S pohádkou se učí snáz
Klasické pohádky, mnohdy staré několik století a předávané ústně z generace na generaci, jsou velmi významné pro rozvoj naší osobnosti. Přesto si učitelé stěžují, že současné děti tyhle prastaré příběhy příliš neznají.
Pohádkové učení
Lektorka a učitelka Mgr. Sylvie Doláková radí učitelům, jak pohádky využít ve výuce. „Pohádka může figurovat prakticky v každém předmětu. Mrzí mě, že učitelé s pohádkou často pracují příliš jednoduchým způsobem. Přečtou ji, děti nakreslí obrázek, možná si to někdy zdramatizují a tím to končí. Přitom by se dalo udělat daleko více práce,“ říká.
Pro učitele na prvním stupni je ideální, když pracuje s jednou pohádkou napříč všemi předměty, češtinou počínaje a tělocvikem konče. Vjem dětí je intenzivnější, poznatky se lépe pamatují, děti se učí o tématu přemýšlet i z méně tradičních úhlů a učí se ho rozvíjet. „Učitel zároveň ušetří spoustu času vymýšlením nejrůznější motivace, protože pohádka je motivací sama o sobě,“ vysvětluje lektorka.
Co umí pohádka:
- rozvíjí dětskou fantazii a slovní zásobu
- při poslechu učí trpělivosti a poslechovým návykům (poslouchat bez přerušování, počkat s otázkou až na vhodnou chvíli, cvičit trpělivost a koncentraci atp.)
- opakované situace pomáhají k osvojení jazyka i těm nejmenším
- učí interakci (pohádky jsou plné dialogů, děti se učí klást otázky, odpovídat na ně, neskákat si do řeči atd.)
- je zdrojem informací o životě, o situacích, které v něm mohou nastat, a nabízí řešení
- fenomén dobra a zla motivuje děti, aby rozpoznávaly signály toho, co je pro ně nedobré
„Tady ale pozor na přílišné zdůraznění, abychom děti neučili, že svět je černobílý. V každé pohádkové postavě je i něco dobrého a na to bychom měli upozorňovat,“ dodává Mgr. Doláková.
V rozhovoru mimo jiné uslyšíte, jakou roli hraje pohádkové učení v prevenci dyslexie a proč byl Budulínek tak neposlušný. S lektorkou a učitelkou Mgr. Sylvií Dolákovou si povídala Monika Valentová.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
![hurvinek.jpg hurvinek.jpg](https://dvojka.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/4c83e43279b642121b870ce888c62be8.jpg?itok=5JPOJ2vm)
![](https://dvojka.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/4247ad974925176a3765341e86733918.jpg?itok=ZPQ_6MMg)
Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka