Přepis: Tělová mléka - 15.11.
V Poradně pro spotřebitele jsme se věnovali testování tělových mlék pro suchou pokožku. Hostem byl Václav Beneš z časopisu dTEST.
Zuzana BUREŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Otevíráme naši Spotřebitelskou poradnu. Hostem ve studiu je Václav Beneš, redaktor časopisu dTest. Já vás vítám, pěkný den.
Václav BENEŠ, redaktor časopisu dTest
--------------------
Dobré dopoledne.
Zuzana BUREŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Dnešní vaše testování mě obzvlášť zajímá, protože vy jste testovali tělová mléka pro suchou pokožku. Nejdříve mi povězte, kolik zase jste měli vzorků k dispozici, kolik těch tělových mlék jste testovali?
Václav BENEŠ, redaktor časopisu dTest
--------------------
V testu se jich objevilo jedenáct a byla to tedy, jak jste řekla, tělová mléka s určením pro suchou pokožku. A tato mléka jsme ještě rozdělili do dvou skupin, a to podle jejich deklarace, protože některá ta mléka deklarují, že dokážou zvlhčit pokožku a dodat jí tedy všechny potřebné látky až po dobu 24 hodin. Takže to byla první skupina. Druhá skupina byla skupina výrobků, které nemají žádnou přesně určenou deklarovanou dobu účinku, tudíž u těch jsme měřili dobu hydratace po 12 hodinách a u těch prvních samozřejmě po 12 i po 24 hodinách. Čili jedenáct výrobků s delší a kratší dobou účinku.
Zuzana BUREŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Z těch výsledků co vás příjemně překvapilo, potěšilo a co naopak?
Václav BENEŠ, redaktor časopisu dTest
--------------------
Příjemně nás potěšila v podstatě většina z těch testovaných výrobků. Zjistili jsme, že většina z nich dokáže dobře hydratovat pokožku a nejenom to. Samozřejmě jsme zkoumali jejich kosmetické vlastnosti. Tam jsme zjistili také dobré zprávy. Takže ta mléka se dobře používala, dobře se aplikovala. Nebyly na to žádné zásadní stížnosti. To, co nepotěšilo, bylo jedno vlastně, jedno mléko jenom, to bylo z řady přírodní kosmetiky, a to selhalo právě v té zásadní zkoušce, ve zkoušce hydratace pleti, která je tedy zejména u tělového mléka na suchou pokožku tou klíčovou vlastností.
Zuzana BUREŠOVÁ, moderátorka
--------------------
To je příjemná zpráva, že rozdíly mezi těmi tělovými mléky nebyly tak velké.
Václav BENEŠ, redaktor časopisu dTest
--------------------
Rozdíly nejsou velké, nicméně jsou a jsou především tedy tak, jak už se nám u testu kosmetiky stává v poměru kvalita - cena. Opět tou dobrou zprávou je to, že i ta mléka, která jsou vlastně privátních značek z řetězců a jsou velmi levná, tak svými výkony se často zcela vyrovnala vlastně těm drahým značkovým výrobkům. Takže lze za tu péči ušetřit, nebo lze ji dostat za nějakou přijatelnou cenu.
Zuzana BUREŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Mluvila jsem o tom, že se blíží vánoční svátky a každý chceme své blízké potěšit. A samozřejmě ty krémy, některé ty drahé krémy stojí hodně peněz. Tak už nám řekněte, jak ten test dopadl.
Václav BENEŠ, redaktor časopisu dTest
--------------------
Čili nejlepším celkově mlékem, které získalo celkové hodnocení velmi dobře, tedy nejlepší známku, kterou udělujeme, bylo zvláčňující tělové mléko s třemi procenty urey Eucerin. Ta urea je látkou, která se dnes, je dnes velmi populární, přidává se do velkého množství kosmetiky. Je to tělu vlastní látka, která právě má tu vlastnost, že zadržuje vodu v pokožce a dokáže ji udržet hydratovanou. Vlastně ty výsledky to potvrdily, protože toto mléko nemělo deklarovanou délku účinku, takže jsme měřili hydrataci po 12 hodinách, byla velmi dobrá. A na druhém místě se umístilo tělové mléko Garnier, které má pět procent HydraFixu, což je opět totéž, je to opět urea, ovšem zde pouze z marketingových důvodů přejmenovaná na HydraFix, ale pravda je ta, že i po 24 hodinách jako jediné z těch testovaných mělo velmi dobrou hydrataci. Takže ty účinky skutečně byly znát ještě vlastně druhý den, nebo na konci toho dne. Takže tato dvě mléka určitě můžeme doporučit, protože fungují a poskytnou odpovídající péči a odpovídající hydrataci. Na druhou stranu to mléko, o kterém jsem hovořil, bylo Slézové pěstící mléko Weleda. Jeho hydratace byla hodnocena pouze dostatečně po 12 hodinách. Čili to skutečně není výsledek, se kterým bychom byli spokojeni, zejména při jeho ceně, která činí 165 korun za 100 mililitrů. Tedy to balení 200mililitrové stojí 300 korun, a to je i v poměru k těm ostatním testovaným výrobkům velmi vysoká cena a velmi nelichotivý výsledek.
