Právník dTestu radí: Na předváděcí akce nechodit, podomnímu prodejci zavřít dveře
Jak se bránit podvodníkům na předváděcích akcích? Poradil Lukáš Zelený z časopisu dTEST. Více v neautorizovaném a needitovaném přepisu poradny Dvojky.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, Dvojky Českého rozhlasu, je 10 hodin 6,5 minuty a je s vámi dopolední vysílání Je jaká je. Za hodinu přijde dnešní host, doslova československý zpěvák, skladatel, hudebník, také textař, zakladatel skupiny Elán Vašo Patejdl. Ale teď jsme vstoupili do Spotřebitelské poradny, naproti mě ve studiu sedí Lukáš Zelený z časopisu dTest. Dobrý den.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Hezké dopoledne.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, a my budeme dneska povídat o nových tricích na předváděcích akcích a při podomním prodeji. Musím říct, že je skutečně bezbřehá ta invence nejrůznějších podvodníků a podvodníčků, protože zaklepou, zazvoní, zavolají a dokážou člověka doslova zničit. Mám pravdu?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Určitě máte pravdu a když mluvíme o množství těch podvodníků, to jsou stovky aktivním firem a tisíce lidí, kteří se na tady tom špatném byznysu podílejí. A na druhou stranu je jasné, proč se na tom podílejí, tam je to úplně vidět, někteří z těch předních představitelů bydlí na zámcích, a ty zámky jsou uzavřené veřejnosti. Takže určitě je to pro ně velmi výnosný byznys.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A když už mluvíme o těch tricích při předváděcích akcích a podomním prodeji, povězme si jaké jsou ty nejčastější a potom třeba o novinkách?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Já bych určitě začal tím, co považuji já osobně za to úplně nejhorší. Nejhorší je, když toho seniora, řekněme osmdesátiletého člověka nutí k podpisu smlouvy, odůvodňují to argumentací, že tím, to koupí, biolampu, hrnec, cokoliv, tak zachrání život svůj, zachrání život svým bližním a oni kolikrát jsou schopni říci, že pokud: "Vy tu smlouvu nepodepíšete teď, vy to nechcete, vy budete tak strašně litovat, až ten vnuk vám umře." A to ten člověk určitě podlehne, protože senioři jsou více náchylní, více nechají s sebou manipulovat.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili nebýt v žádném případě důvěřivý k cizímu člověku a vždycky si rozmyslet a říct přijďte zítra, já si to do zítřka rozmyslím a už má člověk manévrovací prostor.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Určitě manévrovací prostor je třeba vytvářet, ale já zastávám názor, že na předváděcí akce nechodit a podomnímu prodejci zavřít dveře. Je to nejlepší a nejjednodušší obrana.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Možná bychom mohli zmínit také dokument, který vznikl.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Naše řekněme kolegyně z branže novinářka, dokumentaristka Silvie Dymáková, psycholožka Romana Mazalová připravily naprosto úžasný dokument, který se zcela výstižně nazývá Šmejdi. Tento dokument zachycuje skrytou kamerou, přidává k tomu komentáře, to, co se děje na předváděcích akcích. To, jak je tam jednáno tím nechutným způsobem s našimi seniory, a tento dokument už se blíží své naprosté finalizaci a brzy by se měl už dostat do kin.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, pokud jste se setkali s podvodným jednáním, pokud se chcete Lukáše Zeleného z časopisu dTest na cokoli zeptat, co se týče jednak podomního prodeje a také těch triků na předváděcích akcích, tak můžete, můžete teď jednak napsat mail jejakaje@rozhlas.cz, pro SMSku je možnost R2 JEJAKAJE text na 9077704. Ale nejspíš asi budete telefonovat, telefonní čísla znáte 221552525 nebo 221552424.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Zdá se, milí posluchači Dvojky českého rozhlasu, že máte s triky na předváděcích akcích a s podomním prodejem své zkušenosti, pravděpodobně neblahé, protože hned dvě posluchačky už jsou na telefonních linkách 221552525 a 22152424. Na Dvojce Českého rozhlasu, ve studiu Lukáš Zelený z časopisu dTest. Dobrý den, vítám ve vysílání.
osoba
--------------------
Dobrý den.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jakoupak máte potíž, jaký problém?
