Jan Jirák: Budou učitelé stávkovat? Spíš než peníze jim chybí prestiž a úcta rodičů

Učitelka
Učitelka
To ale stávka učitelů nevyřeší. Kantoři už podle mediálního teoretika nestojí na společenském žebříčku třeba vedle lékařů a vědců. Můžou za to i rodiče. Neustále bojují proti škole a nepřiměřeně brání děti před učiteli.

Školské odbory hrozí stávkou, pokud se učitelům nezvýší mzda o 15 % a nepedagogickým pracovníkům o 10 %. Vláda ale rozhodnutí stále odkládá. Státní kasu má stát 13 miliard, což taky znamená zvýšení už schváleného schodku rozpočtu. Přidáno by měl dostat i mediální teoretik Jan Jirák.

„Lhal bych sám sobě, kdybych tvrdil, že nestojím o to, aby se učitelé měli líp,“ říká. Není si ale jistý, jestli je rozumné, aby se spojovaly potřeby a zájmy vysokoškolských a dalších učitelů. Vysoké školy totiž pouze nevyučují, mají i jiné zdroje nebo zájmy.

Nejhůř jsou na tom na základkách

„Pokud ale mají organizátoři pocit, že jednotný postup má větší šanci na úspěch, tak nechť tak činí.“ Největší deficit prý má společnost především u kantorů základních a středních škol. Učitelstvo jako stav je podle Jiráka teď v tak komplikované společenské situaci, že by se měli mít dobře alespoň materiálně.

Prestiž a postavení učitele se totiž hodně změnilo. Už nestojí vedle lékařů nebo vědců. „Mnohem důležitější než platy je tak chybějící prestiž, úcta a autorita,“ myslí si Jirák. „Když jsem byl školou povinný, byla proti mně jednotná koalice školy a rodiny. To se teď rozpadlo a rodiče až nepřiměřeně děti brání proti učitelům. Tím ale výrazně nabourávají jejich autoritu.“

Škola není hra

Vrátit učitelům ztracenou prestiž ale nebude snadné ještě z jiného důvodu. „Svět se tak rychle mění, že všechny vyspělé společnosti jen tápou v představách, co doopravdy učit. Tedy tak, aby je škola co nejlépe připravila na život.“

Současné školství musí hájit ideu, že škola je institutem vzdělávání. Není to jen zábava, kde se hlavně nikdo nesmí nudit. „Představa hry je sice velmi lákává, ale taky zhoubná. Dítě se ve škole musí naučit ukáznit a dělat věci, které ho nebaví. Je to přece důležitá příprava pro život.“