Miro Žbirka vybírá a komentuje písně Karla Gotta, které ho provázejí životem

Miro Žbirka
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Miro Žbirka

„Já jsem dnes doktor Watson,“ vysvětluje Žbirka v úvodu, proč si do svého pořadu výjimečně přizval i speciálního hosta. Byl jím hudební publicista Miloš Skalka.

„Samozřejmě že jsem Karla potkal,“ říká Miro Žbirka. „Tu a tam jsme si spolu zazpívali skladby, o kterých by to nikdo nepředpokládal. V Kolíně jsem točili něco pro televizi a já si zpíval Cathy‘s Clown od Everly Brothers. A měli jsme s Karlem společnou šatnu a on přišel a přidal ten druhý hlas.“

„A to dokázal jenom můj bratr, který mě to naučil. A já na Karla koukal a říkal jsem si: To není jen tak, on to zná. Tam je takový komplikovaný druhý hlas a on ho celý dal a dal ho tam s chutí.“

„To byla muzika, na které vyrůstal. On měl rád vícehlasy,“ vysvětluje Žbirkův výjimečný host Miloš Skalka. „Karel se objevil na hudební scéně koncem 50. let v kavárně Vltava, kde zpíval převzatý repertoár. Právě třeba od Everly Brothers.“

První vlastní hit

Prvního vlastního velkého hitu se Karel Gott dočkal v divadle Semafor. „Pánové Suchý a Šlitr se na něj šli do kavárny podívat a na místě mu nabídli angažmá. Nešli naslepo. Ale na doporučení Karla Mareše, který uměl talenty objevovat,“ popisuje Skalka.

Suchý se Šlitrem napsali Gottovi píseň Oči zaváté, která se stala nejpopulárnější písní roku 1963. Celá 60. léta znamenala pro Gotta start závratné kariéry. Nejdřív divadlo Semafor, pak založení vlastního divadla Apollo a sedmiměsíční angažmá v Las Vegas.

„Víme, že byl pracovitý. Nadstandardně na naše poměry. Vždyť my jsme žili v poměrech, kde se nikdo nepřetrhnul. Ale on to viděl v Las Vegas. Já jsem ještě neviděl větší pracovní nasazení,“ glosuje Žbirka.

První počeštění Beatles

Karel Gott byl první český interpret, který převzal písničku Beatles a nazpíval jí česky. Šlo o píseň Adresát neznámý. „Po jeho léčení jsme se domluvili, že až bude mít první vystoupení, že tam přijdu a zazpíváme spolu tuto skladbu,“ svěřuje se Žbirka.

„A já jsem ho navštívil u něj doma a tam jsme to fakt nacvičili. Jako pedantně, kam patří, který hlas. To bylo neuvěřitelné, že jsem toto s ním zažil. dokonce jsem tam tehdy poprvé viděl hrát na kytaru jeho dceru.“

Úspěch v Německu ho zaskočil

Pro Německo byl Karel Gott objevený na Bratislavské lyře. „Byl tam jeden z hlavounů firmy Polydor. Slyšel Gotta zpívat Pošli to dál. Ta písnička ho tak dostala, že šel za Gottem a nabídl mu nahrávací smlouvu.“

„V Hamburku se do nahrávacího studia přišlo podívat pár vlivných producentů, kteří pro něj měli ještě větší hit. On si přitom myslel, že tím singlem jeho německá kariéra taky skončí. Úspěch ho zaskočil. Publikum ho okamžitě vzalo za svého. Tehdy dostal tu nálepku Sinatra východu,“ připomněl Miloš Skalka začátek německé kariéry Karla Gotta.

Jako kdyby přijeli Beatles

Gott ale nebyl populární jen v německy mluvících zemích. „Byl jsem s ním na vystoupení v Budapešti. Divil se, že ho tam zvou. Byl rok 2004 a on tam zpíval naposledy na začátku 80. let. Na ulici se ale shlukovali lidé, aby se jim podepisal.

„Když jsme šli na večeři, potkali jsme dívky z Kazachstánu. Začaly pištět, jako kdyby přijeli Beatles, a on se další dvě hodiny podepisoval.“ Gotta prý i jednou na benzínce obstoupili motorkáři Hells Angels a on čekal rvačku. místo toho mu začali zpívat Včelku Máju.

Kteří skladatelé byli pro Karla Gotta zásadní? Kolik písniček si Karel Gott napsal sám? A kolik jich i sám otextoval? Více uslyšíte ze záznamu.