Richard Haan: „Démonické a záporné role jsou pro barytonistu ty nejkrásnější“

10. červenec 2012
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Richard Haan

V dopoledním magazínu „Je jaká je“ jsme dnes (10. července) přivítali operního pěvce, držitele Ceny Thálie, ale také nadšeného plavce Richarda Haana.

Láska Richarda Haana ke klasické hudbě možná pramení už v 17. století. Až sem se totiž opernímu pěvci podařilo vystopovat své předky. „Byla to trochu souhra náhod. Setkal jsem se s panem Stanislavem Vaňkem, který genealogii velice bedlivě studuje. Zjistil, že v roce 1692 byl jakýsi Johann Christoph Haan císařem povýšen do rytířského stavu a používal titul Haan von Löwenberg.“

Profesní etapy

Jeho pěvecké začátky sahají do brněnské kavárny Melodie. Bylo mu tehdy 20 let a zpíval několik písní z repertoáru Petra Spáleného, Karla Gotta či Toma Jonese. „Rád na tu dobu vzpomínám. Byly to krásné, melodické písničky s nádhernými texty.“ A jakými dalšími profesními etapami si prošel? „Když jsem byl v opeře, měl jsem několik příležitostí zazpívat si klasickou operetu. Tomu se člověk na oblastních divadlech nevyhne. Jediný výlet z oboru byl, když jsem natočil s Moravěnkou a dětským sborem koledy. Dostal jsem i příležitost zazpívat si s mojí partnerkou Jolankou Smyčkovou, která je angažovaná v Semaforu.“

Cena Thálie

Ačkoliv se musel pohybovat po klikatých cestách, došel do zdárného cíle. V roce 2010 totiž získal Cenu Thálie za roli Sebastiana v inscenaci Národního divadla Brno Nížina. „Sebastian je takový arogantní statkář, který zachází s lidmi velice majetnicky. Trochu jsem v tom viděl dnešní dobu. Démonické a záporné role jsou pro barytonistu ty nejkrásnější. Je v nich o čem hrát i zpívat, hlasové výrazové prostředky jsou tu velice bohaté.“

Plavání

Pěvec a plavec proslul mj. tím, že přeplaval proslulý kanál La Manche. Úspěchu z roku 2005 ale předcházely tři nepovedené pokusy. „Poprvé jsem tam jel v roce 1999. Lodivod mě tenkrát poslal do velice špatného počasí. Po osmnácti hodinách, kdy jsem dlouho plaval ve velkých vlnách na místě, nebyla šance pokus dokončit. Podruhé jsem vystartoval do bouřky, která sice byla lokální, ale věrně mě doprovázela celých 12 hodin. Napotřetí jsem dostal dobrý termín, ale chyběly mi síly. Vyšlo to až napočtvrté, kdy se mi jako trenér intenzivně věnoval Michal Štěrba. Ten mě plavecky postavil na nohy a měl jsem od něj nalajnované, že to musím celé plavat kraulem.“

Opera a voda

Richard Haan je důkazem toho, že operní zpěv a chladná voda jdou dohromady. Organizace těchto dvou náročných činností ale často bývá složitá. „Vždycky jsem se mezi nimi snažil nějak pendlovat. Plavání mi bylo a je koníčkem, nikdy jsem ho nedělal závodně. Všechno, co jsem odplaval, jsem si musel vyloženě vydřít. Tak to ovšem bylo i ve zpívání.“

Více už si poslechněte sami (viz "Přehrajte si celý příspěvek") v rozhovoru Marie Retkové s Richardem Haanem.

autor: Pavla Kopřivová
Spustit audio