Tatra 77. Silniční aeroplán se stal světovou senzací i zabijákem nacistů
Tatra 77 byla poprvé představena veřejnosti 5. března 1934. Její oblé tvary způsobily hotovou senzaci. Atraktivní kráska se dobře vyjímala i na titulních stranách novin a časopisů. Chtěl ji každý, ale mohl ji mít málokdo. Šlo o vůbec první sériově vyráběný automobil s aerodynamickou karoserií na světě. Za výjimečným projektem, který začal vznikat v kopřivnické automobilce, stál konstruktér Erich Übelacker, jeho šéf Hans Ledwinka a Ledwinkův syn Erich.
Nová tatrovka dokázala bez problému vyvinout rychlost 150 kilometrů za hodinu, ačkoliv výrobce uváděl číslo 145. Interiéru vozu dominoval chrom, masivní dřevo a kvalitní kůže. Jen palubní deska byla vyrobena z umakartu, který byl ovšem v té době špičkovým materiálem a známkou luxusu.
Dobový prospekt vyzdvihoval, že „vnitřní prostor zůstává ušetřen motorových plynů a olejových výparů“. Tatra 77 neměla klasická zadní světla, protože konstruktéři předpokládali, že tento vůz na silnici stejně nikdo nedohoní.
Za Tatru jste mohli mít dva rodinné domy
Novinka T 77 způsobila senzaci. Zaznívaly hlasy, že už se nejedná o auto, a proto je potřeba pro toto vozidlo vymyslet zcela nové jméno. Mezi návrhy zaznělo i „silniční aeroplán“. Kdo si ho chtěl koupit, musel oželet 98 tisíc korun. Za tuto částku jste v té době mohli mít klidně dva rodinné domy.
V dalším pokračování Příběhů z kalendáře se dozvíte více o konstruktérech legendárního automobilu i to, proč se mu v nadsázce říkalo „zabiják nacistů.“
Další Příběhy z kalendáře poslouchejte online na webu Dvojky nebo v aplikaci mujRozhlas.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka