří. No, ale teď, teď sedí na proti mně ve studiu Dvojky Lukáš Zelený z časopisu dTest. Dobrý den.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Dobrý den.

Čtěte také

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pěkně vítám. Vstoupili jsme do Spotřebitelské poradny a dnes opět na téma šmejdi. Řekla bych opět, protože už o šmejdech, tedy od podvodných předváděcích akcích a podvodných dopisech a tak dále jsme mluvili mnohokrát, ale stále je třeba opakovat a stále šmejdi, ačkoli se změnili zákony, tak jsou na scéně, je to tak.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Je to přesně tak. My jsme vydali už mnoho a mnoho článků, tiskových zpráv, mnoho varování. Jenom já jsem navštívil snad 60 besed se seniory a i tady jsme o tom mluvili mnohokrát, a co mě zarazilo minulý měsíc, když jsme uzavírali statistiku, všude se uzavírají statistiky, tak i my je uzavíráme, a mě zarazilo, že jsme zaznamenali za minulý měsíc úplně největší počet stížností na předváděcí akce od seniorů v historii naší poradny. My jsme se přiblížili k nějakým 300 stížnostem za jeden měsíc. Takže to číslo mě úplně vyděsilo, protože se skoro zdvojnásobilo. Kdysi si senioři stěžovali a opět si stěžují na ty stále stejné věci, zejména nakoupili jsme a teď to nemůžeme vrátit.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak tedy to obcházení těch zákonů, které jsou vlastně nové, vypadá?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak, je pravdou, že na základě petice proti šmejdům se podařilo ty zákony změnit, zavést některé instrumenty, které jsou třeba obvyklé v Německu. Je třeba, je povinnost oznamovat konání předváděcí akce České obchodní inspekci, a ta následně má lepší šanci zkontrolovat.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A oznamují, oznamují?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Oznamují, ale bohužel oznámí třeba 10 předváděcích akcí a 9 jich zruší, akorát to České obchodní inspekci v uvozovkách zapomenou říci, tudíž ta má 10 oznámení a teď neví, které se bude konat. Pak i některé společnosti zase samozřejmě neoznamují, ale tam už je pak na tom dozorovém orgánu, aby případně odhalil a případně sankcionoval, to už samotní senioři nedokáži ovlivnit. Na druhou stranu mohou posílat oznámení o tom, že se nějaká předváděcí akce konala. A takový ten standardní problém je senior nakoupí, podlehne nějakému tomu nátlaku na některých předváděcích akcích a následně mu není umožněno nebo není umožněno, nejsou třeba přebírány jeho dopisy s odstoupením od smlouvy, není přebíráno to zboží, společnost je nedohledatelná a nebo i když ten dopis doručí, tak společnost zásadně nereaguje.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, můžete se k nám přidat do Spotřebitelské poradny s Lukášem Zeleným z časopisu dTest. Můžete napsat mail jejakaje@rozhlas.cz nebo můžete telefonovat 221552525 nebo 221552424. Mluvíme o šmejdech.

/ Písnička /

Čtěte také

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Předváděcí akce stále v centru vašeho zájmu, protože už tady máme telefony, už nám voláte na téma šmejdi. Lukáš Zelený z časopisu dTest je ve studiu. Dobrý den, vítáme, můžete se ptát, dobrý den.

osoba
--------------------
Ano, dobrý den. Tady je Marta Stibůrková. Já jsem byla, chtěla jenom podělit se zkušeností s takovýhlemi šmejdy v podstatě, protože jsem 2x se zúčastnila této akce se svým manželem, a to byla pokaždý skutečně taková masáž, zejména na ty staré lidi, protože vždycky se jednalo o nějaký zdravotní výrobek a já jsem teda měla pocit, že nechci svému muži dovolit něco, co mu zachrání život, ano, takže jsme to potom nakonec pokaždé koupili a víckrát už jsem, vždycky, když něco takového přišlo, tak hodila prostě do popela, aby to neviděl, aby nechtěl zase jet, protože to skutečně je nepředstavitelný jako to je masáž z jejich strany. Tomu se vůbec nedokážou ti lidi bránit, jo.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak nejlépe asi nejezdit tam, ale to je.

osoba
--------------------
Nejezdit, jediná rada je nejezdit. Já vím, protože tady my bydlíme na samotě v lese a tady ti lidi potom takovou příležitost, když jsme měli šanci podívat se někam, ano, tak se chtěl někam podívat zároveň přitom, ale to opravdu se nevyplatí, nevyplatí, protože se tomu nedokážou, já jsem přesvědčená, že se tomu nedokážou.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ubránit.

