Když jde dirigent Vladimír Válek k neznámému orchestru, vidí nad sebou viset otázku: „Co to zase bude za blbce!“

Host: šéfdirigent SOČRu Vladimír Válek. Když jde k neznámému orchestru, vidí nad sebou viset otázku: Co to zase bude za blbce! Moderuje Eva Kličková.
Dirigentem se člověk stává po dlouhých letech studií a usilovné práce. To ale nestačí. Musí mít v sobě talent, hudební nadání, rozhodnost a trpělivost. A taky musí být charismatickou osobností. K Vladimíru Válkovi byly sudičky víc než štědré. Jaké byly jeho začátky? Jak důležitá je pro dirigenta práce rukou? Dokáže identifikovat publikum podle reakcí a potlesku?
Dnes slaví 80 narozeniny. A proto bude zahajovací koncert nadcházející abonentní sezony SOČR věnovaný právě jemu. Bude se konat 7. září ve Smetanově síni Obecního domu a Vladimír Válek zve všechny.
„Symbolicky jsem tam chtěl dát Osudovou.“ Zazní i Antonín Dvořák, který je jeho celoživotní láskou. A symfonická báseň Praga od Josefa Suka.
Tréma je pořád
To, že toho má za sebou opravdu hodně ještě neznamená, že občas nemívá stažený žaludek. Třeba když jde poprvé k úplně neznámému orchestru.
„To vidím ve vzduchu otazník: Co to zase bude za blbce! Já si zase říkám: Jsem zvědavý, co z nich vyleze. Prvních 15 minut se vlastně oťukáváme.“ Tam podle Vladimíra Válka musí nastoupit schopnost poznat, jakou mají hudebníci náturu.
Dobrý dirigent musí být dobrým hercem
Tak například Japonci. „Když tam spadne špendlík, je to jako vodíková bomba. Zatímco Holanďani se rádi smějí. Když na ně uděláte ty-ty-ty, tak je potom zase musíte pochválit a oni se zase smějí.“
Rozčilovat se ale dirigent nesmí. Musí se chovat profesionálně, i když třeba nemá náladu. „Když je něco špatně, můžu na ně být zlej. Ale to já jen hraju. Jindy zase musím hrát dobrou náladu a nemám ji. Jsme trochu herci.“
Noční můry
Jako všechny osobnosti, které vystupují na veřejnosti, má i Vladimír Válek svoje noční můry. „Víte, která je nejhorší? Když orchestr naladil a vy čekáte, až vás vystrčí na pódium. Díváte se škvírkou a vidíte, že tam ten orchestr není.“
Další sny, ze kterých se probouzí zpocený, jsou ty, ve kterých nepřišly noty nebo si spletl místo, kde se koncert koná. Jednou se mu taky zdálo, že po něm chtějí, aby zahrál na klarinet s argumentem, že on zahraje na všechno.
Nepřítel č. 1
Mezi hudebníky se prý říká se, že nepřítelem č. 1 je pro orchestr dirigent. „To říkají hlupáci,“ glosuje to Vladimír Válek, který si se spoustou hráčů tyká. Atmosféru v orchestru si ale musí hlídat a pečlivě balancovat.
Často si připomíná výrok slavného dirigenta Františka Stupky: „Pánové, naštvat si orchestr je strašně lehký, ale jít potom s nimi hrát na to pódium je těžký.“
Nejhorší koncertní sály? V Praze
Na otázku, jak je to u nás s koncertními sály, Vladimír Válek jen lomí rukama. V Rudolfinu je prý problém dostat nástroje na pódium. „A pak ty šatny, ta akustika!“
Obecní dům byl zase postaven na plesy a společenské události. „Taky byli dirigenti, kteří prohlásili, že už tam hrát nebudou. Ale zaplaťpánbůh, že ho máme.“
Související
-
„Dech je pro mě život.“ Zemřel Vladimír Válek, největší dirigent na symfonickou hudbu 20. století
Ve věku 89 let odešel v neděli 16. února 2025 dlouholetý šéfdirigent Symfonického orchestru Českého rozhlasu a hudební pedagog Vladimír Válek.
-
„V životě mě nikdy nemrzely prohry.“ Zemřel dirigent Libor Pešek
V neděli 23. října 2022 ve věku 89 odešel Libor Pešek, dirigent Českého národního symfonického orchestru. Poslechněte si jeho bilanční rozhovor na Dvojce z roku 2017.
-
Jak vybrat taktovku? Skoro jako kouzelnickou hůlku v Harry Potterovi, říká šéfdirigenta SOČR Lenárd
Taktovka je prý prodloužená ruka dirigenta. Co má v sobě za kouzlo? Proč nejde dirigovat rukou?
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.