Rozvášněný dirigent může být nebezpečný
Hosty pondělního Tandemu byli šéfdirigent Filharmonie Gustava Mahlera Jiří Jakeš a její ředitel Vladimír Holeš. Společně připomněli první desetiletí fungování profesionální filharmonie na Vysočině. Založena byla v únoru 2003.
„Poté, co se změnila krajská samospráva, chyběl Jihlavě profesionální soubor. S panem Šrubařem jsme to chtěli změnit. Začátky filharmonie byly dobrodružné, museli jsme sehnat hlavně peníze pro hudebníky,“ vzpomíná tehdejší 2. dirigent filharmonie, dnes její šéfdirigent Jiří Jakeš.
Peníze, vhodné prostory i šikovné muzikanty se nakonec podařilo získat, vysočinská filharmonie začala koncertovat pravidelně, a s úspěchem. V repertoáru má tzv. klasické orchestrální koncerty - z děl Mozarta, Beethovena, Mahlera, Smetany, ale i koncerty filmové hudby. Spolupracuje i s řadou špičkových sólistů.
„Já bych jmenoval hlavně skvělou Gabrielu Beňačkovou, která s námi zpívala sama celý koncert, úžasně a bez jakýchkoli hvězdných manýr,“ zdůraznil Jiří Jakeš. Některé známě pěvkyně totiž dirigenta při vystoupení „neposlouchají“, nasadí své tempo a rytmus, a na ostatní neberou ohledy.
A co se dirigentovi při koncertě může občas přihodit? Jiří Jakeš s úsměvem říká: „Dirigenti mají fobii z toho, že jim vylítne z ruky taktovka a zraní hudebníky v prvních řadách. Někteří kolegové říkají, že je dobré mít vepředu dámy a pány s brýlemi, aby se předešlo úrazu oka.“
Jiří Jakeš ale svou taktovku drží pevně, zatím se mu nic podobného nestalo. A občasné přeřeknutí moderátora galakoncertu nebo polití not novoročním šampaňským? Diváci to naopak ocení, důležité je, že Filharmonie Gustava Mahlera své publikum umí odměnit skvělým hudebním zážitkem.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka