Legendární šlapací Moskvič. Proč jsme ho snad všichni chtěli?

Šlapací moskvič
Šlapací moskvič
Býval to sen snad všech kluků, kteří vyrůstali za minulého režimu. A leckterý z nich možná lituje, že už by se do šlapacího Moskviče nevešel. Vždyť dnes má tento frajerský kabriolet hodnotu skutečného auta.

Nejslavnější šlapací autíčko se do Československa dostalo ze Sovětského svazu. „Dělaly se v automobilce, která vyráběla skutečné Moskviče. Dokonce vznikla výrobní linka, která byla určena pro ty šlapátka,“ říká Jaroslav Kyselý z Moskvič klubu ČR.

Jako originál

Nejdřív vznikala kulatá verze, která kopírovala skutečný model Moskviče 402, 403 a 407 (tu můžete vidět ve videu). Hranatá verze se vyráběla až od roku 1974. Odhaduje se, že z moskevské automobilky AZLK jich sjelo okolo 100 000 ročně. S menšími změnami se vyráběly až do 90. let.

„Měly odpruženou zadní nápravu, svítící světla a funkční klakson. Povedená byla karosérie, ve které hned každý poznal skutečného Moskviče 408,“ přibližuje Kyselý. U hranatého typu vznikl ještě mezityp (facelift), kde hliníkové nárazníky nahradil plast. Změnily se taky pokličky na kolech, sedačka a pár detailů.

Hračka za třetinu průměrného platu

V roce 1974 stál šlapací Moskvič zhruba 800 Kčs. Bylo asi 65x méně než ten opravdový. Dnes jejich cena raketově stoupá. Originál v žalostném stavu seženete okolo 10 000 Kč, renovovaná auta stojí ještě více. Raritou je dnes kulatá verze. Tomu odpovídá i cena: od 20 000 nahoru.

Lacino nevyjdou ani náhradní díly. Stejně jako u celého šlapacího Moskviče i tady musíte zapátrat v internetové inzerci nebo navštívit nejrůznější burzy.

Šlapací moskvič v raritní kulaté verzi