Z Romea a Julie chybí v repertoáru Evy Salzmannové snad jen starý Kapulet
V pondělí (16. července) navštívila magazín Je jaká je na Dvojce herečka a pedagožka Eva Salzmannová.
Na Letních Shakespearovských slavnostech můžeme letos vidět Evu Salzmannovou v Richardu III. „Hraje se pod otevřeným nebem. My z Národního divadla jsme zvyklí na velký prostor. Hrát v plenéru je přesto něco jiného a na hlas musíte víc přitlačit. Nejhorší je, když prší. Diváci si obléknou pláštěnky, které šustí, a na nás volají, že není slyšet.“ Překlady Shakespearových her Martina Hilského herečka chválí. „Jsou dobré na učení, jsou rytmické.“ Ze Shakespearových her prý hrála skoro všechny postavy. „Např. z Romea a Julie mi v repertoáru chybí snad jen starý Kapulet,“ povzdechla si Eva Salzmannová, která prý nemá vysněnou roli. „Čekám, co přijde. Možná, že až zestárnu, dají mi ve filmu roli nějaké staré babice.“
Vdavky jako vášeň
Ve svém životě se vdávala třikrát a ještě prý neřekla poslední slovo. Má ráda atmosféru svateb, veselí, spousty lidí a přátel kolem. Jejím současným manželem je uznávaný dramatik a komentátor Karel Steigerwald. „Jeho hry jsou obtížné a složité na učení. Není to žádný med. Hrála jsem např. v jeho hře “Horáková x Gottwald“ a bylo to náročné. Vypadám jinak než Milada Horáková, která byla drobná a subtilní, takže jsem ji nemohla napodobovat. Hrála jsem spíše téma a abych se dobře připravila, pustila jsem si záznam z procesu a četla její dopisy. Co mne na ní velmi zaujalo je její krásná čeština a precizní dikce. Musím říct, že bych ani zdaleka nebyla tak statečná, jako ona.“
Jak se hraje prezident
Další zajímavou a také těžkou postavou byla pro Evu Salzmannovou osoba bývalého protektorátního prezidenta Emila Háchy ve hře „Historický monolog“. „Režisér Jan Antonín Pitinský byl přesvědčen, že jej mám hrát já. Scénář Milady Součkové byl jeden z nejtěžších textů, jaké jsem kdy dostala do ruky. Jazyk byl velmi složitý a bylo těžké jej interpretovat. Kromě toho, na jevišti jsem byla skoro neustále. Můj manžel hrál T. G. Masaryka a dlouho tomu nevěřil. Teprve v okamžiku, kdy usedl do maskérny, pochopil, že je to vážné. To víte, že jsem mu nadávala, že je špatným hercem. Naštěstí na jevišti jen sedí a poslouchá moje monology.“
Nahota pouze z přesvědčení
S nahotou na jevišti nemá Eva Salzmannová, podle svých vlastních slov, problém. „Pokud herec dojde k tomu, že je to potřeba, tak se má svléknout. Několikrát v životě jsem k tomu dospěla. Nějaké zvláštní potěšení z toho ale nemám. Herec zkrátka musí vědět, proč to dělá.“ Jak herečka řekla, někdo s tím ale může mít problém. Patří vůbec nahota na divadelní prkna? „Je pravda, že v českém divadle to není běžná věc, ale na německých scénách je snad i nadužívána. Tam je to více než běžné.“
Více se dozvíte z rozhovoru s moderátorkou Danielou Brůhovou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.