Politoložka Dvořáková: Přijímačky na SŠ? Rozhořčení rodičů je namístě. Stát selhal. Z dětí dělá pokusné králíky
Na střední školy se letos hlásily početné populační ročníky. Míst je ale málo. Někteří rodiče stále hledají školu pro své děti. Proč k takové situaci došlo, když už před 15 lety bylo zřejmé, že tyto děti budou letos opouštět devátou třídu? Jak problém řešit? Politoložka Vladimíra Dvořáková v audiozáznamu ještě pohovoří o složité situaci kolem jmenování ústavních soudců a vysvětlí i to, co se aktuálně děje kolem ministryně obrany Jany Černochové.
„Situace na středních školách je nesmírně vážná a bude to mít dlouhodobé dopady, protože tyto děti by měly za 20 let vydělávat na důchody svých rodičů,“ souhlasí v pořadu Jak to vidí... politoložka Vladimíra Dvořáková. Podle ní je naprosto absurdní, aby se na jedné straně neustále mluvilo o důchodové reformě, zároveň se ale nedařilo umístit patnáctileté děti do vhodných škol.
„Tyto děti jsou teď bezprizorní. Hrozí jim, že skončí na pracovním úřadě. Přistupujeme k nim jako k pokusným králíkům. Necháme je dělat jednotné přijímačky v jeden den. To je obrovský nápor. Rozšiřujeme i nůžky mezi sociálními možnostmi dětí a jejich rodin, protože upřímně řečeno, skoro všichni deváťáci, kteří chtěli jít na střední školu s maturitou, chodili ještě na přípravné kurzy, které si platili,“ popisuje ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií při ČVUT.
Selhání státu
To, že se mladý člověk nedostane na vybranou školu jenom proto, že tam pro něj není místo, tak bude mít podle Dvořákové obrovský psychologický dopad.
Čtěte také
„Dítě chce jít na gymnázium, ale ze strategických důvodů skončí na průmyslovce. Ti, kteří se nedostanou na průmyslovku, budou hledat vhodný učební obor. Příští rok se ale možná budou pokoušet o přestup. A to bude stát obrovské peníze, protože my tady budeme vzdělávat děti v něčem, v čem ony vlastně být nechtějí. Výsledkem bude, že je znechutíme se o cokoli snažit. Jejich dlouhodobá příprava teď totiž přišla vniveč.“
Rozhořčení rodičů a pocit, že stát selhal, jsou tedy podle Dvořákové zcela oprávněné. O to víc, že už před 15 lety, kdy se tyto děti narodily, bylo jasné, že budou v roce 2023 opouštět devátou třídu. „Opravdu tedy nerozumím, proč k takové situaci došlo. Stejný problém tu byl už loni. O žádná složitá data přitom ale nejde. Stát by měl mít jasné informace, kolik je dětí. Vědět by to měly i kraje, které jsou zřizovatelem středních škol. A i když může docházet k turistice, propočítat se to dá. S těmito daty ale bohužel nikdo nepracuje.“
Za rok to lepší nebude
Posílení všeobecného středoškolského vzdělání označil za jednu ze svých priorit nový ministr školství Mikuláš Bek. S problémy se ale potýkají i školy základní. „Je to neuvěřitelné. Před 15 lety nebyly školky a první třídy, teď není místo na středních školách. Věc, která se dala koncepčně připravit, připravena nebyla. Loni byl velký problém, neřešilo se to. Letos je obrovský problém a za rok to rozhodně lepší nebude. Je to začarovaný kruh.“
Zejména proto, že to nelze vyřešit úplně snadno a rychle. „Školu nenafouknete, musíte ji postavit, pokud někde chybí, nebo najít vhodný prostor. Nemáte vyučující, nemáte personální zabezpečení pro učitele. Řešení 35 dětí ve třídě? Lze to, už jsme to zažili, je to ale větší nápor na učitele a je otázka, jestli v tomto budou chtít učitelé zůstávat. Primárně by se teď tedy mělo vyřešit, co s dětmi nyní, a pak urychleně přijmout řešení, aby se toto neopakovalo příští rok. Včetně toho, aby rodiče mohli podávat přihlášky pomocí digitálních nástrojů...,“ uzavírá Vladimíra Dvořáková.
Související
-
Systém přijímání žáků je špatně nastaven, už příští rok se může změnit, upozorňuje šéfka asociace
Někteří deváťáci stále neví, zda budou studovat střední školu. Kolik dětí se na střední školy opravdu nedostalo, bude jasné až v září, popisuje Renata Schejbalová, šéfka Asociace ředitelů gymnázií.
-
Denisa Hejlová: Podle výzkumu komunikace ve školství tu je pořád duch habsburského systému
Rozsáhlý výzkum zaměřený na komunikaci v oblasti školství odhalil závažné nedostatky. Aktérů komunikace je příliš, informace jsou nesrozumitelné a nadbytečné. Vládne chaos.
-
Zkoušení a testování do školy patří. „Děti nemohou jen objevovat,“ míní odborník na vzdělávání
„Nejsem progresivní učitel, ale jsem zastáncem tradičního školství,“ vysvětluje na Dvojce ředitel Edukační laboratoře Michal Orság. Moderuje Tereza Kostková.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.