Z Německa: Bachovy slavnosti v Lipsku

17. červen 2010

Bachovy slavnosti v Lipsku se konají každoročně jako pocta nejslavnějšímu kantorovi chóru Kostela sv. Tomáše a lákají mezinárodní publikum. Více zjistila naše spolupracovnice Zita Senková.

„Bach, Schumann a Brahms" - to je motto letošních hudebních slavností v saském Lipsku, kterými město vzdává hold slavnému rodákovi, od jehož narození uplynulo letos 325 let. U této příležitosti Lipsko rozšířilo Bachovo muzeum v barokním domě skladatelova přítele a podporovatele Boseho (Bosehaus) naproti kostelu sv.Tomáše a za sedm milionů eur renovovalo archiv. Završitel barokního hudebního stylu byl jako městský hudební ředitel zodpovědný za hudební život ve městě a v jeho čtyřech kostelích připravoval skladby pro bohoslužby, nejrůznější církevní a společenské příležitosti, vyučoval a působil též jako vedoucí a hráč souboru Collegium musicum, který byl složen z jeho žáků a městských hudebníků. V tomto období života Bach vytvořil své proslulé kompozice, např. Janovy a Matoušovy pašije, pět ročníků kantát, Vánoční oratorium i Umění fugy. Bachův festival, to je letos celkem 113 akcí na 38 místech, na kterých se představí dva tisíce umělců. Na programu jsou symfonie, kantáty, pašije, varhanní koncerty, přednášky a poprvé speciální program pro děti, který chce přilákat nejenom nejmladší, ale také nové publikum. Na své si přijdou rovněž příznivci moderní reflexe Bachových děl při koncertech pod širým nebem.

Johan David Heinichen

Vrcholem festivalu je znovuuvedením díla Johanna Davida Heinichena "Libyjská Talestris", kterým Bachův festival vzpomene na první lipský operní dům. Partitura skladatele a pozdějšího drážďanského dvorního kapelníka, který vystudoval hru na cembalo a varhany v lipské Thomasově škole, vznikla v roce 1709, a je jedinou zcela dochovanou barokní operou pocházející z Lipska. Znovuobjevena byla při katalogizaci notového archivu na hudební akademii v Berlíně. Heinichenův hudební styl věrně kopíruje jeho osobní krédo hlásající, že hudba by v sobě měla spojovat národní styly Německa, Francie a Itálie. Tradice Bachových slavností sahá do počátku 20.století, první festival se konal v roce 1908, a to u příležitosti odhalení Bachova památníku od Carla Seffnera na dvoře Kostela sv.Tomáše. Další slavnosti se až do 60tých let konaly pod různými jmény a v nepravidelných intervalech.

V roce 1999 převzal umělecké vedení festivalu kantor Thomasova kostela Georg Christoph Biller a ve spolupráci s městem a Bachovým archivem se podařilo udělat z festivalu prestižní hudební svátek, který hostí přední hudebníky z celého světa.

Georg Christoph Biller

Každý rok se festival nese ve znamení určitého tématu, například Tvorba mladého Bach, Bsch a romantika či konfrontace jeho děl se současným uměním. Před deseti lety přilákal asi 15 tisíc návštěvníků, loni jich bylo 65 tisíc.

Kromě děl slavného lipského rodáka zazní také skladby Roberta Schumann, jehož 200.výročí narození si letos připomínáme. Udělovat se bude také medaile zhotovená z legendárního míšeňského porcelánu, který letos slaví třísté narozeniny. Letos medaily za přínos v hudbě převezme proslulý vlámský dirigent Philippe Herreweghe, který výrazně zasáhl do interpretace staré hudby. Jeho umělecký záběr sahá od nizozemské vokální polyfonie přes Bacha, Mozarta, Beethovena až po Brucknera.

autor: zis
Spustit audio