osoba
--------------------
Dobrý den, Já jsem přišla, takto Marie z Rychnova nad Kněžnou. Mám takovouto zkušenost, poznala jsem, takto, na ty předváděčky jsem časem chodila ráda, protože jsem se tam sešla se známými, dostala jsem zadarmo oběd a přišli jsme na takový jednoduchý trik, když nám něco nabízeli, tak jsme řekli, že už to dávno doma máme, že jsme s tím spokojení a že jako nic nepotřebujeme. Takže prakticky vůbec na nás nemohli.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste chytřejší než ti podvodníci.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Oni teda ti, řekněme obchodníci, teď přišli s novým, že když už to doma máte, tak si od nás kupte alespoň tady ten prášek, on stojí jenom 400 korun, nebo obyčejný čistící prostředek na nádobí, tak ho prodají, on má hodnotu 15 korun, oni ho prodají za 300 korun, že alespoň něco, aby se jim třeba vrátili náklady řekněme na to jídlo.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano. Tak Marie, já děkuju, že jste se podělila s námi o tuhle tu vaší zkušenost, protože to je skvělý návod pro ostatní. Děkujeme.
osoba
--------------------
Jsem ráda, že jsem se mohla ozvat.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme moc a doufám, že s námi zůstanete, mějte se hezky, na slyšenou.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Na slyšenou.
osoba
--------------------
Na shledanou.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A zdravíme další volající, dobrý den.
osoba
--------------------
Dobrý den, tady je Plzeň a doktorka Rychterová, já se představím.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, dobrý den.
osoba
--------------------
Nejde o akci teda jako jsou ty slevový, zájezdový, to nejde, ale obtěžují neustále telefonem, znají můj mobil, pracoviště, všechno a neustále mě volají různě zastřeným hlasem takovým, nabízejí jako, že se mně zastaví v zaměstnání, dokonce ví, kde pracuju, a nabízejí jako nějaký slevy, kartičky, že zašlou a nakonec mi posílají SMSky, Citybank, Simco, že za mnou přijdou do práce.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, jak reagujete v tomto případě?
osoba
--------------------
Ano velice ostře, já říkám: "Prosím vás, já nemám zájem, jako o tyhle ty věci já se nezajímám, já mám svých starostí dost a vím, promiňte, že jste podvodníci."
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A nikdo nepřišel osobně?
osoba
--------------------
Ne, ne, ale podruhý potom už, no, to je neustále, to je třeba 7x za den a nebo i jako třeba během měsíce takových 5, 6 jich zavolá, anebo chytají na ulici taky, dámy s papírem.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, to je pravda, no, musí člověk asi na začátku je vykázat do patřičných mezí, nedá se nic dělat.
osoba
--------------------
No ne, já už jsem byla jednou vulgární velice, protože oni chytají i v průjezdech třeba, obchodních domů, v těch halách, všude, nátlak.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Každý máme tady ty zkušenosti.
osoba
--------------------
Nátlak a je to dost nechutný a že jsou neodbytní a jeden a tentýž dovede třeba několikrát a zase mezitím přijde jinej. Tak toto by se mělo opravdu přestože, já to říkám svým vlastně jako přátelům, protože já taky spolupracuji s policií vzhledem k záchytné stanici, tak si to tam říkáme. No, jako není to hezký, opravdu ne.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Paní doktorko, mějte se hezky a děkujeme za zavolání, na shledanou.
osoba
--------------------
Prosím, děkuju vám, na shledanou.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Na shledanou.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na slyšenou. Co s tou neodbytností?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Pozor na to, pokud je někdo třeba podnikatelem a má ty údaje registrované v nějakém veřejném registru, tak je k nim velmi snadný přístup. Nejjednodušší obranou je požádat o odstranění osobních údajů z databáze toho volajícího, ale oni ty údaje už mezi sebou budou mít tak přeprodané, že už to bude mít 20, 30 společností a můžou obchodovat dál.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Žijeme v šílené době, takto bych to konstatovala. Dobrý den, vítám ve vysílání, zdravíme vás.
osoba
--------------------
Dobrý den, to jsem já?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, jste to vy, slyšíme vás.
osoba
--------------------
Tady je posluchačka ze Sokolova, dobrý den. Já jsem měla poslední dobou teď nedávno takový zážitek, že mě zavolala jedna paní, která mně velice zvesela oznámila, že jsem vyhrála cenu v hodnotě 2000 korun. Já teda zásadně na žádný tyhle ty předváděčky nechodím, já nemám k tomu vůbec žádnou důvěru. A tak jsem se jen tak ze zajímavosti zeptala, co to je za cenu? "No, to je překvapení a musela byste si přijít do Hornickýho domu," to je tady u nás v Sokolově, " a tam bychom vám tu cenu předali." Načež já jsem řekla, že nemůžu, protože nechodím, že mě bolí nohy, tak jestli mám nějakou známou, která by mohla přijít a vyzvednout to. Já jsem říkala: "No, to nemám, jedině můj syn."
