Přepis: Jak to vidí Josef Šlerka – 7. listopadu 2022

7. listopad 2022

Hostem byl datový analytik Josef Šlerka. 

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Bylo půl deváté, dobrý den a celý nový týden přeje Zita Senková. Jsem ráda, že jste si opět naladili pořad Jak to vidí a jsem ráda, že naproti mně ve studiu sedí Josef Šlerka, datový analytik serveru Investigace cz a vedoucí Studia nových médií na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Dobrý den, vítejte.

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
Dobrý den.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Probereme mimo jiné budoucnost modrého ptáka a pravidla létání podle nového majitele nejbohatšího člověka na světě, co se děje, či neděje na Trumpově digitální platformě a podíváme se také pravidla blokování dezinformačních webů. Přeji nerušený poslech. Odkoupil, zaplatil, stal se majitelem a jediným ředitelem internetové společnosti Twitter. Přinesl si umyvadlo, rozpustil devítičlennou správní radu a bude propouštět, nejbohatší muž světa Elon Musk. Jaký záměr, pane Šlerko, tímto nákupem za 44 miliard dolarů sleduje? Kromě dalších zisků předpokládám.

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
To je strašně hezký Zito, jak jste říkala ty věci, co budou, tak oni některý už se staly, protože to, co je spojený s tím nástupem Elona Musku z Twitteru, je jako velmi překotný vývoj a možná, že zejtra budou ty věci zase trošku jinak.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Možná už, promiňte, v čase reprízi.

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
Takže, takže dopředu se případně posluchačům omlouvám. Ale zpátky k té otázce. Elon Musk si Twitter koupil tak trochu omylem. On deklaroval ten zájem, ale vypadalo to spíše jako produkty jeho ADHD než jako úplná strategie. Potom z toho jeho záměru couvl, ale vlastně pod hrozbou soudních sporů, které měly mimochodem začínat vlastně v tyto dny, v uvozovkách, tak nakonec jako dal dohromady těch 44 miliard a Twitter převzal. Ta částka je neuvěřitelně přeceněná, je to, je to částka kterou, která neodpovídá té hodnotě toho Twitteru. No a Elon Musk má jedinou jako šanci, udělat Twitteru nějakým způsobem společnost, která aspoň nebude prodělávat několik milionů denně, což je současná situace. A zároveň aspoň trochu naplnit ty přísliby, které tak vzdušně posílal předtím na Twitteru svým fanouškům. Takže to bude takové poměrně tvrdé vyjednávání uvnitř Elona Muska mezi obchodem a mezi plány.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Než se dostaneme konkrétně k záměrům Elona Muska, možná nebude špatné připomenout jenom vlastně, čím je typická tato nejmenší sociální síť. Existuje ±15 let.

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
Teď jste mě dostala, protože jsem si to samozřejmě pamatoval.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
2006.

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
2006, 16 let jo.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Jakými změnami prošla od svého vzniku?

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
Tak úplně původně byla koncipována jako něco, o čem se říkalo, že to je jako hromadná esemeska nebo veřejná esemeska. Neomezený počet znaků a ten omezený počet znaků jste mohla posílat do prostoru, kde byly veřejně vidět, ale pokud je někdo chtěl cíleně číst, tak se stal takzvaně vaším followerem. Oproti Facebooku, který má, zpočátku hlavně měl, dneska už je to taky trošku jinak princip přátelství, to znamená ta, ten vztah byl vzájemný.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Vzájemně se sleduje.

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
Vzájemně se sledujete, tak tady v tom případě to nebylo. Trošku se z toho dělala taková legrace, že zatímco Facebook je taková hospoda, kam přijdete a sednete si k nějakýmu stolu s kamarády, tak Twitter je koktejl párty, kde kroužíte kolem jednotlivých stolů a občas řeknete něco vtipného a posunete se dál.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Máte na to vymezený počet znaků.

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
Máte na to omezený počet znaků. Twitter prošel nějakým vývojem. Nicméně ta základní charakteristika, že ten počet znaků je stále omezený, já se omlouvám, jestli je to 340 znaků, teď si nejsem úplně jistý tam zůstal. Mezitím ale Twitter vlastně v souvislosti hlavně s takzvaným arabským jarem a s revolucí v Tunisu se ukázal jako zásadní politická platforma. To znamená, ukázal se jako místo, které umožňuje lidem, kteří jinak mají problém, aby svůj názor dostali do veřejného prostoru, se ozvat. A viděli jsme to i ve Spojených státech během /nesrozumitelné/. A tím se dostal do hledáčku mnohých a dnes je to.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Koho reprezentuje?

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
Vlastně velmi významná síť. Dá se říct, že tam najdeme mnohem větší koncentraci celebrit, politiků, protestních hnutí, ale taky trollů, ale taky parodických účtů. Zdá se říct, že je to síť, která přes všechnu míru nedůvěry, kterou musíme mít vůči tomu obsahu, který se tam nachází, protože velmi složitě dokážeme verifikovat, byť dokážeme vlastně, jestli se tomu dá věřit, nebo ne, tak přesto všechno je dneska asi nejdůležitějším zdrojem informací o dění, dejme tomu, v oblastech politických zájmů západního světa. Říkám to úmyslně takhle krkolomně, protože máme ruskou síť v kontaktě, máme čínské sociální sítě, takže přece jenom to není úplně přesně globální síť, ale pokrývá to velmi solidně.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Mimochodem zmínil jste se o těch parodických účtech, tak Elon Musk chce zakázat profily, ve kterých se lidé vydávají za někoho jiného, pokud tedy nebudou ty účty označeny, jakože je to něco smyšleného, nějaká, nějaká parodie. Mimochodem když si.

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
Teď jste skočila.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Ano.

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
Jako vlastně jak se říká in mediares toho přístupu Elona Muska, který vůbec má nastavený, protože jeho představa je v zásadě taková, že by chtěl umenšit moderování obsahu a posílit, aby bylo jednoznačný, kdo ten obsah dělá. Jo to znamená, najít jako, jakoby přesunout, říct, že na Twitter je možný cokoliv, co není omezeno zákony, ale aby ty zákony mohly být vykonávány, tak je zapotřebí, aby bylo jasný, kdo mluví.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Ověřit ten.

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
Ověřit tu identitu jo. U parodického účtu je to velmi podobné, vy můžete mít parodický účet, ale mělo by být zřetelné, kdo za ním stojí. Připomínám, že v Čechách byla celá řada velmi jako silných parodických účtů. Falešný účet knížete Schwarzenberga, falešný účet kardinála Vlka, které produkovaly, jak se říká ty humory a které měly a mají dodneška poměrně vysoké počty sledujících a u řady z nich skutečně do dneška nevíme, kdo je dělal. Jenom ten jejich humor se ještě pohyboval v rovině, s nimiž, s nímž byli ty parodovaní víceméně, víceméně spokojeni.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
A bude se za takový ověřený účet podle Elona Muska muset platit, kolik a od kdy?

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
Někde ty peníze sehnat musíte jo a pokud budete chtít uvolňovat stavidla nemoderovaného obsahu, no tak jako dá se očekávat a už je to vidět mimochodem podle prohlášení samotnýho Elona Muska, že se budou stahovat inzerenti. A ten výpadek je samozřejmě něčím nahradit. Elon Musk přichází s myšlenkou toho, že verifikované účty budou stát 8 dolarů. Dobře, jestli to chápu, měli by ten proces verifikací by měl být zahájen v podstatě zítra, v uvozovkách, protože nevím, jak budou časový posuny. Ale nicméně měl by být zahájen po skončení voleb do Kongresu a Senátu ve Spojených státech. Musk původně chtěl zahájit mnohem dřív, ale vzhledem k tý realitě politický se rozhodl, že počká s tímhle tím krokem. Hovoří se o 8 dolarech měsíčně s tím, že by se mělo přihlížet k ekonomické situaci v těch jednotlivých zemí, takže ta cena by mohla být, mohla být různá.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Jak by to mohlo být v České republice, budete Josefe, předplatitelem s modrým tlačítkem?