Zuzana BUREŠOVÁ, moderátorka
--------------------
To jste tedy označili za takový propadák testu.
Václav BENEŠ, redaktor časopisu dTest
--------------------
Ano, zatímco ostatní získaly známku dobře, jedno tedy velmi dobře. Takže tyto výrobky všechny doporučujeme ke koupi. Možná bych zmínil, když už jsem o tom hovořil, to nejlevnější tedy s hodnocením dobře, bylo to tělové mléko Isana z Rossmanna, které vyjde za 100 mililitrů na 20 korun, což je oproti těm 128 za Eucerin, je to skutečně mnohonásobně, vlastně více než šestinásobně nižší cena.
Zuzana BUREŠOVÁ, moderátorka
--------------------
A ten výsledek nebyl vůbec špatný.
Václav BENEŠ, redaktor časopisu dTest
--------------------
Výsledek byl dobře, čili rozhodně není to ta špička, ale stále je to kvalitní výrobek.
Zuzana BUREŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Nejsou to prostě vyhozené peníze z okna. Povídáme si s redaktorem dTestu Václavem Benešem. Možná i vy máte nějaké otázky, co by vás zajímalo právě k tomuto testu. Můžete je zavolat na naše dvě telefonní čísla 221552598, anebo druhé číslo 221552599.
Zuzana BUREŠOVÁ, moderátorka
--------------------
S redaktorem dTestu Václavem Benešem mluvíme ve vysílání Českého rozhlasu 2 Praha o kvalitě tělových mlék, které jsou určeny pro suchou pleť, pro suchou pokožku. A už máme první dotaz. Takže se můžeme pozdravit, dobrý den. Nepozdravíme se? Dobrý den, ano, tak už je to v pořádku.
posluchačka
--------------------
Dobrý den, tady Josefína Nerel. Já jsem se chtěla zeptat, já jsem neslyšela celej začátek programu, ale má pan Beneš kontakt, nebo jeho ústav kontakt s těma firmama, které zvítězily? S firmou Eucerin, nebo s firmou Garnier?
Zuzana BUREŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Pan Beneš se asi chce zeptat proč, v jaké souvislosti?
posluchač
--------------------
Kdo platil výzkum? Mně zajímá, kdo ten výzkum platí.
Zuzana BUREŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme za otázku.
Václav BENEŠ, redaktor časopisu dTest
--------------------
Tak to je určitě dobrá otázka. Abych odpověděl nejdřív na tu otázku samotnou. Samozřejmě kontakt s těmi firmami máme, ale není to tak, že by ty firmy nějakým způsobem mohly ovlivňovat, nebo ovlivňovaly výsledek testu. Tenhle test konkrétně jsme dělali společně s našimi kolegy z Německa, z nadace Stiftung Warentest, kteří vlastně pracují úplně stejně jako my. Takže všechny naše testy si děláme i platíme sami, jsou nezávislé, my v časopise nepublikujeme žádnou reklamu a ti výrobci to, co dostanou z naší strany, jsou vlastně souhrn naměřených, laboratorně naměřených hodnot před publikací, ke kterému se mohou vyjádřit, ale vlastně ty výsledky neznají ani ti výrobci do té doby, než je tedy publikujeme. Na druhou stranu potom když dopadnou dobře, tak mají možnost používat vlastně štítek s výsledkem našeho testu na svých výrobcích, ale v žádném případě to neplatí. Platíme ty testy my. Jsme financováni z veřejných zdrojů a především z příjmu z předplatného. A jak jsem již řekl, jsme jediný časopis, v kterém nenaleznete reklamu. A jen pro ilustraci, testy kosmetiky zejména jsou velmi drahé. Ty ceny za otestování jednoho výrobku se pohybují řádově v tisících euro. Publikovat samozřejmě takové množství výsledků nám umožňuje právě ta mezinárodní spolupráce.
Zuzana BUREŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale je úplně jasné, kam ta otázka směřovala, že by si nějaká firma výsledky testu u vás mohla zaplatit. Teď jste vysvětlil, že to prostě možné není. A už se pozdravíme s posluchačkou. Dobrý den. Dobrý den.
posluchačka
--------------------
Tady Jaroslava, Praha. Já jsem se chtěla zeptat, jestli jste zařadili do testování Ryor, českou značku?
Zuzana BUREŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, děkujeme.
posluchačka
--------------------
Děkuji mockrát.
Václav BENEŠ, redaktor časopisu dTest
--------------------
Bohužel mléko Ryor se v testu neobjevilo. Je to samozřejmě zase, naráží to na tu předchozí odpověď. Není vždy možné pokrýt celý trh s těmi našimi testy už jenom kvůli velké finanční náročnosti. Bohužel, možná příště.
Zuzana BUREŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Další otázka, která je zcela na místě, někdy máme možná problém s tím, když se snažíme vymačkat z té tuby ten krém, tak někdy to prostě nejde a zbývá nám tam poměrně hodně toho krému, za který si zaplatíme, chceme z něj mít užitek a nakonec to prostě vyhodíme do koše. I toto jste testovali?
