Tahle země není pro mladý. Rozhlasový western o putování Divokým západem za dospělostí
Poslechněte si příběh z doby, kdy jediné zaváhání znamená rychlou smrt. Pro kulku se nejde daleko. Kolty vždycky visí u pasu. Je to jiná doba. Děti nevstávají do školy. Potulují se prérií hnané větrem jako koule kutálejícího se roští. Mají hlad. Tahle země není pro mladý. Napsal David Košťák, v hlavní roli Marek Lambora.
Hlavním hrdinou rozhlasového westernu je Davy, kluk s hlavou v oblacích, který si nejraději celé dny píše do svého zápisníku. Po smrti matky ale musí rychle dospět a vydat se do světa najít svého otce a především sebe samého. Divoký západ je ale plný přestřelek, kovbojů na koních a indiánů. Mezilidské vztahy určuje právo silnějšího a malý bílý kluk je pro drsné chlapy snadnou kořistí. Jak se s tím Davy vyrovná? A kdo je jeho otcem?
Autor hry David Košťák přiznává, že western, typický žánr americké dobrodružné literatury a filmu, nikdy v lásce neměl: „Od dětství jsem poměrně netrpělivý a faktor času, který zde hraje důležitou roli, byl na moji pozornost poměrně velké sousto. Můj děda byl však celý život milovníkem westernu a to se mi snažil předat. Tahle země není pro mladý je tedy mojí snahou přistupovat k tomuto žánru mladýma, nedočkavýma očima. Chtěj jsem napsat western, který by bavil i mě a vyvrátil představu, že tenhle žánr není pro mladý.“
Hudební design Mrtvého muže
Podobnou představu měl i hudební designer Ondřej Gášek: „Šlo mi především o jednoduchost a jakousi syrovou prázdnotu, kterou jsem v pomyslné krajině, kde se příběh odehrává, cítil. Minimální instrumentací jsem chtěl dosáhnout podobné atmosféry, kterou má například americký film Dead Man.“ I přestože hudba by se rozhodně nedala označit za „westernovou“, při výběru hudebních nástrojů se Gášek Divokým západem inspiroval.
Pro indiánskou vesnici spolu s Pavlem Čadkem (cello) a Ladislavem Šiškou (marimba a perkuse) zvolil indiánský buben z Nebrasky, šustidlo z medvědí kůže vyrobené Indiány z Ameriky napodobující cvrkot cvrčků či marimbu. „Tou jsme dobarvili a odlehčili těžkou lyriku, kterou ztvárňovalo cello v emotivních částech,“ dodává Gášek. Režisérka Izabela Schenková do hlavní role Davyho obsadila Marka Lamboru.
V jeho podání vyroste Davy z ustrašeného, naivního kluka v sebejistého a nebojácného mladého muže, který je v mnohém dospělejší než jeho otec. I když by se nabízelo tvrdit, že hra pojednává o dospívání, věk je v ní spíše mentální veličinou. Děti se někdy totiž chovají dospěleji než jejich rodiče. A hlavní postava Davy je právě příkladem kluka, jehož okolnosti donutily dospět předčasně.
Související
-
Amadeus. Strhující drama o střetu geniálního talentu s průměrností a o touze umlčet hlas Boží
Poslechněte si rozhlasovou adaptaci slavné hry Petera Shaffera, kde hlavní roli hrají zvuk a hudba. V dalších rolích Martin Finger (Salieri) a Marek Lambora (Mozart).
-
Má protentokrát obsazená vlast. Kdy je třeba mluvit a kdy mlčet a hrát? V hlavní roli Viktor Preiss
Poslechněte si hru o hudbě, slovech a činech v pohnutém roce 1939 s Viktorem Preissem v roli dirigenta Václava Talicha. Jaká je role umělců, co je odvaha a co hazard?
-
Zpátky na Luční vrch. Oldřich Kaiser v hlavní roli magické komedie o stěhování duší
Poslechněte si hořkou komedii norského autora o dobře situovaném muži středního věku, jehož životní idylku zvrátí nečekaná autonehoda. V hlavní roli Oldřich Kaiser.
Nejnovější hry a četba
E-shop Českého rozhlasu
Tohle není povídání na dobrou noc, k zamyšlení určitě.
moderátor Jan Pokorný


Tata a jeho syn
Autorské povídky známého divadelníka a spisovatele A. G. v jeho vlastním podání. Tata a jeho syn je sbírkou úsměvných příběhů na motivy skutečných událostí, ovšem ve skutečných kulisách a především ve skutečné době.