Jak se vybírá taktovka? Skoro jako kouzelnická hůlka v Harry Potterovi. Poslechněte si šéfdirigenta SOČR Ondreje Lenárda
Taktovka je prý prodloužená ruka dirigenta. Co má v sobě za kouzlo? Proč nejde dirigovat rukou?
„Jsou dirigenti, kteří dirigují bez taktovky. Já sám ji v ruce ani nevnímám,“ říká o malém kousku dřeva šéfdirigent Symfonického orchestru Českého rozhlasu Ondrej Lenárd. „Mně dřevo strašně voní. Je to kus života, kus Země.“
Má to v krvi. Lénárdův otec byl truhlářem. Byl to právě on, kdo mu vyrobil i první taktovku. „Bohužel jsem ji zlomil na jedné zkoušce. Omylem jsem zavadil o pult. Ale stále ji mám. Tatínek mi na ni tenkrát vyrobil i pouzdro,“ popisuje. „Dneska jsou už ale taktovky laminátové, které se nelámou.“
Z Karajanových gest jste neměli jasno, kde se nacházíte. Ale jeho charisma bylo tak velké, že orchestr byl jako očarovaný. Toscanini zase třískal taktovkou o pult, nadával a lámal jednu za druhou. Dnes se už taktovkou naštěstí neklepe.
Když dirigent taktovku „odloží“
Sám si vlastní dirigentský nástroj nikdy nevytvořil. Bojí se o prsty. „Dnes je na speciální obor. Taktovka se nesmí klepat, takže nemůže být z jakéhokoliv dřeva. Taky musí sedět dirigentovi do ruky, protože je ostuda, když vypadne,“ vysvětluje Ondrej Lenárd. Připouští ale, že čas od času dá taktovku z ruky.
„Když přijdou velice citové a adagiové muziky, pasáže u Mahlera nebo Čajkovského, kdy to potřebuje ducha, tak to diriguju rukama. To si vždycky vzpomenu na profesora Talicha, který říkal, že každý dirigent orchestru by měl nejdřív dirigovat sbor. Protože u sboru se dirigentovy ruce naučí zpívat.“
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka