Politolog Just: Elektronické přihlášky na střední školy? Chyby se stávají. Pompéznost ale snahu o digitalizaci shazuje
Ministr školství by se měl zabývat možným prodloužením termínu podávání přihlášek na střední školy. Podle resortu to záleží na vývoji situace a skutečném zpoždění elektronického systému DiPSy, jehož plánovaný start organizace Cermat o den odložila kvůli technické chybě. Co kauza odhalila? Jaký je stav digitalizace v Česku? Politolog Petr Just rovněž okomentuje sílu týmového ducha vládní pětikoalice v supervolebním roce a vysvětlí, o čem bude volba hlavy státu na Slovensku.
Ministr školství Bek se veřejnosti za komplikace omluvil. Personální změny nyní dělat nechce, počká na analýzu příčin. Ani ředitel společnosti Cermat Miroslav Krejčí neuvažuje o rezignaci.
„Přitom ale nejde jenom o tuto kauzu. Už v minulosti jsme byli svědky toho, že i přes minimálně rétorickou snahu digitalizovat veřejnou správu, digitalizovat každodenní agendy i ty agendy, které se dělají nárazově, došlo k zádrhelu. I když nejsem kompetentní hodnotit technické aspekty, vidím tu dvě velké chyby,“ uvažuje v pořadu Jak to vidí... politolog Petr Just.
Méně okázale?
První z nich je, že se věc ohlašuje s velkou pompou, i když se přirozeně může vyskytnout nějaká chyba. Celý obraz snahy digitalizovat státní správu to pak podle Justa shazuje.
Čtěte také
„Samozřejmě to může svědčit o tom, že systémy nejsou dostatečně vyzkoušeny, nebyly třeba plně podrobeny zátěžové zkoušce. Jako laik si dokážu představit, že pokud se spouští nový velký elektronický systém, projde nejenom standardní zkouškou, ale je udělána i nějaká větší zátěž jako třeba vícekapacitní snaha o přihlášení.“
Druhým problémem mohou být podle politologa nedostatečné personální kapacity. „Lidé z oblasti informačních technologií jsou dnes pochopitelně na trhu práce velmi žádaní. Soukromý sektor jim ale dokáže nabídnout mnohem lepší finanční podmínky, než jsou tabulkové mzdy ve státní správě. Ta pak logicky pracovníky, kteří by intenzivně pracovali na všech digitalizačních agendách, postrádá.“
Digitalizace v Česku
Přesto digitalizace v Česku pokračuje, i když z pohledu mnohých pomaleji, než by se očekávalo. „Máme ve vládě stranu, která si téma digitalizace a elektronizace státní správy dala jako jedno ze svých vlajkových témat. Když se dnes řekne Pirátská strana, naprostá většina občanů si na první dobrou vybaví věci související s digitalizací. Vědí, že Ivan Bartoš je jako vicepremiér pro digitalizaci, byť nemáme samostatné ministerstvo pro digitalizaci, zodpovědný napříč celou veřejnou správou za otázku elektronizace. Při vědomí toho všeho by se dalo očekávat, že postup digitalizace bude rychlejší,“ vysvětluje politolog.
I s ohledem na to, že potřeby společnosti jsou dnes mnohem akutnější. „Mladá generace žije téměř permanentně on-line. Stále více lidí je zvyklých řešit všechno z jednoho malého zařízení, počínaje objednáním jídla a konče letenkami a ubytováním. Očekává se tedy, že i všechno mezi tím se bude dát vyřešit elektronicky,“ dodává Petr Just.
Související
-
Přihlášky na střední školy podalo elektronicky už 10 000 zájemců. Systém čelil třem hackerským útokům
Cermat počítá s tím, že celkem se letos na střední školy bude hlásit kolem 120 000 uchazečů, na podání přihlášek mají čas do 20. února.
-
Systém pro přihlášky na střední školy se začal stavět až v říjnu a toto je důsledek, říká ředitel Cermatu
Večer jsme ještě dělali poslední funkční testy. Dělali jsme tam některé kombinace testů, které neproběhly do té doby a objevilo se v některých případech nestandardní chování systému, říká Krejčí.
-
Politolog Kopeček: Odchod z vlády? Důvody by si Piráti našli. Chtějí ale dotáhnout změny do konce
V čele Pirátské strany bude po další dva roky stát Ivan Bartoš, ministr pro místní rozvoj. Rozhodlo tak celostátní fórum strany. Co ve volbě předsedy sehrálo největší roli?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.