Podvody s prémiovými SMSkami

30. leden 2014

Co si představit pod pojmem prémiová SMSka a co se nám v mobilním telefonu objeví? Na co si dávat pozor? Na Dvojce Českého rozhlasu odpovídala na otázky Kristýna Opletalová z občanského sdružení Spotřebitel.net.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, posloucháte dopolední vysílání a vy víte, že v druhé hodině našeho dopoledního vysílání začínáme rubrikou Rodinné finance. Dnešním hostem je Kristýna Opletalová. Přeji krásné dopoledne.

Kristýna OPLETALOVÁ, občanské sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Krásné dopoledne.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A vybrala si téma kauza s podvody s prémiovými SMSkami. Paní Opletalová, řekněte mi, jaká, co si představit pod pojmem prémiová SMSka, co se mi v tom mém mobilním telefonu objeví,když dostanu prémiovou SMSku?

Kristýna OPLETALOVÁ, občanské sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Je to SMSka, jejíž cena je větší než je ta cena běžně účtovaná operátorem za zprávy, a to proto, že se jedná třeba o způsob jak získat nějakou službu třeba parkování nebo třeba i placení za MHD a tak dál.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Řekněte mi, vy říkáte kauza s podvody, znamená to, že podvodů s těmito SMSkami je v poslední době více než jich bylo dřív?

Kristýna OPLETALOVÁ, občanské sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Těžko říci, jestli jich je více, každopádně občas se na nás obracejí někteří spotřebitelé, že dostali nějakou nevyžádanou zprávu, kterou si neobjednali, a potom ve vyúčtování od operátora mají nějaké položky jako třeba 600 korun, se kterými vůbec nepočítali. Takže se, nebo obávali jsme se, že by mohlo dojít k podvodu. Dokonce i Český telekomunikační úřad v této vědci podal jedno trestní oznámení, i když nakonec tedy bylo to stíhání zastaveno s tím, že nebyl spáchán trestný čin, ale přinejmenším podezření tu bylo.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Já mám pocit, že většina naší komunikace se sestává z nevyžádaných zpráv a mailů, jak mám poznat, že třeba tento je nebezpečný a že za tuto SMSku draze zaplatím?

Kristýna OPLETALOVÁ, občanské sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Nevím, jestli člověk, který není technicky zdatný, nerozumí těmto různým věcem jako počítače a tak dále, to může poznat hned na první pohled, ale určitě jakmile se nám to nezdá, tak bychom měli kontaktovat ať už třeba operátora nebo právě Český telekomunikační úřad, případně Asociaci provozovatelů mobilních sítí nebo nějakého právníka.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, když mně přijde SMSka, řekněte mi, jak nejčastěji může vypadat ta SMSka? Které převažovaly, co tam mám napsáno třeba?

Kristýna OPLETALOVÁ, občanské sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Ono je to takový text, který není úplně jasné o co se jedná. Je tam prostě jen, že zasíláme prémiovou SMS jako prostě tu službu, co jste si objednali, je to opravdu nějaký formátovaný jednoduchý text.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Co mám v tu chvíli dělat, ha?

Kristýna OPLETALOVÁ, občanské sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Co v tu chvíli dělat? No, tak určitě bude dobré se obrátit na svého operátora, pokud třeba nechceme zasílání těchto prémiových SMS, nevyužíváme je v žádné sféře svého života, tak bude dobré poprosit operátora, aby nám zablokoval zasílání těchto prémiových SMS těch čísel 9 a tak dál. Potom bychom se měli podívat do vyúčtování od operátora a pokud tam bude nějaká částka, se kterou jsme nepočítali, tak podívat se na to číslo, ze kterého to bylo zasláno a právě na stránkách té Asociace provozovatelů mobilních sítí je i taková možnost si právě to číslo tam zadat a zjistit, od jaké společnosti je jakoby ta prémiová SMS objednaná a případně kontaktovat tuto společnost a u ní vlastně tu službu reklamovat, namítnout to, že jsme si ji neobjednali. Paralelně to samozřejmě můžeme reklamovat i u operátora, ale je samozřejmě otázka, jak on na to bude reagovat. Může říct toto není služba od nás, to není třeba služba od O2 nebo T-Mobile, to je služba od nějaké soukromé jiné společnosti.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Když už mi takováto SMSka prémiová přijde, já pak zavolám svému operátorovi a poprosím ho, aby zablokoval, musím třeba tady tuto jednu ještě zaplatit nebo jak vlastně mohu dokázat, že já jsem si opravdu žádnou prémiovou SMSku neobjednala?