osoba
--------------------
Já, když jsem tam jela s nim, že jo, tak jsem ho nedokázala přesvědčit natolik, aby si to nebral, že stejnou věc koupí prostě za třetinovou nebo ještě menší cenu, nedokázala jsem to, jo, protože ta masáž z jejich strany je obrovská opravdu.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já vám za tuhle tu zkušenost velmi děkuji, protože si myslím, že podobnou mají i další posluchači. Co, Lukáši, vy na to?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ten prodej je skutečně založen na manipulaci, nátlaku, někdy i na těch řekněme trochu agresivních obchodních praktikách, na tom psychickém nátlaku, apelu na to zachraňte si zdraví, zachraňte zdraví svým dětem, svým vnoučatům a skutečně podstatná část těch seniorů podlehne, ale podlehnou nejen senioři.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den, vítám ve vysílání, můžete se ptát.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady Král, Táborsko.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den.

osoba
--------------------
Prosím vás, já zase budu mít zase asi trošičku opačnej názor, já se těch lidí musí, těch šmejdů, jak vy je nazýváte, já se musím trošku zastat, protože mně to připadá, jak říkal pán, že tady je 300 stížností a nakoupili jsme a chceme vrátit a nemůžeme, no, tak to jsou nesvéprávní ti lidi, co nakoupili, nebo, já chápu, že ta paní mluvila velmi jako, že se tomu dá uvěřit, že ta masáž asi opravdu je veliká, ale to je jejich práce a na druhou stranu prostě obchod je uzavíranej mezi zákazníkem a prodejcem a jestli někdo něco nechce, no, tak ať to nekupuje. A to mi neříkejte, že tady máme takovejhle, mně to připadá, že ti důchodci jsou naprosto nesvéprávní lidi, že to není možný tohle to. Když to nechci, tak to nekupuju, ne?

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Když je někomu trošku víc let, tak na ten život nazírá malinko jinak a navíc v té smlouvě většinou stojí, že jde odstoupit od té smlouvy a když potom se člověk domáhá toho odstoupení, tak nepřebírají poštu a nejde s nimi komunikovat, tak tohle je šmejdské jednání, to se na mě nezlobte.

osoba
--------------------
Já se nemůžu zastávat těch praktik, když já naprosto odsuzuju to, to chápu, že jsou to opravdu asi nekalý praktiky a není to v nějakým ažuru jak se říká obchodního nějakýho par excellence, ale jak říkám zase na druhou stranu mi neříkejte, že tady máme takovéhle stádo ovcí a takovejhle nesvéprávnejch lidí prostě, který jsou opravdu jak ovce ke krmelci, to není normální tohle to.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
To máte pravdu.

osoba
--------------------
Oni už se napálili, oni to říkají i v tom dokumentu, ty Šmejdy jsem viděl, vždyť oni tam jdou podruhý, potřetí, počtvrtý a zase si to koupěj. No, tak to mi neříkejte, že tohle to je normální. To přeci není normální tohle.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hm, já bych teď citovala tu paní, která volala předtím, že když bydlí úplně na samotě, tak je to vlastně takový jediný kontakt s životem, se světem. Já vím, že asi by člověk měl vyhledat trochu jiný kontakt, ale chytají se stébla, já to chápu, no.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ono, my jsme tam měli, měli jsme tam spoustu případů, protože mluvíme o šmejdech a všichni si představíme klasickou předváděcí akci, ale oni už jezdí za lidmi i domů a potom tam skutečně jedou na ty menší vesnice, kde ti lidi jsou sami, na ty okraje a skutečně jdou, zvoní a ta paní jak je doma sama nebo už opravdu je doma jenom sama, tak otevře, pustí dovnitř.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Chce si popovídat.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
A tam už většinou taky podlehne. To už je fakt trochu za hranou.

osoba
--------------------
Praktiky, praktiky jsou asi za hranou, ale zase mi, já si stojím na svým názoru, nemůže to tady bejt jenom stádo ovcí.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak to máte pravdu, že člověk jako by si tohle to měl uhlídat. Děkuju, děkuju vám za zavolání, mějte se hezky, na shledanou. Dobrý den, vítáme, haló, haló! Dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady František Hynek. Prosím vás, tady tyhle ty pořady o šmejdech jsou velmi potřebné, ale nejedná se jenom třeba o prodejce nebo ti, kteří nabízejí různé zboží, ale jedná se i o další věci, například o sepisování všelijakých smluv. Vždyť ty nejdůležitější věci jsou v těch smlouvách zamlčeny, případně je tam nějaký drobný odkaz na co si to ten člověk, který tu smlouvu uzavírá, tak na to není schopen přijít. A řeknu vám, že na takovýto nátlak naletí i nebo podvod naletí i lidé vysokoškolsky vzdělaní. Ale já bych tady viděl jedno řešení, prostě, když se prokáže, že záměrně je něco zamlčeno nebo je ta druhá straně nějakým způsobem podvedena, tak to považovat opravdu za nějaký přečin nebo snad i trestný čin a tím by se měli zabývat prostě soudy, případně advokáti. Ti, kteří teda to odhalí a jakmile odhalí snahu o podvod, tak vést k zodpovědnosti nejenom ty firmy, ale i konkrétní lidi, protože skutečně můžu vám říct, že znám vysokoškolsky vzdělané lidi, kteří také naletěli nebo byli smlouvou podvedeni. A proč náš stát s tím konečně něco neudělá, protože normální obyčejný člověk nemá peníze, aby se soudil.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jistě, jistě, děkujeme mockrát za zavolání, díky, mějte se hezky. Já bych tady citovala jednu větu z mailu, který přišel: "Jestli by nešlo okopírovat zákony zemí, kde jsou takové šmejdské akce vyloučeny?"

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ten model, co byl nastaven vlastně po dokumentu Šmejdi a novely těch příslušných zákonů, tak v podstatě kopíroval model z Německa. Máme tady ohlašovací povinnost, Česká obchodní inspekce může vstupovat, Česká obchodní inspekce může natáčet, nesmí se tam prodávat zdravotnické prostředky. Oni taky neprodávají, ono, když se podíváme do těch smluv, tak tam není zdravotnický prostředek, ale je to nějaké běžné zboží, ale během toho prodeje je to tak prezentováno. Jenže potom je otázka, jak to dokázat? Když tam ten státní orgán není a lidé pak často řeknou: "No, jo, tak my to necháme už takto být, my jsme sice chtěli dárek, ale teď to vykládat už nikomu nebudeme. To, že nám lhali, že nás oklamali, to už taky nedosvědčíme." A pak je problém jak to dokázat.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, dobrý den, další volající 221552525 nebo 2424 na konci. Zdravím. Dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den, já jsem doktorka Ziegelová, já vám chci říct svou skutečnost, zkušenost. Bylo to 5. 10. 2012. Teda je to dost dlouho, jenomže já jsem se přihlásila na zájezd do Lázní Mšené, to u nás dole bylo vypsáno, akorát že lidi nad 60 nemusí platit autobus. Tak jsem jela, protože jsem dělala s rehabilitací, tak do těch lázní chtěla jet, jenomže nás zavezli do Rvačova, Roudnice nad Labem a na takovouhle předváděcí akci, na kterou jsem vůbec nechtěla jet. Načež v tom autobuse už nám dali číslíčka a já jsem měla číslo 42 a teď ta předváděcí společnost všechno možný tedy předváděli a pak řekli a všechno vyhrává číslo 42, a to jsem byla já. Tak já jsem všechno vyhrála, ale v tý smlouvě potom stálo, že vyhrávám všechny ty věci, který tam byly, ale musím si koupit robot za 35 tisíc. A to už mě teda donutili, abych tohle udělala, což jsem vůbec nechtěla, a hned v sobotu mně přivezli všechny ty věci, ale přijeli pro mě ještě jednou, když už jsem mohla ze svý spořitelny vyzvednout a hned si je odvezli. A já teďko mám celej byt plnejch těch blbostí, který nemůžu, ještě, že mám byt, do kterýho se vejdu ještě já, krom všech těch věcí, který tady mám. No, a pak jsem se dozvěděla, za prvé hned okamžitě jsem jim psala zpátky, že to byla reklamní společnost.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Prosím, jestli bychom mohli to zkrátit. Děkuju. Čeká další posluchač.

osoba
--------------------
Ano, načež jsem jim hned napsala, že to vracím, došlo mně to zpátky a na internetu jsem se dozvěděla, že je tahle společnost v likvidaci a já vám všechny tyhle blbosti a peníze jsou pryč. Tak to je všechno už. Na shledanou.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak děkujeme u za tuhle tu vaši zkušenost, děkujeme. No, co říct, co k tomu dodat, Lukáši?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tady ten případ vlastně ukazoval na to, jak byl vlastně zřetelně porušen zákon o ochraně spotřebitele, nejspíš i občanský zákoník, co se týče informační povinnosti. Nebude tady možnost prakticky získat ty peníze nazpět, protože společnost je v likvidaci, i kdyby paní se přihlásila do insolvenčního řízení, nedělejme si iluze, že tam vůbec nějaký majetek bude, který by šlo následně buď pomocí toho soudního rozhodnutí získat zpět.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, tak no comment já bych řekla. Dobrý den, můžete se ptát, zdravíme, vítáme. Ano, dobrý den. Vy jste u telefonu, dobře vás slyšíme, dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den, ano, takže ve stručnosti, abych vás upozornil na nejnovější triky těchto společností jo. Takže samozřejmě mám 78 let, takže už postarší člověk, který je objektem těch nekalých praktik. S pejskem jdu po náměstí v Olomouci, zastaví mě taková paní velice slušně vypadající, říká: "Ano, prosím vás, máte čas zítra," nebo já nevím za tři dny, "přijďte na akci, kde vám předvedeme perfektní výrobek, a když se zúčastníte, my vás ještě předtím zavoláme, vyhráváte hodinky v ceně 2 tisíc korun." Takže to už mi bylo jasný, že jsou to šmejdi. A říkal jsem si, tak se jim to pokusím rozbít. Takže jsem se zúčastnil včetně manželky, říkám, pojď, dostaneš tam taky hodinky a tak dál. Přišli jsme tam, perfektní prezentace, tykali si a tak dál, ale pozor, mezi námi asi já nevím 20, 25 lidmi byli jejich nasazení agenti zřejmě, kteří prostě na každý jejich, jak bych to řekl, na každý jejich pokyn prostě se přihlásili a říkali, ano, máme s tím výborné zkušenosti, výborné zkušenosti se všemi těmi přístroji, to znamená byly to ty indukční sporáky a tak dál. Tak mně už pak došla trpělivost a ptal jsem se, protože tam bylo fakt opravdu všichni důchodci a vypadalo to tak, že už některé zblbnou. Tak jsem se zeptal: "Prosím kolik to stojí?. A: "No, 25 tisíc, ale my je letos prodává za 54 tisíce, tady máte ceník," načež vstali ti agenti jejich a říkali: "Ano, my to máme, jsme s tím spokojeni, dva roky," a tak dále. Já říkám: "Jakou děláte záruku na tyhle tyto mašinky?" Oni říkali: "24 měsíců." Tak říkám: "Prosím vás, když se tady podívám kolem, tak tady jsou lidé od 70 výš, to znamená za 2 roky je, ta záruka vyprší za 2 roky, 24 tisíc nebo 25 tisíc to znamená tisíc korun měsíčně, když se to pak pokazí, tak už nemají prostě nic, ale mají vyhozenejch 24 tisíc a když se na vás koukám,jsou tady většinou lidé na dožití, takže se jim to nemůže vyplatit, i když ušetří elektrický proud, jak vy říkáte. Načež bylo velké pozdvižení a víceméně mě nevyhodili, ale já jsem odešel sám.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, jasně. Děkujeme mockrát i za vaši zkušenost, díky. Lukáši, náš čas téměř vypršel. Já jenom tady přišel zajímavý mail: "Každý den dostávám otravné telefonáty, ve kterých vám nabízejí různé zboží. Denně jich mám až 5. Včera mě nadzvedl, kdy nemají úctu ani na svátek a otravují lidi o Velikonocích." Tak, jde s tím něco dělat, s těmi telefonáty?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Pokud zvedneme ten telefon, nejlepší obranou je vymáčknout, nezvedat, ale když už ho zvedneme, požádat o informaci, co je to za společnost, co nám volá, případně čí produkty nám nabízí a potom jim adresovat nesouhlas s tím, aby už nás nadále kontaktovali a požádat je o odstranění našich osobních údajů z jejich databáze. Pokud by se situace opakovala, tak se obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkuju mockrát za dnešní povídání Lukáši Zelenému z časopisu dTest a hlavně vám, milí posluchači, protože dneska jste především se svými zkušenostmi se svěřovali vy. Děkuji, Lukáši, na slyšenou.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Hezký den.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio