Režisér Rudolf Merkner: Jiřího Lábuse jsem se bál oslovit. Tykáme si, ale dodnes cítím respekt
Přichází s novým filmem Milion, který podle něj vypráví o obyčejné rodině v neobyčejné situaci. „Dědeček ji svým nápadem dostane do legračně mezních okolností a ukáže se, že je to pro ni obrodné, i když to tak zpočátku nevypadá. Je to i o tom, že lidi jsou normální, i když doba je šílená,“ říká. Jak příběh dopadne, ale neprozradí. „Řeknu jen to, že mám rád příběhy s dobrým koncem,“ dodává s úsměvem.
V komedii se objeví řada známých tváří. Třeba Jiří Lábus nebo Tomáš Klus. „Říkám, že role si člověka najde,“ vypráví Merkner. „Jiřího Lábuse jsem se bál oslovit. I když jsme si potykali, můj respekt trvá. A Tomáš Klus mě překvapil. Myslel jsem si o něm, že je to primadona, která mě bude školit. A přišel pokorný člověk. Jeho slušnost a pracovitost mě opravdu dostala,“ vzpomíná režisér.
S obdivem mluví i o dalších hercích, zejména o starších kolezích. „Jiří Lábus je úžasně pracovitý. Fascinovala mě jeho loajalita a pokora k natáčení. Stejně jako kdysi u Niny Divíškové v seriálu Vyprávěj. Mladí herci často remcají, že musí do divadla, zatímco staří bardi sedí a čekají.“
Scénář k filmu Milion má přitom překvapivě dlouhou historii. „Vznikl v mé hlavě už před devatenácti lety. Měli o něj zájem i jiní režiséři, ale nikdy k natáčení nedošlo. Vrátil jsem se k němu, protože téma rodiny je moje téma,“ uzavírá Rudolf Merkner v pořadu Blízká setkání na Dvojce.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.