Girls Day – Den pro technicky zdatná děvčata

14. duben 2016

Stavební inženýrka? IT specialistka? Programátorka? Proč ne! Dámy, nenechte se odradit!

Girls Day je den, kdy technické firmy a univerzity otevírají dveře dívkám, většinou středoškolačkám, ve snaze zažehnout v nich zájem o technické obory. V ČR se koná letos počtvrté. „Pro dívky je to například příležitost promluvit si s ženami, které vykonávají nějaké netradiční profese, a seznámit se s tím, co by je třeba jednou v budoucnu mohlo bavit a živit,“ říká manažerka projektu Jitka Hausenblasová z Gender Studies.

Ve světě mají obdobné iniciativy delší tradici. Pod názvem Girls Day probíhají v 16 zemích Evropy a mnoha zemích světa od r. 2011. Vždy čtvrtý čtvrtek ve čtvrtém měsíci roku. Letos je tedy oním datem 28. dubna.

Firmy i dívky chtějí, stát nejeví zájem

„Každý rok se hlásí víc a víc firem. Letos je jich dvanáct, z toho jsou dvě vysoké školy,“ potvrzuje manažerka projektu. Firmy motivuje zejména společenská odpovědnost – tedy snaha, aby se situace na trhu práce změnila – a také „vědomí toho, že když jsou v týmu ženy, firma, jak už bylo mnohokrát prokázáno, pracuje líp“ dodává Hausenblasová.

Zájem je i ze strany dívek. Letos jich do niter technických firem a univerzit hodlají nakouknout téměř dvě stovky. Akci u nás však zatím bohužel nikdo nepodporuje a grant, který Gender Studies získala, na tak nákladnou a organizačně náročnou práci nestačí. Proto se aktivity zatím omezují na Prahu, Brno a Olomouc. Dívky ale motivaci – zdá se – mají, protože na Girls Day v Praze se hlásí například dívky z Nového Jičína, Jihlavy nebo Náchoda.

IT obory vedou

ICT, telekomunikace, informační technologie, to jsou obory, o které děvčata jeví největší zájem. „Jsou to takové ty velké nadnárodní firmy, které většina dívek zná, protože s jejich produkty každodenně pracuje. Tam už je počet míst omezený,“ říká Hausenblasová.

A jak to v den „D“ vypadá? Skupina 15–20 dívek přijede ráno na smluvené místo a začíná program. Většinou to bývá prohlídka prostor a samotného provozu, aby děvčata viděla, co zaměstnanci skutečně dělají. Na pořadu dne jsou i různé soutěže nebo praktické ukázky. „Například v jedné firmě byly dívky ve virové laboratoři, kde jim simulovali, jak se vyvíjí antivirový program. Důležité je, že se baví s lidmi, kteří ve firmě pracují, a ptají se na úplně základní věci, jako co má člověk vystudovat, kolik bere nebo co ho na té práci baví.“

Proč ne Boys Day?

Přesto, že mužů je ve školství, sociálních službách a dalších oborech jako šafránu, motivovat chlapce je těžké. „Dívky můžeme nalákat na hodně věcí. Profese jako programátorka, IT specialistka nebo stavební inženýrka jsou prestižní a poměrně dobře placené. V případě Boys Day se ale stále potýkáme s otázkou, na co nalákat chlapce, protože obory, kde pracují ženy, nejsou tak prestižní,“ popisuje nerovnoměrné rozmístění sil na trhu práce Hausenblasová.

V Německu však mají s podobnou aktivitou pro chlapce dobrou zkušenost. Nabízí se tedy teorie, že ne všem mladým mužům jde jen o vysoký plat a společenskou prestiž. Uvidíme, zda bude i u nás atmosféra pro to, aby se podobná akce konala.

Stereotypům při výběru povolání se dá přecházet už v mateřské škole. I toho se dotkl rozhovor s projektovou manažerkou Gender Studies Mgr. Jitkou Hausenblasovou.

Spustit audio