Tatra 77. Silniční aeroplán se stal světovou senzací i zabijákem nacistů
Tatra 77 byla poprvé představena veřejnosti 5. března 1934. Její oblé tvary způsobily hotovou senzaci. Atraktivní kráska se dobře vyjímala i na titulních stranách novin a časopisů. Chtěl ji každý, ale mohl ji mít málokdo. Šlo o vůbec první sériově vyráběný automobil s aerodynamickou karoserií na světě. Za výjimečným projektem, který začal vznikat v kopřivnické automobilce, stál konstruktér Erich Übelacker, jeho šéf Hans Ledwinka a Ledwinkův syn Erich.
Nová tatrovka dokázala bez problému vyvinout rychlost 150 kilometrů za hodinu, ačkoliv výrobce uváděl číslo 145. Interiéru vozu dominoval chrom, masivní dřevo a kvalitní kůže. Jen palubní deska byla vyrobena z umakartu, který byl ovšem v té době špičkovým materiálem a známkou luxusu.
Dobový prospekt vyzdvihoval, že „vnitřní prostor zůstává ušetřen motorových plynů a olejových výparů“. Tatra 77 neměla klasická zadní světla, protože konstruktéři předpokládali, že tento vůz na silnici stejně nikdo nedohoní.
Za Tatru jste mohli mít dva rodinné domy
Novinka T 77 způsobila senzaci. Zaznívaly hlasy, že už se nejedná o auto, a proto je potřeba pro toto vozidlo vymyslet zcela nové jméno. Mezi návrhy zaznělo i „silniční aeroplán“. Kdo si ho chtěl koupit, musel oželet 98 tisíc korun. Za tuto částku jste v té době mohli mít klidně dva rodinné domy.
V dalším pokračování Příběhů z kalendáře se dozvíte více o konstruktérech legendárního automobilu i to, proč se mu v nadsázce říkalo „zabiják nacistů.“
Další Příběhy z kalendáře poslouchejte online na webu Dvojky nebo v aplikaci mujRozhlas.
Související
-
Tatra 77 se vrátila na české silnice, majitel ji v garáži renovoval 20 let
V roce 1934 sjela z kopřivnické výrobní linky předchůdkyně slavné tatrovky cestovatelů Hanzelky a Zikmunda a vůbec první sériově vyráběný vůz s aerodynamickou karoserií na světě. Tatra 77 je dnes světově unikátní exponát, který ve zrenovovaném stavu a na silnici potkáte jen u nás, a to v jediném exempláři.
-
Veteráni musí od září na technickou kontrolu. ‚Jsou často v lepším stavu než auta ze silnic,‘ věří muzejník
Podle údajů ministerstva dopravy se povinnost absolvovat technickou kontrolu nově týká zhruba 45 tisíc historických aut. Do poloviny září ji absolvovaly přibližně dvě desítky z nich.
-
Muzeum veteránů na Kuksu aneb neuvěřitelný sběratelský příběh rodiny Erlebachových
Do Kuksu na Trutnovsku v Královéhradeckém kraji se nemusíte vydat jen za barokní stavbou hospitálu nebo malebnou lidovou architekturou.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.