Ohlédnutí za letošním Berlinale

27. únor 2011

Hlavní cenu 61. ročníku mezinárodního filmového festivalu Berlinale – Zlatého medvěda si uplynulou sobotu odneslo íránské rodinné drama „Nader a Simin – Odloučení“. Desetidennímu maratonu téměř 400 snímků z celého světa uvedených v různých sekcích dominovala letos politická a společenská témata.

Málokdy se stává, že jeden snímek uchvátí porotu i diváky, tak jako íránské drama Nader a Simin – Odloučení, plasticky podaný příběh nejen o rozvodu a tahanicích o nezletilou dceru, ale také o každodenní realitě života současných Íránců. V hledáčku si ocitly především mezilidské i mezigenerační vztahy stejně jako ekonomické a sociální problémy, které ovlivňují konání lidí. Favorizované drama režiséra Ašgara Farhádího, které zvítězilo v konkurenci dalších 15 snímků, si z Berlína odneslo nejenom hlavní cenu. Mezinárodní porota v čele se slavnou herečkou Isabellou Rosselliniovou netradičně „kolektivně“ ocenila všechny hlavní protagonisty stříbrnými medvědy za nejlepší ženský a mužský herecký výkon.

V letošní soutěži převažovala závažná a ponurá témata, která líčila dramatické osudy lidí žijících v represivním systému, v obavách z krevní msty či terorismu nebo procházející manželskou či partnerskou krizí. Berlinale i letos pokračovalo v trendu a prezentovalo se jako platforma nezávislých snímků, mladých tvůrců a především jako politický festival. Ten ostatně začal i skončil veřejnou podporou vězněnému íránskému režisérovi Džafáru Panáhímu, který měl být členem poroty. Jeho židle však zůstala prázdná a objevila se na jevišti i během závěrečného udílení cen. Ačkoli vítěznému snímku z Panáhího vlasti rozhodně nelze upřít filmařské kvality, mnozí v jeho ocenění přece jen spatřují také politické gesto a projev solidarity se všemi, kteří bojují za svobodu slova a vyznání a proti diktatuře, a to nejenom v Íránu.

Druhý favorizovaný snímek Berlinale, psychologické drama Turínský kůň režiséra Bély Tarra, ikony maďarské kinematografie, se musel spokojit s Velkou cenou poroty. Po vizuální stránce se nejvíce líbilo mexické autobiografické drama Cena. Dvakrát se radovali i domácí tvůrci, stříbrného medvěda za nejlepší režii převzal Ulrich Köhler za film Spavá nemoc a cenu za inovaci obdržel snímek Kdo, když ne my o počátcích teroru Frakce Rudé armády. Jako nejlepší scénář byl oceněn americko-albánský snímek Odpuštění krve, nejlepším hraným debutem vyhlásila porota americký film Na ledu. Ačkoli čeští zástupci také letos v hlavní soutěži chyběli, dokument Nesvatbov si z Berlína odvezl cenu čtenářů deníku Der Tagesspiegel.

autor: zis
Spustit audio