Zdravá svačinka? Těžko! Test müsli tyčinek

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Müsli tyčinky

Cukr, palmový olej a škodlivé transmastné kyseliny. Na přínos pro vaše zdraví zapomeňte!

„Müsli tyčinka jako zdravá svačinka? To je hodně odvážné tvrzení.“ Olga Šlesingrová z časopisu dTest ale připomíná, že česká legislativa ani pojem müsli tyčinka nezná. Zná pouze müsli. A to popisuje jen velmi vágně. „Ať výrobce použije jakoukoliv recepturu, tak se do toho vejde.“

Podle Šlesingrové by müsli tyčinka měla obsahovat jen základní suroviny: vločky, sušené ovoce, ořechy. Rozhodně ne žádné přídavné nebo nežádoucí látky (plísňové jedy, transmastné kyseliny). „Taky by neměla být plná cukru nebo glukózo-fruktózového sirupu. Ale právě to je velice časté.“


Müsli podle české legislativy
Směs mlýnských obilných výrobků upravených vločkování, extrudováním nebo jinou vhodnou technologií, k nimž jsou přidány další složky, zejména jádra suchých plodů a sušené nebo jinak zpracované ovoce a látky upravující chuť, vůni nebo konzistenci.


Palmový olej je tuk s vysokým množstvím nasycených mastných kyselin. Proto se obecně považuje za zdraví škodlivý (např. podle Světové zdravotnické organizace). Názory na to se ale různí. Druhý aspekt jsou ale ekologické katastrofy v zemích, kde se palmový olej těží. Protože je levný, pěstuje se v čím dál větší míře a devastuje místní floru a faunu.

Co přesně se testovalo

Do testu si vybrali pouze müsli tyčinky v jogurtové polevě. Zkoumal se v nich právě obsah cukru, škodlivých transmastných kyselin, plísňových jedů, palmového oleje, konzervantu siřičitanu sodného, kterým se ošetřují meruňky, a obsah vlákniny.

„Vláknina je vlastně jediný benefit müsli tyčinek. Přitom podle obsahu vlákniny se ty tyčinky mezi sebou hodně liší.“ A výsledky? „No, nechci úplně říct, že tyčinky jsou horší a ještě horší...“ naznačuje Šlesingrová, co si myslí.

Vítězové dTestu

Z meruňkových byla nejlépe hodnocena Albert Quality Müsli tyčinka meruňka v jogurtu. A z jahodových Fit Frutík jahoda v jogurtu.

Pokud ale chcete skutečně zdravou svačinku s vysokým obsahem vlákniny, zkuste raději sušená jablka. „Když srovnáme müsli tyčinky se sušenými jablky, tak se ten podíl vlákniny pohybuje zhruba na polovině a méně,“ vypočítává Šlesingrová.