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
Já budu předplatitelem s modrým tlačítkem, protože z mýho pohledu je to síť jako nesmírně důležitá a budu s ní jako dál fungovat. A myslím si, že v zásadě v uvozovkách cena dvou kafí nebo tří, by byla jaksi adekvátní tý věci. Já rozumem rozezlení, který, který Muskovy kroky přinesl, jako přináší a nicméně v tuhle chvíli platí, že Musk je vlastníkem tý sítě a jestli se jí rozhodne zavřít, nebo zničit, což se mu může na krásně jako povést neuváženými kroky, tak je to jako jeho byznys.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Americký prezident Joe Biden řekl, že Musk koupil sociální síť, která chrlí lži po celém světě.

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
No a taky koupil síť, díky, který si udržujeme poměrně dobrý obrázek na tom, co se děje na Ukrajině, co se dělo během běloruských protestů. To je stejně jako s mým oblíbeným tématem občanské žurnalistiky. Před 10 lety konference byly plné proroků občanské žurnalistiky o tom, jak lidé budou psát vlastní noviny a konečně se dozvíme, co si myslí a jak to vypadá na lokální úrovni. No a ukázalo se, že částečně to funguje, částečně vznikla celá řada dezinformačních i konspiračních serverů. Tak můžeme říct, že internet chrlí mraky dezinformací a konspirací a nejlepší by bylo vrátit se k nějaký jako třeba tramvaji a jako a používat telegraf, že jo. Můžeme to udělat, ale když si přečtete dějiny telegrafu, tak on tu Británii taky dost změnil.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Podaří se novému šéfovi Twitteru, pane Šlerko, vymýtit ze sociální sítě Twitter právě ty dezinformace?

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
Nepodaří, já si dokonce vlastně myslím, že to není ani jako.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Možné.

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
Plán.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Nebo cílem.

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
Že to není ani vlastně možné jo. To znamená nepodaří a jeho cíl v podstatě v tomhle tom ohledu učinit zodpovědnými lidi za obsah, který tam píšou, tak uvidíme.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Mimochodem jaká je svoboda slova na Twitteru? Sám Musk zveřejnil na svém účtu anketu, kde uživatelé hlasují, zda inzerenti mají podporovat svobodu slova nebo politickou korektnost.

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
To je vlastně strašně vtipná anketa jo. Inzerenti budou podporovat to, co jako jim pomáhá prodávat. A takto prostě je a bude. To je podstata jako inzerce a jestli jim pomůže prodávat podpora politický korektnosti, což se zdá, že ve Spojených státech určitě pomáhá, tak budou podporovat politickou korektnost. Já si myslím, že ta svoboda slova tam v zásadě nějakým zásadním způsobem jako ohrožována, když připustíme jako svoboda slova na Twitteru by měla být úplně stejná jako na náměstí, což úplně není pravda, protože Twitter i Facebook i další sociální sítě nejsou v tom ohledu prostory, na který se tak jednoduše dá vztáhnout svoboda slova tak, jak jí známe zaručený ústavou nebo ve Spojených státech různými dodatky. Myslím si, že v tomhle ohledu je Twitter ještě vlastně velmi svobodný místo. A to co je horší, že my přestáváme často rozumět jako krokům těch sociálních sítí v tom, proč něco dělají a proč něco třeba zakážou a něco jinýho ne. A ty sociální sítě prostě nezvládají komunikaci kolem toho a vlastně ve finále často zakazují věci jenom prostě proto, že tak rozhodl počítač a ne, ne živý člověk. To je, mi přijde daleko horší. Ta míra netransparentnosti. Ne to, že se něco zakáže, ale to, že se neřekne proč.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
A jaký vliv podle vás bude mít na záměry Elona Muska jeho další záměr, a to je a už se to asi i děje propouštění zaměstnanců, vlastně pracuje na Twitteru na 7,5 tisíce lidí a už dříve objevily zprávy, že vlastně to zredukuje nebo firma to zredukuje na polovinu ne-li více.

