Přepis pořadu Jak to vidí - 18.5.
Hostem pořadu Jak to vidí Českého rozhlasu 2 - Praha byla herečka Táňa Fischerová. (Od 1. září 2008 zveřejňujeme /až po 24 hodinách, u pátečního pořadu až v pondělí/ needitované přepisy půlhodinových talkshow našich hostů. Tento pořad zde také najdete ve zvukové podobě.)
Jak to vidí Táňa Fischerová ...
Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobré jitro se zvolna překulilo do dobrého dopoledne a prvním hostem dnešního Jak to vidí, Hosta do domu je herečka Táňa Fischerová. Dobrý den.
Táňa FISCHEROVÁ, herečka
--------------------
Hezké ráno.
Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Příjemný poslech přeje i Daniela Brůhová, klidné pondělí. No, a my začneme hned horkým tématem. Táňo, vy jste si vybrala zajímavé témat, Veletržní palác, a to, jak jeho levé křídlo vyhořelo.
Táňa FISCHEROVÁ, herečka
--------------------
Ano, já jsem si vybrala Průmyslový palác, protože už jsem o něj jednou tedy mluvila v době, kdy bylo ticho po pěšině a vůbec se o tom nemluvilo, že ještě nějaké vyšetřování probíhá, potom to začalo akcelerovat. A teď jsme se konečně dozvěděli ten výsledek.
Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Já ještě, než se dostanete k tomu výsledku, tak připomenu, že loni 16. října zničil požár levé křídlo secesního Průmyslového paláce na pražském Výstavišti. No, a na začátku května jsme se dozvěděli, že policie odložila tento případ požáru, viník v podstatě není dohledatelný.
Táňa FISCHEROVÁ, herečka
--------------------
Ano, a to je na tom to opravdu neuvěřitelné, protože já jsem to sledovala poměrně podrobně a oni skutečně rozkryli jakýsi příběh, který se tam odehrál, i když tam bylo několik variant a jednou mě hodně pobavilo, protože řekli, že pravděpodobně nějaký brigádník zavadil poutkem do svého batohu o ten vařič a tím se to stalo a dokonce jsem asi tak před 14 dny viděla v televizi ilustrační záběr, jak to někdo ukazuje, tak na tom bylo zcela jasný, že pokud někdo zavadí, že to musí shodit, že by došlo k takové neuvěřitelné věci, že by tím poutkem batohu to naopak zapnul, to je téměř, bych řekla, proti fyzikálním zákonům, ale potom jsem četla další rozkrývání toho příběhu, vím, že když to vyhořelo, tak se říkalo, jak první argument, to není možný, protože my to, my jsme to přepnuli na noční proud, takže tam nebylo ani žádný důvod, proč by to mělo začít hořet. A naopak se samozřejmě ukázalo, že právě ten vařič byl nějakou náhodou či omylem přepnutý na noční proud, což je naprosto neuvěřitelný. Dál se ukázalo, že ten vařič skoro nikdo nepoužíval, naopak fungoval jako odkladová plocha a jakou náhodou zrovna tam /nesrozumitelné/ ubrousky, protože ty hostesky to tam odkládaly, to je další neuvěřitelná věc. Potom se tam vyskytli nějací neuvěřitelně pracovití řemeslníci, kteří pracovali až do noci a nechtěli opustit ten palác, takže ten správce, který to měl hlídat, aby je odtamtud vůbec dostal, aby jim tu práci vyrval z rukou, tak vypnul proud, a oni jakou náhodou měli zrovna věci v té kuchyňce, takže po tmě se tam prý balili, no, a tak se tu něco takového mohlo stát, takže se ten viník nedá zjistit. No, já mám pocit, že už si z nás fakt někdo dělá legraci, protože ...
Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Já mám pocit, že máte pocit, že tady vyprávíte komedii.
