Sportujte a hlídejte si příjem vápníku, doporučuje lékařka

Kosti
Kosti

Osteoporóza neboli řídnutí kostí je společností vnímaná jako salonní nemoc, která je v seznamu diagnóz na jednom z posledních míst, konstatuje lékařka Ludmila Brunerová.

Když se nechá dospět do zlomenin, je prý zle. „Významně to snižuje kvalitu života, zvyšuje nemocnost pacienta a současně i riziko úmrtí,“ vysvětluje v Blízkých setkáních se Stáňou Lekešovou specialistka na osteologii, diabetologii a endokrinologii.

Kdy a na co si dát pozor

Ludmila Brunerová

Kosti mají unikátní vlastnosti a kostru bychom si měli pěstovat. „A to už od dětství, protože do 30 let vám hustota kostního minerálu roste a pak už ji jen ztrácíte. Zrychluje se s věkem a výrazně akcentuje u žen po menopauze.“

Takže na kosti je třeba včas myslet. „Je to otázka pro rodiče i adolescenty. Základem je racionální výživa s dostatkem kvalitního proteinu, vápníku a vitaminu D. Určitě bych zdůraznila význam pohybové aktivity, která je důležitá pro prevenci.“

Pohyb, pohyb, pohyb

Přesto se i ve vyšším věku dá ledacos dohnat. Doporučení lékařky je stručné: „Pohybová aktivita je skutečně klíčová, protože zapojování svalů vede k posilování kostní hmoty.“

Jen pozor na případné úrazy, takže opatrně s běháním či skákáním. „Tam roste riziko fraktury při pádu, proto se doporučuje třeba nordic walking.“

Proč byla osteoporóza tak dlouho stranou zájmu? Co je na kostech tak zajímavého? Jak lze zjistit stav kostí? Trpí osteoporózou i muži?

Spustit audio

Související