Jak učí nejlepší česká učitelka?

29. listopad 2017

V národním kole mezinárodní soutěže pro inspirativní pedagogy Global Teacher Prize 2017 zvítězila Jana Kopecká ze ZŠ Kunratice. Letos v březnu ji čeká celosvětové finále v Dubaji. „Cítím se být spíš průvodcem vzděláváním než někým, kdo dětem předává hotové pravdy a vědomosti,“ řekla Monice Valentové v pořadu Atrium na Rádiu Junior.

Angličtina není podmínkou

V ČR se jednalo o první zapojení do celé soutěže, jakýsi „pilotní ročník“. Přesto se už tří nejlepších českých učitelů bude týkat celosvětové finále. Paní Jana ho očekává se smíšenými pocity. „Když jsem se dívala na to, jak probíhaly předchozí ročníky, malinko se to ve mně sevřelo a říkala jsem si, že to, že jsem byla nominována mezi nejlepších padesát, mi možná stačí. Loni tam prý byl nějaký Španěl, který vůbec neuměl anglicky, což je také můj případ. Nevím, jak dalece se tam bude posuzovat angličtina, protože to bych určitě propadla,“ říká s úsměvem.

Třida = 29 osobností

„Postupem času jsem dospěla k tomu, že je důležité vidět děti ne jako skupinu, ale vnímat je jako jednotlivce. Na začátku mi záleželo na tom, aby třída byla dobrá jako celek, aby v danou chvíli všichni uměli všechno. Probírala jsem látku tak dlouho, dokud ji všichni nepochopili a tím pádem děti, které byly napřed, ustrnuly a nemohly se posouvat dál. To už jsem snad opustila. Také jsem hodně spěchala. Měla jsem svou ‚skvělou‘ přípravu a tou jsem děti musela protáhnout za každou cenu. Postupně jsem se naučila dětem naslouchat, klidně se od přípravy odpoutat a nechat hodinu plynout tak, jak děti potřebují,“ přibližuje svou pedagogickou filozofii Jana Kopecká.

Podle ní je také dobré děti poprosit, když je o něco žádáme, poděkovat za práci v hodině a nebát se omluvit, když se něco nepodaří. „Myslím, že pro děti je to vzorem i při vytváření vztahů mezi sebou,“ říká učitelka. Popsaný přístup dokáže aplikovat i při počtu 29 žáků, které má momentálně ve třídě.

Jak se vzdělává početná třída se čtyřmi cizinci a jedním dítětem se specifickými poruchami učení? A kde má podle nejlepší české učitelky naše školství největší rezervy? Pusťte si celý rozhovor.

Spustit audio