Jak novináři hledají cestu z mediální krize aneb Solutions Journalism

26. květen 2018
David Bordman a Lucie Černá z mezinárodní organizace Ashoka v pražském metru

Lidé vypínají zprávy. Kvůli těm negativním. I sami novináři bývají unaveni tím, že po zveřejnění závažných kauz se často nic nestane. Řešení problémů v dnešních médiích chybí. Mezi špičkovými americkými novináři proto vznikl nový fenomén, nové profesní hnutí tzv. Solutions Journalism.

Solutions Journalism je nová žurnalistická metoda. Hledá řešení problémů, hlavně v sociální oblasti. Hledá pozitivní příklady. Na rozdíl od tradiční žurnalistiky představuje problémy z opačného konce. Třeba při analýze školského systému se nezaměřuje na ty nejhorší případy, ale vybere světlou výjimku a skrze její příklad hledá řešení k nápravě sytému. A právě v tom se velice podobá pořadům z cyklu Dobrá vůle.

Nekončit u problému

Solutions Journalism jde napříč žánry. Touto metodou je možné pracovat ve zpravodajství, v dokumentu i v investigativní žurnalistice. Tradiční investigace ovšem vychází z předpokladu, že systém (ať už politici nebo příslušné instituce) odhalený problém vyřeší a napraví. To se občas sice stává, ale zdaleka ne vždy. Novináři i veřejnost se pak ocitají v bezvýchodné situaci a často dokonce pochybují o významu a smyslu novinářské práce.

Důvodem ovšem nemusí být jen nedostatek dobré či politické vůle. Častou příčinnou je i nedostatek dobrých nápadů. Solutions Journalism jde proto dál: u problému nekončí, samotný problém se pro něj stává odrazovým můstkem k hledání řešení a jejich nositelů.

Samantha McCann, ředitelka komunit online Solutions Journalism Network, prednáší studentům na Fakultě sociálních věd UK v Praze.jpg

Dopady novinářské práce

Ukazuje lidi, kteří jsou ochotni tímto směrem investovat svůj čas, talent a energii. A i když nemají univerzální ani dokonalá řešení, už samotný mediální objev jejich existence zásadně mění celkové vyznění i konkrétní dopady novinářské práce.

Za pouhých pět let se do Solutions Journalism Network zapojilo víc než 2500 amerických novinářů, učí se na víc než 10 amerických univerzitách a postupně proniká i dál. Do Česka jej před dvěma lety přinesla mezinárodní nezisková organizace Ashoka, podporující sociální inovátory po celém světě. V současné době hledá cesty, jak tuto metodu v českých poměrech rozšířit a prosadit.

Cesta k Pulitzerovým cenám

V dokumentu Lenky Svobodové za zvukové spolupráce Radima Dleska uslyšíte například profesora Davida Boardmana, předsedu správní rady Solutions Journalism Network a exšéfredaktora The Seattle Times (pod jeho vedením tato redakce získala čtyři Pulitzerovy ceny a její členové se desetkrát dostali do finále), dále ředitelku komunit online Solution Journalism Network Samanthu McCann a Lucii Černou z mezinárodní organizace Ashoka.

Před přednáškou Davida Boardmana v pražské Economii
Spustit audio
autor: Lenka Svobodová