Táňa FISCHEROVÁ, herečka
--------------------
Tak, přesně ale tak to bylo prezentováno, jo, protože viníků je celá řada, celá řada. Za prvé ten, kdo přepnul vařič na noční proud. Někdo to byl, nějaká konkrétní osoba. Za druhé ten, kdo to nekontroloval, to je nějaká konkrétní osoba. Za třetí, tam byly nějaké předpisy, které byly zjevně porušené, proč tam vůbec byl vařič, který se nepoužíval, nevím. Za další, jestliže v tom objektu byli ve tmě dva lidé a je velká pravděpodobnost, že to někdo z nich nějak udělal, ať teda neříkají, že o to musel zavadit poutkem batohu, to prostě dost dobře není možné. A za další jsou tady nějaké smlouvy a jde to až k tomu, že Incheba, která si pronajal prostě skvost kulturní a historický skvost, za to odmítá nést jakoukoliv odpovědnost, viděla jsem toho ředitele, jak se usmívá a říká, no, my přece nemůžeme za nějakého elektrikáře, jo. A až po magistrát, který uzavřel v tajnosti v tichosti veřejnosti zcela neznámou smlouvu, která je samozřejmě nevýhodná, toto všechno jsou odpovědní lidé, kteří by za to měli nést důsledky. Tečka.
Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Je pravda, že v té době tam probíhal veletrh zubařské techniky a možná na omluvu těch, kteří chyběli, je těžké sledovat tolik prodejců, tolik těch, kteří nabízí své produkty.
Táňa FISCHEROVÁ, herečka
--------------------
Ale, Danielo, oni neměli sledovat prodejce, oni měli dbát bezpečnostních předpisů. Tam to neznamená, že měli sledovat, kdo se tam pohybuje a kdo si za to sto korun koupil kartáček na zuby.
Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže pro vás vlastně ten viník, který je nedohledatelný, ten, kdo zapnul ten elektrický vařič, tak ta odpověď policie není dostatečná.
Táňa FISCHEROVÁ, herečka
--------------------
Ale vždyť těch viníků se jmenovala, je celá řada. Všichni, kdo nedbali svých povinností, porušovali zákony, porušovali předpisy, uzavřeli špatné smlouvy a tady odtud se dostáváme k systému, protože mě to samozřejmě zajímá jednak pro ten samotný fakt, že tady vyhořel takový skvost a že navíc se teď vůbec neví, kdo ho postaví a za co. Ale mě to zajímá i jako fungující systém, protože když to zobecníme, tak toto se děje po celé republice, to, že nikdo za nic není odpovědný, že jsou všechny smlouvy tajné, že my, kteří vlastně volíme své zastupitele, se nikdy nedozvíme, kdo jakou smlouvu uzavře a pokud je ta smlouva špatná a potom se platí v arbitrážích, anebo někdo jinde, tak zase za to nikdo nenese odpovědnost, protože jednak se nejspíš nedozvíme vůbec, kdo tu smlouvu uzavřel, anebo se nám to ani neřekne. A to vede k absolutnímu pádu práva v týhle zemi, protože v té politicko-právní oblasti jsou si přece všichni rovni před zákonem a zdá se mi, že to tu prostě přestává platit, takže já bych to třeba rozšířila jenom několik drobných příkladů, já třeba sleduju taky v Praze, teď ať mi odpustí mimopražští, ale tam zase jsem sledovala, jak v nějakých městečkách uprostřed zeleně chce zastupitelstvo postavit už čtvrtý supermarket. Lidé protestují a je jim to málo platné, protože prostě veřejnost se už dneska vůbec nebere do hry, ta je vlastně jenom od toho, aby snášela důsledky rozhodnutí zastupitelů a jak jsem taky viděla pana Jančíka, oblíbeného toho starostu na Praze 5, když se tam objevila jakási socha neznámého ukrajinského básníka, zatímco sochy našich velikánů stále schází, tak se zasmál do kamery a řekl: "Já jsem na čtyři roky volen zastupitelem. Máme tady zastupitelskou demokracii, tak co chcete. To je moje právo." O odpovědnosti samozřejmě se nemluví. Ale já bych jenom stručně ještě a tím uzavřeme toto téma, zmínila tunel Blanka, o kterém se málo ví, protože zase veřejnosti vlastně je víceméně utajeno to všechno, co se s tunelovým komplexem ..., vy něco chcete říct.
Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Já chci říct pro ty, kteří neví, o jakém tunelu se mluví, tak je to tunel, který podjíždí Letnou na Praze 7.
Táňa FISCHEROVÁ, herečka
--------------------
Nejen Letnou, to už jsou tři části, jo, to je právě to, že nejde pouze u tu Letnou, ale já bych jenom řekla, ono se o tom zpočátku mluvilo jako o místní komunikaci, že se vlastně projede, aby se nezacpávaly některé ulice. Teď se to staví na plnou kapacitu nákladní dopravy, to znamená, že zda tam pustí nebo nepustí kamiony a nákladní dopravu, je už potom otázka jednoho rozhodnutí, proč se to staví tedy na tuto kapacitu. Není obchvat, není severozápadní část obchvatu, to znamená, že celá ta doprava se potáhne Prahou, protože bohužel to nelze jinak obejít. Došlo k porušení zákona, aspoň podle ekologického právního servisu, protože nebyla udělána zákonná povinnost o vlivu na životní prostředí, takzvaná EIA, která prostě se udělat musí a zejména tady to životní prostředí opravdu je velmi ohrožené v Praze už dlouhodobě. Pod Letnou má být sedmipodlažní garáž na osm set padesát aut, to znamená, že ta Letná bude prakticky zlikvidovaná, protože když tam bude zajíždět osm set a ještě sedmipodlažní garáž, a navíc to dělají lidé, kteří to vlastně dělali před listopadem, takže staré ty předlistopadové plány tunelářské ožily v plné polní a to bez diskuse ve veřejnosti, protože myslím, že většina lidí to neví, jenom teď trpí různými dopravními omezeními a tak, takže to jenom chci říct, to je další věc o neprůhlednosti té obecné správy, o tom, že my vlastně nic nevíme, že se nikdy nic nedozvíme, až pozdě, když už se to vlastně rozjede, my jsme se soustředili na knihovnu na Letné a mezitím tam vyjely náklaďáky a začíná se realizovat podle mě megalomanský obludný projekt, kde se prostě porušují zákony.
Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Nicméně v Praze skutečně ta doprava je hrůzostrašná, kolabuje, jestli by ten tunel, to podtunelování mohlo pomoci, asi by přece jen si Praha trošičku mohla oddechnout a vy jste mluvila o právech občanů, já vím, že existuje nějaké občanské sdružení Letná, které se právě zabývá tou stavbou tunelu Blanka.
Táňa FISCHEROVÁ, herečka
--------------------
No, ono těch sdružení existuje asi víc, například v Suchdole také protestují pořád, protože ono to vlastně jde těmi nejzelenějšími částmi Prahy, takže ..., všechna města na západě si chrání zeleně, dokonce snad prezident Sarkozy řekl, že jeden z důležitých činů, který teď začnou realizovat, bude vysazování pásu zeleně, my ty pásy kácíme, samozřejmě, ano, to, co vy říkáte, je známý argument, že bude líp, jenomže nikdo neřekne, že podle všech studií ta doprava naopak naroste a jestli sem pustí ty kamiony, tak bude hůř, protože bude se to muset někudy odvětrávat, tam, kde se to odvětrává, vezměte si ten nárůst obrovský dopravy, jak tam těm lidem bude, vyrostou, viděla jsem takové podivné komíny, což bude opravdu navíc ještě hezká okrasa, bude to stát kolem pětadvaceti až třiceti miliard, to znamená, kde na to ta Praha vezme a navíc se ty programy budou stahovat ze sociálních, kulturních a všech ostatních věcí, z veřejné dopravy, protože všude se podporuje veřejná, aby byla dostupná a rozšířená. Takže ono to opravdu je jenom zdánlivé dobro a lidi by se měli začít ptát, ale já o tom nechci mluvit, jenom jsem zmínila, to je ten komplex toho, že ta veřejná správa je neprůhledná a že se vlastně málokdy máloco dozvíme a to, ten vyhořelý palác je toho možná symbolem.
Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Práva občanů, ještě jednou se k tomu vrátím. Máte nějakou cestu k tomu, jak se občané mohou domoci svých práv, jak se zapojit do té veřejné diskuse, pokud tedy chtějí?
Táňa FISCHEROVÁ, herečka
--------------------
No, občané to dělají, protože se začínají aktivizovat, jenomže je pravda, že jejich hlas je prostě slabý. A to je, o čem tu mluvím, dokonce jsem nedávno na nějaké, myslím, že to bylo na ČRo 6 v nějaké diskusi slyšela špičkové právníky mluvit o tom, že u nás není právní stát. Takže to opravdu vede k hlubokému zamyšlení, ostatně vždyť se blíží dvacet let výročí naší Sametové revoluce. A já si myslím, že je to příležitost k velké a zásadní diskusi o tom, jak těch dvacet let vypadalo a kam jsme došli a jestli tohle je to, po čem jsme toužili. A jestli by si to nezasluhovalo nějakou zásadní revizi, protože bez této diskuse si myslím, se nemůžeme pohnout dál. Prý jinak si tady vždycky popovídáme, ono se zase nic nestane, všichni se zasmějí a jede se dál.
Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
K inventuře vyzývá herečka Táňa Fischerová v dnešním Jak to vidí.
Všechny pořady Jak to vidí Českého rozhlasu 2 Praha najdete ve zvukové podobě i jako needitovaný text na našich webových stránkách www.rozhlas.cz/praha a můžete tam najít i rozhovor z 18. května, z pondělí, s Táňou Fischerovou. Já bych se teď ráda zaměřila na téma dne a to jsou manažeři. Myslíte si, že manažeři, špičkoví vrcholoví manažeři u nás skutečně jsou placeni tak, jak si zaslouží, že máme takové odborníky, kteří ty špičkové platy berou za superpráci?
Táňa FISCHEROVÁ, herečka
--------------------
Já je osobně neznám, takže já vlastně zase nemohu hodnotit jejich výkon, protože já na něj vůbec nedohlédnu. Nicméně myslím, že jsou zase součástí, a nejen u nás, systému, kdy se svět mění na firemní svět, svět vlastně patří firmám, patří jim soukromé právo, politici jim dělají všechno vlastně, co jim na očích vidí, protože když se spojují do nadnárodních společností, tak to jsou opravdu velmi mocní hráči, všichni ti finančníci a manažeři, ale řekla bych, že to zase souvisí s tou maximalizací zisku, že pokud bude ve společnosti jako hlavní ideál maximalizace zisku, tak oni vlastně jsou také součástí toho systému, protože akcionáři po nich chtějí, aby maximalizovali zisk, to znamená, aby snižovali náklady a zvyšovali výstup ten konečný. Takže to nemůže vést k dobrému, protože když oni vlastně budou řídit podnik takhle, tak potom jsou součástí toho systému, kde jim samozřejmě náleží nejvyšší odměna, protože se jim tohle povedlo, za to dostávají odměny, kupodivu se to přelilo i do státních podniků.
Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Proč to nemůže vést k dobrému, přemýšlím o tom, vždyť ti lidé vytvoří pracovní příležitosti pro jiné, nakonec ty peníze, které ten podnik vydělá, mohou jít i do zvelebení okolí, tam, kde ten podnik stojí.
Táňa FISCHEROVÁ, herečka
--------------------
Víte, to se říká, to se přesně říká, že oni vytvářejí pracovní místa, ale zrovna jsme viděli, myslím, včera demonstraci, kde zaměstnanci upozornili na to, že naopak jejich pracovní místa zanikají jako první a když se něco děje, tak samozřejmě to odnášejí ty lidé vespod. A přitom každý podnik přece vyrábí nějaký výrobek, nějaké zboží a vyrábějí to všichni, každý svým dílem. Jenomže tu smetanu si vždycky slíznou jaksi přivlastní ty lidi nahoře a nevím o tom, možná, že se to někdo částečně nikdy po nějakém křiku děje, že se i těm dole něco přidá, ale mělo by být přece automatické, že pokud je nějaký podnik úspěšný, že by to měli nést všichni ten úspěch a neúspěch by také měli nést všichni, kdežto vypadá to tak většinou, že když je nějaký podnik neúspěšný, tak ti nahoře si vezmou ještě odměny, viz tedy teď, co prosáklo z Ameriky, že za dotace státu se ještě zvýšily odměny. A ti dole samozřejmě ztrácejí všechno, i holou existenci, takže ono to rozhodně takhle nepůsobí, ale chtěla bych zase ukázat na ty výjimky, které taky existují, a existuje také takzvané sociální podnikání, které nedbá na maximalizaci zisku, ale na to, aby tam byly dobré vztahy, aby lidi pracovali rádi, aby měli vztah k té práci a aby měli podíl na tom úspěchu podniku. A to si myslím, že je ta cesta pro budoucnost a také se dbá na životní prostředí, protože si uvědomují, že když ho zničí, tak nebude už vlastně na čem pracovat.
Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Přemýšlím o tom, jestli je to takový ten baťovský systém, to, o čem mluvíte, sociální podnikání?
