Jeden den nahoře, druhý dole

02335664.jpeg
02335664.jpeg
V dokumentu dánsko české dokumentaristky Brit Plieštik-Jensen "Jeden den nahoře, druhý dole" se sejdeme na pražských a brněnských ulicích s osmi prodejci časopisu Nový Prostor.

Seznámíme se s jejich každodenním životem i životními osudy, s jejich pohledem na ostatní lidi, na společnost a život z perspektivy ulice i s tím, jak člověk žije a přežije, když se ocitne na ulici. Pochopíme, že i lidé žijící na okraji společnosti jsou různí a podobají se nám „normálním lidem“, jak oni sami často nazývají společenskou většinu, víc, než bychom možná očekávali.

02335663.jpeg

Nový Prostor byl založen v roce 1999 v Praze jako neziskové občanské sdružení. Jeho posláním je dát možnost pracovat těm, kteří pracovat chtějí a mohou, ale jinde příležitost nenašli. Pomáhá také preventivně těm, kteří by se mohli dostat do tíživé životní situace.

Koncept projektu street-paper (pouličního prodeje časopisu), který Nový Prostor kontinuálně rozvíjí, má předobraz v manchesterském pouličním časopise The Big Issue. Nosnou myšlenkou projektu je zapojení lidí na okraji společnosti a rozvoj jejich tzv. klíčových kompetencí, potřebných pro plnohodnotný život v současné společnosti. Mezi takto podstatné kompetence a dovednosti patří schopnost nalézt a udržet si práci, mít zdravé sociální vazby v pracovním kolektivu i na své okolí, být odpovědný sám za sebe, znát svou hodnotu, svá práva, věřit si atd. Prostřednictvím Nového prostoru mají možnost k veřejnosti promlouvat i ti, jejichž hlas do sdělovacích prostředků jinak nepronikne nebo jen velmi zkresleně. Časopis Nový Prostor se prodává v devíti městech ČR: Praze, Brně, Ostravě, Třinci, Olomouci, Českých Budějovicích, Plzni, Pardubicích a Hradci Králové.