Švýcarský Gotthardský tunel bude nejdelší na světě. Stavěl se 10 let. Skoro jako naše Blanka
Srazí délku cesty do Itálie o víc než hodinu. Z vytěžené horniny se postavily tři umělé rekreační ostrůvky. Švýcaři prostě vědí, jak se chovat ke krajině.
Na jaře 2016 by měl být otevřený úplně nový železniční Gotthardský tunel skrz Alpy. Cestu mezi švýcarským Curychem a italským Milánem by měl zkrátit pod tři hodiny. Nahradit má 100 let starý tunel, kterým stejná cesta trvala přes čtyři hodiny.
Stavba za 200 miliard korun
„Švýcary vyšel na 200 miliard korun. Stavěl se přes 10 let,“ říká novinář Petr Čermák. Zajímavý je způsob jeho financování. Náklady kryje zvýšení DPH, poplatky z tranzitu kamionové dopravy a třeba i daň za palivo místních čerpacích stanic.
„Se svými 57 km to bude nejdelší železniční tunel na světě. Procházet bude alpským Gotthardským masivem.“ Ve svém názvu má i slovo úpatní. To znamená, že portály tunelu jsou umístěny na úpatí. Trať tedy nestoupá po úbočí.
Ani kamínek nazmar
Švýcaři, známí pozitivním přístupem k ochraně krajiny, řešili co dělat s vytěženou zeminou. Uvádí se, že objem vytěžené hlušiny u takto dlouhého tunelu představoval pět Cheopsových pyramid v Gíze.
„Z vytěžené horniny založili tři umělé rekreační ostrůvky v Lucernském jezeře, kterému se taky říká Jezero čtyř lesních kantonů. Část materiálů byla samozřejmě použita i na práce spojené se stavbou.“ Ani kamínek tak nepřišel nazmar.
Místo, kde se psaly dějiny
Železnice stojí na místě, kde už od pradávna vedla cesta mezi severem Evropy. Na hřbetech mul se tam vozila sůl a síra. Je to ale i ikonické místo Švýcarska, kde se psaly dějiny. Švýcarské Alpy tvoří více než 57 % území země.
Více si poslechněte ze záznamu v iRadiu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka