Turci mají prezidenta s megalomanskými vizemi. Navzdory odborníkům je postupně realizuje. Výsledky jsou ohromující

19. srpen 2015

Železniční hedvábná stezka z Instanbulu až do Británie a Číny. Největší letiště na světě. Prezident Erdogan si zdánlivě z ekologů i nařčení developerů z korupce nic nedělá.

„Moc bývalého premiéra a dnešního prezident Turecka Recep Tayyip Erdoğan se během 12let stále zvětšuje,“ myslí si novinářka Pavla Apostolaki. „Stojí za mnoha megalomanskými projekty, které nejsou významné jen pro Turecko, ale i pro Evropu a možná i celý svět.“

Mezi ně patří Železná hedvábná stezka, která má po kolejích propojit Londýn, Istanbul a Peking. Její součástí je podmořský tunel Marmaray, který už pod Bosporem je. Spojuje dva kontinenty: Asii a Evropu. A 20 milionovému Istanbulu pomáhá s rychlejším přesunem lidí.

Unikátní tunel navzdory seismologům

„Trajektem se do asijské části dostanete za zhruba 15 minut, metrem Marmaray jsou to čtyři minuty.“ Tunel ale dělá vrásky seismologům. Tvrdí, že by v příštích 30 letech mělo dojít k velkému zemětřesení. Celé Turecko, Řecko a sever Egejského moře totiž leží na anatolské kontinentální desce.


Pavla ApostolakiJe to velký zážitek. Zvlášť, když si představíte, že cestujete tunelem 60 metrů pod Bosporem. Stěny jsou navíc plné fotografií z realizace projektu. Je to ale vlastně nápad, který měl už v roce 1860 sultán Abdul Mecit I. a Erdoğan jeho sen jen realizoval.

Tunel je pak jen 20 km od Severoanatolského zlomu. A pohyby desek způsobují častá zemětřesení. Projektanti s tím prý ale počítali a most je dimenzován na zemětřesení o síle devátého stupně Richterovy škály.

Developeři podezřelí z korupce

Prezident má ale v hlavě plno dalších projektů. Nejvíce ambiciózní je nový vodní kanál, který by byl paralelní s Bosporem. „Už dnes se tomu říká Bláznivý kanál. Má totiž obrovské množství odpůrců a je tam plno nezodpovězených otázek. Developeři jsou už dnes podezřelí z korupce a podobně.“

Největší letiště navzdory ekologům

Největší podporu asi má stavba třetího istanbulského letiště. „Dnes je tam jedno evropské a jedno asijské. Projekt ale slibuje, že to bude největší letiště na světě s roční kapacitou 150 milionů turistů.“ Se stavbou ale nesouhlasí ekologové.

Padnout by na ni totiž mělo přes 2,5 milionů stromů. Na druhé straně by měl provoz přinést až 200 000 nových pracovních míst, což veřejnost vítá.

Istanbul, mešity, pohled na střechy

Prezident chce ale z Turecka udělat i největší ekonomiku světa, postavit další velké stavby a třeba i vstoupit do Evropské unie. Jak se na to dívá veřejnost? Poslechněte si ze záznamu v iRadiu.

autoři: lup , zis
Spustit audio