První seskok? Modrá, zelená, modrá, zelená a jste dole

21. únor 2014

Sen o létání si můžete splnit skoro v každém věku. Parašutista Pavel Hradecký si ho začal plnit ve 40 letech. Dnes je leteckým instruktorem a složil i typovou zkoušku na boeing a airbus.

„Létání není přirozená věc. Lidé, co trpí závratěmi od tří metrů, jsou v zásadě v pořádku. Ti, co potřebují být ve vzduchu několik kilometrů, tak trošičku v pořádku nejsou,“ říká Pavel Hradecký na obavy lidí z létání. Jeho cesta k létání nebyla přímočará. Bydlel nedaleko vojenského letiště Kbely a už v mateřské školce obdivoval Migy 21. Jediná cesta k létání tehdy byla přes vojenskou školu v Košicích. Pavel Hradecký skončil průmyslovku a zkusil štěstí. Neprošel přes letecký zdravotní ústav.

Výšky ho však lákaly, a tak se stal přes Svazarm parašutistou. Na svůj první seskok si moc dobře pamatuje. „Viděl jsem modrou, zelenou, modrou, zelenou a pak jsem na tom visel. Když se dostanete na sto seskoků, tak si to začnete užívat.“

Pavel Hradecký a Stanislava Lekešová


Nejhorší jsou žáci, kteří se na nic neptají

O létání sní řada lidí, ale ne každému se to splní. Nejnižší průkaz PPL na sportovní letadla stojí 150 tisíc, takže létání je drahý koníček. Pokud by se člověk chtěl létáním živit, jsou zde přísnější vstupní lékařské prohlídky. Zájemce o létání musí získat průkaz radiotelefonisty, protože všechna letadla jsou vybavena vysílačkou.

Zkoušky se skládají z devíti předmětů. Budoucí pilot musí znát letecký zákon, plánování a provedení letu, meteorologii, navigaci i svá omezení. Teorie je základ. Nejhorší jsou žáci, kteří se na nic neptají a hned se někam vrhají.

Čtěte také

Kromě letů s instruktorem nalétají minimálně deset hodin samostatně. Instruktor je s nimi spojen vysílačkou. Zkoušky udělá 99 procent lidí, kteří k tomu přistupují zodpovědně. Snahou instruktora je učit žáky tak, aby pokaždé odcházeli nadšení.


Od malého letadla k boeingu

S nejvyšší kvalifikací na sportovních letadlech už můžete dělat letecké práce a ucházet se o práci obchodního pilota. Pavel Hradecký šel však ještě dál. Přidal typové zkoušky na boeing a airbus.

Situace na trhu je dnes taková, že kvalifikaci na velká letadla si pilot musí zaplatit sám. A protože to není levná záležitost, je dobré zkoušky dělat až po příslibu práce. Zkouška má totiž platnost pouze jeden rok a když se nelétá, snadno se zapomíná.

Letectví je velmi citlivé na informace. V Česku máme za rok tři až čtyři fatální nehody malých letadel. Hned se objeví na všech serverech. Ale desítka mrtvých za týden na silnicích nikoliv.

Čtěte také

Právě let malým letadlem by Pavel Hradecký doporučil těm, kteří mají z létání strach. Stávají se totiž aktivními účastníky letu. Je to jiné, než sedět v boeingu, kde vám ukazují záchranné vesty.

Více uslyšíte ze záznamu v archivu iRadia.

autor: zk
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.