Skladatel Cole Porter

17. srpen 2002

Matky Kerna a Rodgerse byly klavíristky. Gershwin a Berlin pocházeli, tak jako celá řada amerických umělců té doby, z rodin nemajetných ruských židovských přistěhovalců. Cole Porter je jakousi výjimkou v této uctívané společnosti.

Již jeho dědeček vlastnil uhelné doly a svému vnukovi do kolébky takříkajíc vložil sedm milionů dolarů. Může vůbec člověk takto zaplavený blahobytem, uzavřený ve společnosti horních deseti tisíc, najít inspiraci k silnému uměleckému výkonu? Dílo Cola Portera jasně dokazuje, že ano.

Cole Porter vystudoval hudbu a jeho cílem byla Broadway. Tak dlouho naléhal na producenty, až mu skutečně umožnili něco napsat pro jednu revui. V roce 1916 to Porter zkusil s revuí vlastní. Měla název See America First a šlo o čistou esenci patriotismu doplněnou hudbou. Namísto slávy se však dostavila ostuda, a to tak velká, že Porter raději opustil Ameriku a vydal se do Paříže. Manželčiny dobré styky mu znovu otevřely cestu na Broadway, kde po návratu do Ameriky slavil úspěch s revuí Paříž. Psal se rok 1928. Z osmi Porterových muzikálů 30. let uvedených v metropoli amerického hudebního divadla měl největší úspěch Guy Divors z roku 1932. O dva roky později měl premiéru další z veleúspěšných muzikálů, které Porter napsal pro jednu z největších hvězd Broadwaye všech dob - Ethel Mermanovou. Jeho název zní: Anything Goes.

Úspěšný muzikál Kiss Me, Kate!

V roce 1937 utrpěl Porter při pádu z koně několikanásobné fraktury nohou, nepomohly ani opakované operace - bylo jich celkem jedenatřicet - a zbytek života strávil tento skladatel, až doposud dítě štěstěny, na invalidním vozíku. Ke konci života mu dokonce lékaři museli jednu nohu amputovat. Navzdory zdravotním komplikacím však pokračoval v tvorbě a prakticky rok co rok vyšel z jeho skladatelského a textařského pera nový filmový či divadelní muzikál. Zcela výjimečné postavení mezi všemi získal Kiss Me, Kate! z roku 1948. Filmová verze vznikla v roce 1953 a současně se objevil i další film s hudbou Cole Portera Pirát. Byl to jeden z nejúspěšnějších snímků 40. let vůbec. Do hlavních rolí byli obsazeni Gene Kelly a Judy Garlandová. Pět let nato se zrodil další muzikálový hit Kankán, mezi úspěchy patří bezesporu i Hedvábné punčochy.

Vedle úrazu, který od roku 1937 upoutal Cola Portera na invalidní vozík, je třeba se zmínit i další ráně osudu, která ho potkala. V roce 1954 umírá jeho žena Linda, s níž se po první světové válce oženil ve Francii. Od té doby se zabarikádoval ve svém apartmá v newyorském hotelu Waldorf-Astoria a psal jednu píseň za druhou. Tvůrčí práce byla jediným lékem proti bolesti na duši i bolesti fyzické. Psal se rok 1964, když v Moskvě politbyro svrhlo Nikitu Chruščova z nejvyšších funkcí, Číňané poprvé uskutečnili atomový pokus a stali se třetí jadernou velmocí a ve Spojených státech byl prezidentem zvolen Lindon Johnson. Události to byly vskutku tak bouřlivé, že si vlastně tehdejší média ani nestačila v tom shonu důstojně povšimnout smrti velkolepého skladatele Cola Portera, který po mnohaletém fyzickém utrpení podlehl selhání srdce.

Cole Porter s manželkou Lindou
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!

Vladimír Kroc, moderátor

Zločin na Zlenicích hradě

Zločin na Zlenicích hradě

Koupit

Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...