Táňa FISCHEROVÁ, herečka
--------------------
Já nemyslím, že baťovský systém byl docela sociální podnikání, naopak objevují se kritici baťovského systému, že on byl docela nemilosrdný, on sice přinesl prospěch těm lidem v určitém ohledu a zisk Baťovi, ale nebyl tak jaksi svobodu těm lidem bral a naopak utlačoval jiné zase podnikatele v tom oboru, ale nechci teď mluvit o Baťovi, ale to sociální podnikání je trochu něco jiného, je to, je to ten lidský systém, ve kterém je prostě vidět od člověka k člověku. A i kdy má člověk podíl na tom, co, na čem pracuje, tak pracuje rád.
Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Není to příliš idealistický pohled.
Táňa FISCHEROVÁ, herečka
--------------------
Ale to existuje, to je právě to, že nám pořád někdo vysvětluje, že ten svět sice není nejlepší, ale jiný nemám a nemůže být. Může a máme dokonce, jenom je to zatím menšinové.
Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak jsou názory herečky Táni Fischerové.
Vašim společníkem je Český rozhlas 2 Praha, pořad Jak to vidí, dnes s herečkou Táňou Fischerovou. Mluvily jsme o podnikání, o sociálním podniká, to mě velmi zaujalo. Vy jste říkala, že existuje, že existuje i u nás, neohlíží se jenom na maximalizaci zisku, ale ohlíží se na to, aby bylo vidět od člověka k člověku. To je, bych řekla, velmi náročný způsob podnikání.
Táňa FISCHEROVÁ, herečka
--------------------
Ale ten nejhezčí, ne? A ten jedině smysluplný. Ale já bych ještě, já už se nechci zdržovat u těchto věcí, jenom si myslím, že ty informace jsou dobré, protože jakmile člověk rozumí trochu tomu systému, tak se v něm lépe orientuje a ví, co má chtít, proto já se u toho zdržuju, ne, abychom si tak jako u piva pokecali a ponaříkali a zase šli. Tak já bych jenom, mě zaujal ještě jeden článek docenta Jana Pavla z katedry veřejných financí na pražské Vysoké škole ekonomické, takže výsostného odborníka, který mluvil o tom, jak se tedy nakládá s veřejnými zdroji. A já to řeknu už velmi stručně a půjdeme dál, ale je to zajímavé, protože on řekl, že českou rozpočtovou soustavou probíhá půldruhého bilionu korun ročně, to teda věru není málo, a mluvil o kritických místech tohoto systému. Neúčinný kontrolní systém, Nejvyšší kontrolní úřad nemá žádné zákonné pravomoci, tak špatný zákon, takže on si vždycky nemůže udělovat pokuty a nemá žádné pravomoci na vymáhání úpravy, takže si postěžuje a jde to dál. Dále, že se vyžaduje audit shody, to znamená, že v pořádku jsou papíry a razítka, ale ne výkonnosti, to je, jestli to mělo ten smysl, jestli to splňuje ten účel. A sedmdesát procent organizací nereagovalo na výčet chyb, jenom zaplatily pokutu a šlo se dál a ta není vysoká. Dál, že organizace veřejného sektoru neúčtují, mají pouze evidenci příjmů a výdajů, což neodepisují a nevědí tedy, jaký mají majetek a nemají nástroj zjistit, co kolik stojí, takže se vlastně pohybují ve velice intuitivním prostředí, což tomu opravdu škodí. A ještě zajímavý údaj v zadávání veřejných zakázek, že ročně tam proteče pět set miliard, to je sedmnáct procent HDP. A z toho polovina je zadávána v režimu minimálního rozsahu. To znamená, že vůbec nepodléhá kontrole Úřadu na ochranu pro veřejnou soutěž, pro hospodářské soutěže, protože se ty zakázky rozepíšou do tak malých částek, myslím, že, když jsme projednávali zákon o veřejných zakázkách, tak tam byla suma jeden milion, že co je nad jeden milion, podléhá tomu systému veřejných soutěží, ale nějakým pozměňováčkem se to změnilo, takže se to zvýšilo na dva miliony, a to mi Petr Čech, se kterým jsme dělali pozměňovací návrhy, aby to fungovalo, které komplet odprava doleva všichni zamítli, tak to nějak zvýšili na dva miliony a na to ten Petr Čech říkal, no, tak teď se tam vejde úplně všechno, skoro všechno se vejde pod tento systém, to znamená, že to nepodléhá kontrole a ...
Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Teď z Táni Fischerová promluvila bývalá poslankyně.