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
To jsou dvě různý, tam jsou dvě různý věci, které je zapotřebí říct. Jedna věc je, že ty takzvaný tech firmy typu Twitteru nebo Facebook ale mnohý další jsou přeszaměstnaní. Jako to je chronický problém, ví se o něm dlouhou dobu. Mimochodem na tenhle týden oznámilo propouštění, oznámil propuštění Mark Zuckerberg ve Facebooku jo poměrně razantní. Jiná věc je míra toho propouštění a struktura těch lidí. Ve chvíli, kdy propouštíte ze dne na den půlku ansámblů, z nichž velká část jako se podílela nějakým způsobem na nějakých kritických infrastrukturách toho, toho samotného systému, tak si koledujete o velký průšvih. A zajímavý je, že se už objevily informace, že některý ty týmy dostaly hnedka potom co je vyhodily, tak druhý den nabídku, že by je vzali zpátky. Což ukazuje na určitou míru, na určitou míru chaosu, která v tuhle chvíli v Twitteru panuje. Na druhou stranu já myslím, že Elon Musk chce vlastně ukázat, že bude razantně propouštět a že skutečně tam fungujou jakési Hunger Games, v rámci kterých, v rámci kterých teďka všichni bojují o svoje místo u stolu.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Co byste si tipl, jestli bude obnoven účet Donalda Trumpa, exprezidenta? Jestli se tam on bude chtít vrátit, protože po zablokování svého účtu ve spojení s útokem na americký Kongres založil vlastní sociální síť, pravda.

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
Tam je strašně hezký, že Elon Musk řekl, že jako nebo vlastně ty signály z Twitteru jsou, že není jasné, jestli bude, nebo nebude obnovenej. On řekl, že kdyby za každou otázku, jestil obnoví účet Donalda Trumpa, dostal dolar, tak by měla firma Twitter jako poměrně velký příjem. A nicméně na druhé straně Donald Trump řekl, že se nikdy na Twitter nevrátí. Jak v případě Elona Muska tak Donalda Trumpa víme, že slovo nikdy znamená možná. Ale v tuhle chvíli o tom Donald Trump jako nemluví, že by, že by to chtěl udělat. Popírá, že by to chtěl udělat. Faktem je, že ta jeho sociální síť Truth Social, která patří do toho plánovaného média, tam to dle plánovaného domu Trump Media není vůbec zdaleka tak úspěšná jak si Trump představoval. Elon Musk se jí mimochodem sám vysmál a označil ji za pravicovou komnatu ozvěn, která by se klidně mohla jmenovat Trumpeto. Takže jako ty vztahy budou velmi, velmi, velmi zábavný. A v tuhle chvíli se zdá, že to bude jeden z mnoha dalších velkých jako neúspěchů Donalda Trumpa podnikatele.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Vysvětluje a předpovídá datový analytik z Univerzity Karlovy Josef Šlerka. Jak, pane Šlerko, podle vás sociální sítě, potažmo technologie mění naše životy v poslední době, naše myšlení?

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
Já myslím, že jsme se dostali do fáze, kdy ve společnosti se staly samozřejmými, což je strašně zvláštní situace. Když je něco samozřejmé, tak ztrácíte určitou ostražitost vůči tomu. Když je něco samozřejmé, tak máte pocit, že všemu rozumíte, když narazíte něco, čemu nerozumíte, tak se tváříte, že tomu rozumíte. Společnost je, začíná být viditelně plná lidí, kteří se narodili do internetové doby a sociálních médií, protože neznají situaci, která byla předtím, takže v tomhle ohledu se najednou vlastně začínají objevovat problémy, který jakoby jsme dřív jako neměli tendenci vidět. Jo typickej problém jako soukromí na internetu, je problém, který tady byl vždycky. Ale začínáme ho vnímat vlastně až v posledních letech jako intenzivní problém. Problém třeba právě těch dezinformací a konspirací a jejich toho místa, kde přecházejí do možnosti mít vlastní názor a jo jako všechny tyhle ty hranice, který, který ten Twitter, pardon, který ten internet a tam by to ostatně taky rozostřil už dávno, tak teď je teprve vidíme. A oni mezitím různě nabobtnaly. Čili myslím si, že nás čekají takový jako specifika, spíš takový jako prozření, který bude samozřejmě spojený s tím, že se bude říkat, že to je vynález ďáblův, který může za rozpad demokracie, no nemůže no.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Podle jakých pravidel by měl podle vašeho názoru stát blokovat dezinformační weby?

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
Já jsem v tomhle tom příznivcem takový jako Okamovy břitvy, což je princip zvědy, který říká, že není, že zjednodušeně řečeno, nepřidávejme zbytečně další pojmy k tomu, abysme něco vysvětlili. A já mám takovou teorii právní Okamovy břitvy. Já si myslím, že v tuhle chvíli pro 99 % opravdu o problematických míst máme už v zákoně jaksi nastavení. Umíme to ostatně soudy s Tušlem a Čermákem ukazují, že jako máme ty možnosti v zákoně. Čili já si myslím, že ta cesta by měla být lepší práce soudů a policie. A myslím si, že nový zákon toho moc nevyřeší a vlastně si dokonce myslím, že ani nevznikne.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Je tady návrh ministerstva vnitra.

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
No, to není vlastně úplně přesný, pardon jsem vám skočil do řeči.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Jenom je tu návrh, jak blokovat weby, které ohrožují bezpečnost České republiky.

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
No, ale vlastně ten v rámci toho legislativního procesu je to ve fázi, na kolik rozumím dobře, spíš jako debaty, co má být teda podstatou toho zákona, že k paragrafovanému znění má velmi daleko a já si myslím, že nakonec nebude existovat žádná politická shoda, aby byl přijat.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Poslední den mají dnes zájemci o úřad prezidenta podat své kandidatury. Předvolební kampaň zamíří do horké fáze. Jak pane Šlerko, probíhá v tom on-line prostoru na sociálních sítích?

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
My se tomu věnujeme vlastně v Investigaci.cz v takovým pravidelným seriálem, kde se vracíme k tomu, jakým způsobem probíhají momentálně hlavně útraty na sociálních sítí jednotlivých kandidátů a potenciálních kandidátů. A je to vlastně velmi zajímavé. Kdybysme to, kdybysme to brali čistě podle, podle útrat, tak vlastně ten, kdo toho v tuhle chvíli investuje suverénně nejvíc peněz za reklamu, je Karel Janeček. Nicméně pokud bysme se na to podívali perspektivou bookmakerů, tak bysme zjistili, že tam existuje ta silná trojice Petr Pavel, Andrej Babiš, Danuše Nerudová. Tyhle tři vlastně budou muset nějakým způsobem přesvědčit voliče tou svojí komunikací, že jsou jiní a lepší než, než ti zbylí dva. Tím, že jsou vlastně tři ty silný kandidáti, tak to vytváří jako skutečně dynamiku, která je hrozně zajímavá i spolu od té komunikace, když o tom teď vůbec nebudu hodnotit politický aspekty. Tyhle ty tři jsou jaksi pretendenti na to, účastnit se druhého kola a vlastně je vidět, že hledají, jak se navzájem vůči sobě pozicovat. Danuše Nerudová se představuje jako člověk, který chce být tou budoucností. Staví se na tom, že je žena. V tom vizuálu využívá vlastně tu připomínku Zuzany Čaputové, která je v Čechách velmi, velmi populární. Proti ní Petr Pavel staví věc na určité míře jako klidu a zavedení řádu, což jsou jeho slogany, který používá. Což v té situaci, ve kterých jsme, rezonuje s tou společností, které je nervózní z té situace. A Andrej Babiš oproti tomu ví, že vlastně musí oslovit skupinu lidí, který, že musí udržet svoje stávající voliče. On má poměrně, jak se říká, vysoký, vysoký základ, nízký strop. To znamená má vysoko tu základnu, která ho podpoří, ale má velmi nízko položený, prostě hodně lidí ho nesnáší tak výrazně, že prostě půjde proti němu a musí teď nějakým způsobem přesvědčit ty lidi. Takže na Instagramu máte pocit, že Andrej Babiš je dědeček, jakýho byste chtěl mít jo. Jako prostě ten cool, které jezdí v těch motokárách a hezký se hipstersky oblíká. Jo, jako vlastně se tam stává, stává tím dědečkem, kterýho bych chtěl mladý volič mít. Je to strašně zajímavý sledovat. Myslím si, že bude důležitý se v těch příštích týdnech pro ty, co zajímá politický marketing, koukat na to, jak různým způsobem ty kandidáti volí komunikaci v jednotlivých kanálech komunikačních. Danuše Nerudová začala používat třeba Tik Tok, začal používat Telegram, minoritní sítě. Andrej Babiš jede tu strašně silnou kontaktní kampaň, ale to dělají všichni, všichni tři. Ale on tam třeba doplňuje takový ten charakteristický detail, že nechává teď na napsat kontakt a nechává si napsat, co by mělo změnit.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Takové interaktivní?