Kristýna OPLETALOVÁ, občanské sdružení Spotřebitel.net
--------------------
No, kdyby se vlastně tato věc dostala k soudu, čistě teoreticky, třeba ta daná společnost nás zažalovala, že jsme ji nezaplatili za tu prémiovou SMS, tak by ona musela prokázat, že jsme si ji objednali, což není jasné, jak by mohla prokázat.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Setkala jste se třeba s nějakým soudem, který už opravdu kvůli tomu byl?

Kristýna OPLETALOVÁ, občanské sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Se soudem vyloženě ne, zatím to spíše probíhalo v rámci toho mimosoudního řešení sporu.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A jak to většinou dopadlo pro toho člověka, který si ty SMSky neobjednal?

Kristýna OPLETALOVÁ, občanské sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Jak kdy, někdy byl úspěšný ten člověk, bylo uznáno, že si to opravdu neobjednal. Mnohdy ti lidé už předem rezignovali a rozhodli se to zaplatit, aby se nemuseli s někým dohadovat.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
O jakých třeba nejvyšších částkách jste se doslechla, že si lidé skutečně museli nechat stáhnout z účtu, protože prostě je někdo takovýmto způsobem napálil?

Kristýna OPLETALOVÁ, občanské sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Nejčastěji to bylo v řádu stokorun, třeba právě těch 600 korun, ale někdy se na nás obrátili i spotřebitelé, kteří tvrdili, že takto zaplatili několik tisíc korun.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A ještě se chci zeptat, když vlastně já zjistím, že mi tato SMSka přišla, mám šanci třeba zavolat zpátky na to číslo nebo je to automat a je to uděláno tak, abych se v životě s nikým nemohla spojit?

Kristýna OPLETALOVÁ, občanské sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak musím říct, že tuto zkušenost nemám, že bych volala na to číslo nebo někdo ze spotřebitelů, ale domnívám se, že asi tudy cesta nepovede někam telefonovat na to číslo.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená jedině přes operátora a pokud vůbec prémiové SMSky nevyužívám, tak se asi obrátit na operátora hned a raději si je zablokovat už preventivně?

Kristýna OPLETALOVÁ, občanské sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Ano. Dokonce, co my víme, tak třeba v Rakousku to funguje tak, že spotřebitelé mají automaticky to zasílání prémiových SMS zablokováno a je to vlastně spuštěno jen na jejich výslovnou žádost.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
My si za malou chvíli řekneme jak třeba fungují prémiové SMS v Rakousku a k čemu jsou nám vlastně takové prémiové SMSky dobré, pokud si je opravdu objednáme. A pokud vy máte nějakou podobnou zkušenost, otázku, či příběh, tak nám zavolejte na 221552525 nebo 2424. Také nám můžete napsat na mail jejakaje@rozhlas.cz. Pošlete klidně i SMSku, zkuste neposílat prémiovou, a to ve tvaru R2 JEJAKAJE text vašeho dotazu na 9077704.

/ Písnička /

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, Kristýna Opletalová z občanského sdružení Spotřebitel.net je hostem dopoledního vysílání hostem rubriky Rodinné finance, a to proto, aby nás přišla informovat a vlastně tak trochu varovat před prémiovými SMSkami a podvody, které jsou s nimi spojenými. Vy jste se k nám dovolali, já zvedám první telefon, hned potom se zeptám i dalšího posluchače jaký on má dotaz nebo příběh. Přeji krásné dopoledne, ptejte se

osoba
--------------------
Haló!

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den, jste to vy, dobrý den.

osoba
--------------------
Čumplíková Jiřina, já mám prosbu k paní Opletalové, co jsou takzvané barevné linky, ty jsou taky zpoplatněny vyšší částkou a vlastně o tom ani nejsou zákazníci informováni.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A máte nějaký konkrétní příklad, na nějakou linku takovou, že jste volala?

osoba
--------------------
No, bylo mi řečeno u operátora, že jsou to čísla začínající 8.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, dobře, tak my vám děkujeme, paní Čumplíková.

osoba
--------------------
Já děkuji vám.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak a já zvedám ještě další telefon, abych se zeptala dalšího posluchače, ať není zbytečně dlouho na příjmu. Přeji krásné dopoledne. Haló, dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady je posluchač z Prahy. Prosím vás, já jsem pracoval celej život v telekomunikacích a vždycky platilo, že se účtuje tomu, kdo volá, jo, čili nikdy se nedalo účtovat něco tomu, kdo byl volán, jo, jedinej, jediná výjimka byla vlastně tehdy, když existovaly takzvané UV hovory, respektive hovory na účet volaného, kdy vám tedy někdo zavolal a předem přes spojovatelku a spojovatelka předem teda zjistila, jestli jste ochoten za ten hovor zaplatit, jo.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, to dává naprostou logiku, co říkáte. Ale tady v tomto případě by šlo jakoby o objednávku služby, vy si tou SMSkou vlastně, pokud byste si ji opravdu objednal, tak je v ní třeba nějaká informace, zpráva, kterou vy jste si objednal a tudíž vlastně je to taková SMSka v tu chvíli na účet volaného, je to trošičku jiný případ než běžný telefonní hovor nebo SMSka.

osoba
--------------------
Když se podíváte, prosím vás, do číslovacího plánu, jo, kde jsou vlastně popsány tyhle ty, tak zjistíte, že vlastně vždycky tam na začátku musí být nějaká akce od toho, který byl potom volán. Čili jsem přesvědčenej, že se nemůže stát, nebo že nejde, aby mi někdo zavolal a na základě toho volání se mi odečetl z mého účtu vlastně nějaká částka.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Kéž byste měl pravdu a kéž by váš zdravý postřeh a selský rozum platil, ale lidé, kteří nakonec museli zaplatit tyto SMSky mají prostě jinou zkušenost, a proto to řešíme. Děkuju.

osoba
--------------------
No, tak ale měl by se k tomu vyjádřit Český telekomunikační úřad, protože ten je jako z hlediska tohoto oprávněn stanovit ty podmínky.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, to je přesně ta rada, ke které za malou chvíli dojdeme, že vlastně lidé se musí nejprve obrátit na svého operátora a pokud tam neuspějí, tak se musí obrátit na Český telekomunikační úřad. Ale já ještě zvednu jeden telefon a jednoho posluchače a pak už se paní Kristýna Opletalová ujme odpovědí. Přeji krásné dopoledne, dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady Menzlová, Třemošná. Prosím vás pěkně, já se chci jenom zeptat, když mám mobilní telefon přes tu kartu jenom, že si dobíjím jako, nemám paušál prostě, tak to můžu taky dostat tu prémiovou SMSku?

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, vzápětí vám odpovíme. Tak, mockrát děkuji, paní Menzlová a děkujeme mnohokrát. Beru to popořadě, první byla paní Čumplíková, a ta se ptala co jsou takzvané barevné linky? Tak, paní Kristýno Opletalová, teď vy.

Kristýna OPLETALOVÁ, občanské sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak, paní posluchačka hovořila o hovorech s těmi čísly, které začínají na 8, to znamená 800, tak to jsou vlastně i takzvané zelené linky tomu někdy říkáme, to jsou linky, které jsou zdarma, tam vlastně můžeme zavolat zdarma. Jsou to třeba nějaké zákaznické linky některých společností a tak dál. Nevím, jestli tím paní posluchačka nemyslela i některé, naopak zase placené linky, protože to spíše bývá problém, zvlášť právě ty čísla, které začínají na 9, a tam bych upozornila, že došlo k novele zákona o spotřebitelském úvěru před časem, kdy vlastně bylo zakázáno, že pokud si sjednáváme nějaký spotřebitelský úvěr, tak aby to bylo právě přes tyto placené linky.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže toto je odpověď paní Čumplíkové. Pak tady máme poznámku pána, který dlouhou dobu pracoval na Českých telekomunikacích, našeho posluchače z Prahy, který říkal, že vlastně se vždycky musíme obrátit na telekomunikační úřad, řekněte mi, vy jako Spotřebitel.net jako občanské sdružení, spolupracujete s nimi v tomto případě?

Kristýna OPLETALOVÁ, občanské sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak my určitě doporučujeme spotřebitelům, když mají nějaký problém obecně s vyúčtováním služeb od operátora, tak jim doporučujeme, aby nejdříve reklamovali to vyúčtování u toho konkrétního operátora a v případě, že jim je to zamítnuto, tak aby zkusili zahájit řízení u Českého telekomunikačního úřadu. Kde teda ale je nutné upozornit, že je to zpoplatněno, platí se tam nějaký poplatek asi 100 korun. Na druhou stranu zase ale výhodou je, že je možné v rámci toho řízení u Českého telekomunikačního úřadu požádat o odklad splatnosti té faktury, takže to je, ale nemusí nám samozřejmě vyhovět, záleží ale, je to výhoda.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A ještě tady máme dotaz paní Menzlové, která říká, jestli může tyto SMSky dostat i na mobil, když neplatí paušálem, ale když má třeba kartu, kterou si dobíjí?

Kristýna OPLETALOVÁ, občanské sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Domnívám se, že je to taky možné, protože to jsou prostě, to je také způsob, jak si objednáváme služby od operátora. Nemáme sice předplacený žádný paušál, máme jenom předplacené služby prostřednictvím kreditu, ale de facto v zásadě je to to samé. Může být ale právě potom problém možná větší v tom dokazování, protože nedostáváme pravidelně potom vyúčtování jako ti, co mají paušál. Takže tam bych viděla trochu ten rozdíl.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Tam se nám to vlastně stáhne mnohdy možná automaticky už s příchodem té SMSky. Zdá se, že jediné, jak se můžeme před prémiovými SMSkami, které jsme si neobjednali, ukrýt, je krátkovlnná vysílačka. Píše nám ještě pan Roman Houdek, chci se zeptat nebo kde se mohu dozvědět, jak prémiové SMSky fungují? To mi ji někdo může poslat a jenom tím, že mi přijde na telefon, tak za to zaplatím?

Kristýna OPLETALOVÁ, občanské sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Správně by to tak být nemělo, měla bych si tu službu objednat. Jsou tam vlastně dva způsoby, jak ty SMSky fungují. Buď už já sama odesílám vlastně nějakou SMSku, která je zpoplatněna jako ta prémiová SMS, to je právě to, že třeba posílám hlas nějakému soutěžícímu v nějaké soutěži jako je Slavík a podobně. A druhá možnost je to, že já odešlu normální zprávu běžně zpoplatněnou, tou si objednám, nějakou službu nebo si ji objednám i nějakým jiným způsobem a až vlastně zasláním třeba potvrzení o té službě, to je placené jako ta prémiová SMSka, a to je právě případ třeba toho placení za jízdné na MHD nebo za parkování a tak dál.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Řekněte mi ještě jenom, poslední otázka, paní Opletalová, mohou se na vás posluchači obrátit jako na vás na občanské sdružení Spotřebitel.net, když se do takovéhoto problému dostanou?

Kristýna OPLETALOVÁ, občanské sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Určitě se na nás můžou obrátit s těmi právními dotazy, nicméně my zase nemáme pravomoci třeba správního orgánu jako má právě Český telekomunikační úřad, to je ten rozdíl.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ovšem nasměrujete je?

Kristýna OPLETALOVÁ, občanské sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Určitě.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže budou s vámi moji posluchači v bezpečí. Budou. Dobře, tak slibuje paní Kristýna Opletalová, já vám děkuji za návštěvu, děkuji vám za vaše varování, dobré rady a budu se těšit zase brzy na slyšenou.

Kristýna OPLETALOVÁ, občanské sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Na slyšenou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.