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A to neměli zájem, že?
osoba
--------------------
"A ten by přišel," já jsem říkala: "Já nevím, já bych se ho musela zeptat." a tak ta paní říkala: "Tak my vás ještě budeme kontaktovat."
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A nic, už nezavolala.
osoba
--------------------
A už mě nikdo nekontaktoval. A to mám já svůj takový zažitý trik, že vždycky řeknu, že všechno za mě vyřizuje můj syn, i když to není pravda.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A to je správně.
osoba
--------------------
Je mi sice 80, ale dokážu se o sebe postarat.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
To je důležité určitě tohle to.
osoba
--------------------
A rozhodně bych nikdy na něco takovýho nešla, na žádnou předváděčku, protože i kdybych se tam třeba měla zadarmo najíst, tak mi za to teda vůbec nestojí.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Nestojí za to, určitě. Mějte se hezky a děkujeme i za vaši zkušenost. Díky, mějte se, na shledanou.
osoba
--------------------
Na shledanou.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Další telefonát, dobrý den.
osoba
--------------------
Dobrý den, já jsem vám chtěla říct mojí zkušenost, že jsem z toho byla 8 dní v nemocnici, jo.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Prosím vás!
osoba
--------------------
Co mi tam vyvedli, no. A primář řekl, že když se nezlepším, že to musím dát k soudu.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A co vám provedli?
osoba
--------------------
Představte si, no, já jsem tam byla poprvé a seděla jsem na kraji, oni nám rozdávají ty lístečky, já jsem to číslo měla, nevěděla jsem, že se mám hlásit. Tak jsem se první hlásila, oni mě vzali ke stolečku a furt mě nutili křeslo koženkový jako má pan prezident, jo. A já jsem říkala, že jsem sama a že nikoho nemám, protože mi umřel jediný syn i manžel a že jsem u přítele. Furt do mě hučel, hučel, já jsem říkala: "Heleďte, já nemám brejle, já si nejdřív dojdu pro brejle na blízko a přečtu si smlouvu." Jenomže lidi mě zachraňovali a říkali: "Paní, nevěřte tomu, nechoďte si ani pro tu smlouvu." Jenomže já se léčím s vysokým tlakem, tak jsem v polovině tý cesty omdlela, spadla na zem, že mně museli na tom předváděcím dělat umělý dýchání, teda masáž srdce, no, a musela se zavolat sanitka a odvezli mě až do Kutný Hory do nemocnice a byla jsem tam 10 dní a primář mi říkal paní doktorka, že to řeknou mamince, aby nejezdili na žádný přednášky, aby nedopadli jako já.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, je to pravda.
osoba
--------------------
Já jsem měla sedmdesátiny a ona tam měla hrát dechovka, tak jsem blázen šla oslavovat, že tam bude hrát dechová hudba.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, radši si ji pusťte z rozhlasu.
osoba
--------------------
No, heleďte se, jste hodní, že to říkáte, protože opravdu heleďte, nebo se stal tam případ, když někdo odmítal, tak ho neodvezli domů. To jsem taky tam zažila jednou, já jsem tam byla celkem 2x, že ho nechali postiženýho pána a neměl peníze a jeden pán se nad ním smiloval a dal mu peníze, aby se z toho zájezdu dostal domů, protože on řekl, že chce kafe, oni nám tam dávali kávu, a on řekl, jestli nám ji přinesou, a on zato ho nechtěli odvézt domů, představte si. A byli to postižení lidi.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, jsou to hrozný praktiky. Děkujeme vám mockrát, mějte se hezky, na shledanou. A další posluchač, zdá se, že i podle mailového ohlasu soudím, že skutečně máte zkušenosti. Dobrý den.
osoba
--------------------
Dobrý den, tady je posluchačka Alena z Prahy. Já bych jenom chtěla poradit těm, kteří jsou obtěžováni telefonáty, protože většinou pak je otázka: "A vy nechcete ušetřit?" No a na to já jim vždycky odpovídám: "Nechci, já mám peněz dost." A oni vždycky zavěsí.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Můj manžel říká: "Já už všechno doma mám, děkuju, nic nepotřebuju."