Táňa FISCHEROVÁ, herečka
--------------------
Ano, protože já jsem se tím zákonem zabývala, protože mně bylo jasné, že to je jeden ze základních zákonů protikorupčních. A teď se už znova zvedá pokřik, že se zase bude měnit zákon o veřejných zakázkách, tehdy taky, proto se vlastně měnil a dopadlo to takhle, jo. A on tady říká, že je prostě neúčinný a nechrání efektivnost nakládání s veřejnými peněz, no, bodejť ano. A ještě je tam jedna poslední, a tím končíme, zajímavost, že v obcích teď vzniká nový trend zakládání obecných obchodních společností, protože v těch příspěvkových organizacích jsou peníze vidět v systému ministerstva financí a vztahuje se na ně kontrola, ale v těchto obchodních společnostech, které podnikají podle soukromého práva, to znamená podléhají obchodnímu tajemství, to nikdy nevidíte, a jenom v krajských městech už je na dvě stě takových obchodních společností, takže si vemte, jak se pořád ta netransparentnost šíří a jak vlastně ten mor, to zlo pořád postupuje.
Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Píše docent Jan Pavel, jak z takové situace ven, naznačuje nějakou cestu?
Táňa FISCHEROVÁ, herečka
--------------------
Já jsem četla jenom tyto údaje, samozřejmě já jsem na té přednášce nebyla, ale myslím si, že je dobré poukázat na to, co nefunguje, abychom viděli, že to není náhoda, ale systém.
Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
To je názor Táni Fischerové. Ještě na závěr něco takového pozitivnějšího nenašla byste ve svých zápiscích?
Táňa FISCHEROVÁ, herečka
--------------------
Pozitivní už je, že člověk se o tom vlastně může pořád zmiňovat a že, že je třeba žádat nápravu, ale já jsem, přece jenom si sama uvědomuju, že člověk potřebuje někdy se nadechnout a musím zmínit něco moc hezkého, co mě potěšilo, já v sobotních Lidových novinách v příloze vždycky čítám ty kulturní věci a tam vyšel krásný rozhovor s Ivanem Vyskočilem starším, tedy s autorem a divadelníkem známým, který teď také dostal cenu, myslím si, že od Václava Klause, a ten rozhovor byl nesmírně krásný a mluvil mi z duše a já z něj jenom zacituji několik drobností, protože mi přišly naprosto podstatné. On říká, stále se mluví o politické kultuře, ale ona je to kultura muzická, dramatická, která se týká mezilidských vztahů, toho, čemu říkáme slušné chování, všichni na něj zapomněli, nastalo zludračení, a to má příliš velký prostor a žádnou protiváhu. A potom mluví také o řeči, že řeč je přece tak podstatná, není to záležitost povrchní komunikace typu, v kolik jede vlak, kde mají co ke koupi. Je to něco, co se dotýká samotné lidské existence tak, jak to vnímal profesor Patočka, který v rozvoji řeči viděl péči o duši, to je také, zejména na půdě rozhlasu, důležité občas připomenout. A pak se ještě zmiňuje o tom právě, co tu teď je, že říká, že jsme se domnívali v roce 89, že už jde o vítězství, ale že scházela právě ta diskuse o tom, kam člověk může v myšlení a v duchovní sféře jít, a to, že to v devadesátých let scházelo, jakoby tím, že tu proběhl převrat, bylo vše hotovo a ono to teprve mělo začít, interpretace, že došlo k vítězství, byla klamná. Takže ony se ty hlasy objevují. A jestli máme ještě čas, tak já bych na závěr přečetla podobný kratičký citát, kde ze stejných novin tam byl úryvek z básníka Pierra Emanuela, francouzského básníka, který tedy tohle napsal v někdy v osmdesátých letech a pomáhal také disentu a je to zřejmě taková krásná osobnost a tím bych skončila. Napsal to sice v osmdesátých letech, ale platí to stále a pro všechny režimy. "Naše společnost je hluchá, hluchá ke zpěvu, k hudbě duše, k hlubinám posvátného, vše je vysvětlitelné, ale to, co je podstatné, vysvětlení uniká. A však, co je podstatné, to, co zakládá bytí, co nabádá k bytí pospolu. Co spojuje."
Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
To podstatné dnes řekla herečka Táňa Fischerová, děkuji vám, přeji krásný den.
Táňa FISCHEROVÁ, herečka
--------------------
I já přeji krásný den.
Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Zítra uslyšíte ve stejném čase z Bruselu Karla Bartáka. Tak dobrý poslech přeje Daniela Brůhová.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka