Mediální analytik Rožánek: Volby jsou vizitkou médií, a ta je zvládla velmi dobře. V kampani posílili internetoví tvůrci

7. říjen 2025

Jak letos média přistoupila k pokrývání parlamentních voleb? A jakých změn doznaly samotné předvolební kampaně? „I politici, kteří dříve neinklinovali k tomu, že by se předváděli, museli náhle natáčet videa pro TikTok a další platformy,“ popisuje novinář a analytik Filip Rožánek. V pořadu Jak to vidí… dále srovnává přístupy zvolených stran a hnutí k financování veřejnoprávních médií nebo se zamýšlí nad budoucností nezávislé žurnalistiky a situací na americkém mediálním trhu.

„Myslím, že volby zvládla všechna média velmi dobře. Volby jsou vždycky takovou vizitkou toho, co jednotlivé redakce chystají a dokážou, a nasazují na to nejlepší lidi,“ říká mediální analytik Filip Rožánek a vyzdvihuje například využití pražského planetária Českou televizí. „To byla taková sympatická novinka.“

Zajímavým fenoménem je podle experta vstup internetových tvůrců do předvolebního dění. Poznamenává, že řada podcasterů a jiných tvůrců vytvářela letos vlastní volební studia. „Je vidět, že mediální scéna se mění třeba oproti těm volbám, které byly před čtyřmi lety. Internet je zase o něco silnější.“

Negativní jevy

V souvislosti s parlamentními volbami Rožánek upozorňuje také na dva negativní jevy. „Jednak se lídr ANO Andrej Babiš rozhodl, že nepůjde do České televize debatovat. Zúčastnil se pouze debat na komerčních stanicích.“ 

„A druhý negativní rys, který se objevil, souvisel s volebními štáby jednotlivých stran, kdy například SPD neakreditovala některé novináře do svého volebního štábu,“ připomíná. „To naznačuje nějaký přístup k redakcím a k tomu, jak vůbec pracují s mediálním pokrytím své politiky,“ naznačuje analytik.

TikTok a AI spoty

Kampaně jednotlivých stran se letos více než v předchozích letech soustředily na sociální média. „I politici, kteří dříve neinklinovali k tomu, že by se nějak předváděli, museli náhle natáčet videa pro TikTok a další platformy,“ konstatuje Rožánek. 

Čtěte také

„To jsou formáty založené na sekundové pozornosti a o to víc je vidět tlak na to, aby příspěvek nějakým způsobem šokoval,“ dodává.

Například Tomio Okamura ve svých příspěvcích ze stejného důvodu spojoval politiku s vtipy. Cílem bylo zaujmout publikum a rozšířit příspěvek mezi co největší množství lidí.

„Potom víme, že Petr Fiala vzal na milost TikTok, který dříve byl doménou Andreje Babiše a Aleny Schillerové,“ všímá si mediální analytik. „Viděli jsme politiky se zvířátky, viděli jsme politiky s dětmi, viděli jsme politiky i internetovou reality show, kterou dělal portál Seznam Zprávy,“ shrnuje.

Zato význam klasických volebních spotů podle Rožánka postupně klesá, a s tím i jejich kvalita. „Kdyby neměly politické strany umělou inteligenci, co by dělaly? Kreativa se čím dál víc posouvá do generovaného virtuálního prostředí,“ poznamenává.

autoři: Zita Senková , Filip Rožánek , krt
Spustit audio

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

    Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

    jak_klara_obratila_na web.jpg

    Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

    Koupit

    Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.