osoba
--------------------
A to je dobrá, docela dobrá odpověď, protože na to oni nejsou připravení.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, děkujeme mockrát.
osoba
--------------------
Já také děkuji. Na shledanou.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na shledanou, na shledanou, ještě jeden telefonát. Dobrý den, zdravíme. Ano, můžete se ptát, haló, haló! Tak, pokud není telefonát, tak bych přečetla mail, který si myslím, je naprosto vypovídající. Čistě ze zvědavosti jsem se zúčastnila prodejní akce, píše Luba v mailu, to násilí, které je tam děláno na seniorech, je nechutné a trestuhodné. My s kamarádkou jsme se ozvaly a byly jsme vykázány s tím, že nás zkopou ze schodů a poletím před Hradčany domů. Také opravdu jediná rada zní nechodit a tisíckrát nechodit na tyto akce. Podepisuje Lukáš Zelený?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Určitě.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A máme ještě telefonát, dobrý den.
osoba
--------------------
Dobrý den, jsem to já?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, slyšíme vás.
osoba
--------------------
Dobrý den, tady posluchačka z Brna. Já jenom, já to poslouchám, mě to vždycky šíleně rozčílí, já, když to vidím v televizi, jak se zneužívají opravdu ti staří lidi, mně je téměř 70 roků, v životě jsem nebyla na takové akci a nikdy bych nešla. Ale já mám takový jenom jako problém, já si myslím, že toto by mělo být ošetřený jako státem nebo nějakým zákonem.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, on vyšel nový zákon, my teď o něm povíme a řekneme, poslouchejte nás, protože Lukáš Zelený o něm teď bude mluvit, určitě.
osoba
--------------------
Ano, to je fakt důležitý, protože spousta lidí, kteří opravdu na to nemají mentálně třeba nebo se nechají zmanipulovat, já, když něco takovýho vidím, já se nenechám zastavit na ulici, u bytu, u dveří.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale není takový každý.
osoba
--------------------
Ale nejsou všichni jo, a jsou lidi, kteří opravdu na to nemají, aby se takto bránili a je potřeba teda jako něco fakt udělat, aby tady ty, to je šílený zkrátka, co se na těch starých lidech jako, jako páchá, jo. Děkuju mockrát.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Také my vám, na shledanou.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Já bych se tam jenom vrátil k těm praktikám, jestli to nevadí. Tak, paní tam hovořila o tom kolapsu, o tom neodvezení. Ti prodejci, ti obchodníci vlastně musí upevnit své dominantní postavení. Oni na začátku té akce jsou strašně hodní na ty lidi, aby jako si získali jejich důvěru, potom začnou přitvrzovat, aby zase jim ukázali, kdo je v tom sále pánem, a pak oni jim dokážou, v podstatě jim dokážou přikázat, že oni musí koupit. To je promyšlený útok na toho seniora, jak ho přimět k nákupu.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, existuje ta novela občanského zákoníku, která by vlastně měla chránit lidi před těmi praktikami?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ta novela tam skutečně je. Ona odstranila jednu neuvěřitelně zneužívanou výjimku, to byly podpisy, osobní návštěvy, pak se nedalo odstupovat od smlouvy. Ale ono netrvalo ani měsíc, ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, pár dní.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
... pár dní, a ti obchodníci už přišli na to, jak zase tu výjimku zneužívat a účtujou si za to 30, 40 tisíc úplně suverénně bez jakéhokoliv ostychu, zneužívají tuto výjimku a účtují si další desítky tisíc korun za to, že uzavírají další podvodnou smlouvu.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili abychom uzavřeli tohle povídání, protože zdá se i podle mailového ohlasu, že máte mnozí zkušenosti, neblahé zkušenosti na předváděcích akcích při podomním prodeji. Tak skutečně nechodit na ty akce, abychom se vyvarovali tady toho, protože ten oběd nebo ta káva s moučníkem určitě nestojí za to.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Určitě, úplně tou nejzákladnější radou je naučit se říkat ne, nepůjdu, nevolejte mi, nebudu s vámi mluvit.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Nic nepotřebuju.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Nepotřebuji.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, děkuji Lukáši Zelenému, který zůstává na chatu na webu 2.rozhlas.cz, můžete se ptát Lukáše Zeleného z časopisu dTest i dál. Děkujeme mockrát. Na slyšenou.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Hezký den.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na shledanou.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.