Městská divadla pražská i dnes nesou odkaz Oty Ohrensteina

6. květen 2011

Městská divadla pražská oslaví letos 60. sezónu. O jejich barvité historii se Stáňou Lekešovou mluvil jejich ředitel Ondřej Zajíc a dramaturg Jiří Janků.

Za vznikem souboru stojí divadelní dramaturg, režisér, herec Ota Ohrenstein. „Byla to vynikající persóna, která nasměrovala Městská divadla pražská na současnou cestu. Měl unikátní nadhled a přistupoval k tvorbě velice progresivně. Dlouhá léta působil v Anglii a na jeho činnosti to bylo znát,“ připomíná nynější ředitel Ondřej Zajíc.

Ten se snaží držet původní vize zakladatele. Tou je především spojení obou scén Divadla ABC a divadla Rokoko do jediného gigantického celku. „Stále spolupracujeme s herci, kteří stáli u zrodu myšlenky Oty Ornesta.“

„Je to pro nás obrovská čest a nezapomenutelný pocit vidět hrát Bohumila Lipského. Tomu je 88 let a zkoušet s ním je prostě zážitek. Máme Květu Fialovou, Janu Drbohlavovou, Stanislava Fišera,“ pokračuje Zajíc ve výčtu hvězdných jmen.

Telefonickým hostem Dvojky ČRo se stala také herečka Květa Fialová. Ta v Městských divdlech pražských hostovala už v 50. letech a angažoval ji tehdy sám Jan Werich. Prozradila, že k souboru chová hluboký vztah a pozvala nás na inscenaci Fialové květy štěstí. Ta byla připravena právě k jejímu významnému životnímu jubileu.

Květa Fialová

Jedním z posledních vystoupení, které lze na podiích MDP shlédnout, je hra s názvem Viktor K. aneb Český národ neskoná. „Už několik let se věnujeme české otázce, protože divadlo by nemělo být pouze o zábavě, ale musí nabídnout i jiný pohled na současnou situaci ve společnosti,“ reflektoval aktuální program dramaturg Jiří Janků.

„Žádné jiné divadlo nemá tak široký, činoherní záběr jako my. Všechny hry nasazujeme jen kvůli tomu, že se jedná o to nejlepší, co se dá ve světe nalézt. Inscenace mají úspěch díky své nesporné kvalitě, nikoli proto, že se je snažíme nějakým způsobem profanovat.“ Pokud se zaměříme na repertoár obou divadel, 80% tvoří náročné texty a důkladně zpracovaná dramata.

autor: Jan Sklenář
Spustit audio