Václav BENEŠ, redaktor časopisu dTest
--------------------
Ano, je to tak. Tento test jsme zařadili, jaksi neděláme to vždycky, ale protože jsou to poměrně drahé výrobky. A nalezli jsme poměrně velké rozdíly. Čili bohužel musím konstatovat, že ve spoustě, byla to více než polovina těch mlék, zůstává značné množství toho mléka, které nelze nějakým způsobem snadno vyjmout, leda byste museli ten obal skutečně rozříznout a nějak se k tomu zbytku dostat. Pochopitelně nejlépe na tom byly ty, které byly v měkké tubě, která se skutečně dá vymačkat. Ta mléka, která jsou v té pevné lahvičce, tam je to problém. Může pomoci balení s pumpičkou, ale i to bez záruky. Samozřejmě velký vliv na to má kozistence toho krému.
Zuzana BUREŠOVÁ, moderátorka
--------------------
I tohle předáte samozřejmě firmám. Možná, že se podle toho zařídí. Dívám se do režie, už bychom měli mít další telefonát. Dobrý den.
posluchačka
--------------------
Dobrý den, tady je Jitka z Prahy.
Zuzana BUREŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, jste ve vysílání.
posluchačka
--------------------
Chtěla jsem se zeptat, prosím vás, je to velmi zajímavý a docela bylo potěšující se dozvědět, že i levný výrobek může být velmi kvalitní, narozdíl třeba od hodně drahého. Tuto akci sleduji, minule byly o krémech na ruce, ale propásla jsem třeba krém na obličej, který my ženy používáme tedy dvakrát denně. A chtěla jsem se zeptat, jestli je možno si někde na internetové stránce ještě dodatečně zjistit výsledky testů, třeba by mě specielně zajímaly ty krémy na obličej.
Zuzana BUREŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme za otázku.
posluchačka
--------------------
Myslím, že i ostatní čtenářky, teda posluchačky by to uvítaly, neboť každý tedy nemá možnost poslouchat v tuto dobu rádio.
Zuzana BUREŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Určitě. Děkujeme za otázku.
Václav BENEŠ, redaktor časopisu dTest
--------------------
Ano, krémy na obličej jsme dělali v loňském roce, jestli se nemýlím. A v příštím roce by možná měl vyjít test krémů právě proti vráskám. Jinak veškeré výsledky našich testů naleznou posluchači na našich webových stránkách www.dtest.cz. Tam se mohou podívat, jestli ten jejich výrobek byl testován. Jinak ve zkratce bych uvedl právě k těm krémům na obličej. Dopadlo to v podstatě podobně s tím, že je tam ještě menší očekávání zázraku než u jiných výrobků. Takže krémy proti vráskám víceméně fungují v tom smyslu, že dobře hydratují, dobře pečují o plet, ale nějaký viditelný efekt ve smyslu mizení vrásek, nebo jejich vyhlazování tam skutečně není. A především mezi těmi velmi levnými a velmi drahými výrobky není prakticky žádný rozdíl. Čili můžeme doporučit pečovat o pleť obličeje, ale nečekat zázraky.
Zuzana BUREŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak a poslední otázku ještě stihneme, potom vy odejde k našemu chatu, kde budete odpovídat na další posluchačské dotazy. Ještě mi, prosím, povězte, jaká byla snášenlivost těch všech krémů, které jste testovali na suchou pokožku, na suchou pleť?
Václav BENEŠ, redaktor časopisu dTest
--------------------
Snášenlivost byla dobrá. V té naší studii jsme nezaznamenali u našich dobrovolníků žádné reakce jako svědění nebo zarudnutí kůže. Nicméně tak jako pro každou kosmetiku platí, že je to individuální záležitost. To, co si mohou čtenáři, pokud jsou citlivější třeba na některé konzervanty používané, to, co si mohou přečíst, je právě seznam konzervantů, které byly v jednotlivých testovaných výrobcích použity, ten naleznou právě v našem časopisu, nebo na Internetu.
Zuzana BUREŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Můžeme ještě naposledy zopakovat tu internetovou adresu pro naše posluchače?
Václav BENEŠ, redaktor časopisu dTest
--------------------
Je to www.dtest.cz.
Zuzana BUREŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Pokud nemají posluchači Internet, tak samozřejmě váš časopis si mohou zakoupit. V našem studiu, ve studiu Českého rozhlasu 2 Praha byl redaktor tohoto časopisu, tedy časopisu dTest Václav Beneš. Mluvili jsme o tématu, které je velmi zajímavé, tedy tělová mléka určená pro suchou pleť. Pokud máte, nebo pro suchou pokožku. Pokud máte další otázky, tak můžete je pokládat na chatu a tam právě Václav Beneš vám určitě poskytne erudované odpovědi. Děkuji za váš čas, mějte se hezky a příště na slyšenou.
Václav BENEŠ, redaktor časopisu dTest
--------------------
Hezký den.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka