Ťukáte na dřevo, na sklo, nebo na čelo? Nejvíc pověrčiví jsou lidé s rizikovou profesí, říká etnolog
Mám to zaťukat na dřevo nebo na sklo? Význam pověr vysvětlí v Blízkých setkáních etnolog a folklorista Petr Janeček.
„Na dřevo ťukali již staří Keltové, kteří věřili v ducha stromů. Klepe se nejen na dřevo, ale i na sklo. Sklo má naopak symbolizovat něco, co neshoří jako strom, zkrátka něco, co je trvanlivé. Každá pověra má svou protipověru a my nevíme úplně přesně jak to je,“ vysvětluje Petr Janeček.
Ťukáme i na čelo. „Myslíme si, že je to proto, že v hlavě sídlí duše. Podle původních pověr to bylo srdce a úplně nejstarší sídlo duše bylo paradoxně v břiše. Tomu věřili staří Římané,“ dodává etnolog.
Proč jsou lidé pověrčiví?
„Lidská mysl nemá ráda náhodu. Máme tendence hledat vzory, příčiny a logiku. Pověrami se také lidé zabezpečují. Výzkumy ukázaly, že nejvíce pověrčiví jsou lidé, kteří mají rizikové povolání. V minulosti to byli třeba horníci a havíři, kteří nemohli vlastními silami ovlivnit, že bude zával nebo se důl sesype. Čím více jsme vydáni na milost osudu nebo přírodě, tím více jsme pověrčiví. I přírodní národy jsou pověrčivé při pocitu ohrožení. Používají pověry, když vyjedou na kánoi a bojí se bouře, ale ve vesnici ne,“ uzavírá vyprávění Petr Janeček.
Jak dnes vnímáme pohádky Boženy Němcové oproti minulosti? Kdo je šiřitel hoaxů? A co je jejich účelem?
Související
-
Host: etnolog Petr Janeček
Co ho okouzluje na tzv. městských legendách? Jaké zajímavosti objevil při pátrání po pravdivosti příběhů? A proč se nemusíme bát černé sanitky? Moderuje Jana Rychterová.
-
Podle etnologa Luboše Kafky se dřív pomlázkou vyšlehávaly...
O Velikonocích se mísí církevní obřady s lidovými zvyky a tradicemi. Odkud se vzal zajíček jako symbol? Proč jsou vajíčka nejčastěji červená? Odkdy se u nás používá...
-
Folklorista Pavel Popelka zaznamenal stovky lidových písní
Pavel Popelka zaznamenal stovky lidových písní, napsal řadu knih, pořídil fotografie s jedinečnými motivy, spoluzaložil Festival masopustních tradic ve Strání.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.