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
Jo, ale hlavně ty lidi mají pocit, že mu to tam napsali, aby to změnil jo. Vytváří si daleko silnější vazbu, než když vám to někdo jenom řekne. Když vám řeknu, abyste mi napsala, co mám změnit, tak vytvoříte mnohem silnější vazbu. Ta manipulativní technika je mnohem, mnohem intenzivnější v tomhle tom ohledu. A je otázka, jak to bude vypadat, pokud to bude duel Petr Pavel a Andrej Babiš, bude to duel o minulosti. A s tím trochu mám pocit Andrej Babiš počítá, když vlastně spoléhá na to, že nějakým způsobem dojde k relativizaci vlastně minulostí těch obou kandidátů. Pokud to bude duel jiné dvojice, tak to bude velmi zajímavé, protože tam se to vyostří vlastně v dimenzích, na který nejsme, na který nejsme zvyklí v těch našich debatách.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Takže nejenom tito tři kandidáti, ale i další pracují hodně právě s těmi sociálními sítěmi?

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
Ale v zásadě, když se na to podíváme jako realisticky, tak vlastně u těch, co by měli ještě relativně šanci do toho peletonu zasáhnout, jako je, jako je Pavel Fischer nebo, nebo Josef Středula, tak vidíme, že vlastně v těch sociálních sítích ta aktivita je poměrně nízká. U těch, kteří nemají šanci, je poměrně vysoká.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
A jakou roli tedy obecně hrají sociální sítě právě v prezidentské volby? Možná, jestli to lze srovnat i s těmi předchozími volbami.

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
Myslím si, že je to součást toho 360 stupňového marketingu, jak se říká. Myslím si, že to není tak, že by sociální sítě mohly některýmu z kandidátů ty volby vyhrát. Ale jsou už prostě pevnou součástí rozvažování tý celkový strategie. Myslím si, že už daleko víc míří na konkrétní strukturu těch uživatelů. A v tomhle tom ohledu vidíme na všech stranách velmi profesionální kampaň.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Už jsme pokročili od té minulé prezidentské volby. Čím se hlavně liší možná i tématicky od té předchozí přímé volby hlavy státu?

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
Já si myslím, že tématicky, jak se liší, teprve uvidíme, že opravdu jako teprve dnešním dnem se ujasní, kdo v té hře bude, a až spolu budeme mluvit příště, tak to bude mnohem zřetelnější.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Zatím mohu jenom citovat volební model společnosti Median. Podle něj by první kolo prezidentské volby vyhrál Petr Pavel se ziskem 22,5 procenta, o půl procentního bodu méně by získal Andrej Babiš. Nadále podle volebního modelu společnosti Median posiluje Danuše Nerudová, kterou by volilo 15 % lidí. Ale jak říkáte, pane Šlerko, uvidíme.

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
Míč je kulatý a fotbal hraje na 90 minut, jak se říká. Chtěl bych jenom upozornit, že důležitější daleko víc jsou ty data o tom potenciálním druhým kole, kde se ukazuje ten rozdíl mezi Andrejem Babišem a libovolným ze dvou kandidátů je opravdu velký. A tam bude zajímavé se snažit pochopit, co s tím chce udělat marketingový tým Andreje Babiše, protože ten rozdíl je opravdu značný. Je taky možný, že s tím nechce udělat nic, že budeš chtít jenom udržet Andreje Babiše co nejvíc ve veřejném prostoru.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Situace nejenom kolem nadcházejících prezidentských voleb, ale také dění na sociálních sítích budeme sledovat i v Jak to vidí a určitě s Josefem Šlerkou, datovým analytikem serveru Investigace.cz a vedoucího Studia nových médií na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Děkuji za váš čas, za vaše informace a přeji hezké dny, na slyšenou.

Josef ŠLERKA, mediální expert, FF UK
Na slyšenou.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Příjemný poslech dalších pořadů přeje Zita Senková.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.