Podomní nabídky energií

11. březen 2014

Platí, že ty nejvýhodnější nabídky za námi většinou nechodí samy? Musíme si je najít, informovat se důkladně, prozkoumat, porovnat všechny ceny, ceníky, obchodní podmínky i samotné smlouvy? Anebo můžeme podomním prodejcům věřit? Diskutovali jsme s Lukášem Zeleným z časopisu dTest.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Sčítat léta tak jako František Nedvěd minus, plus nad tím musí člověk jenom pokrčit rameny, viďte, milí posluchači, s tím skutečně se nic dělat nedá. S některými věcmi se ale trošku dělat dá jako například s tím tématem, které za chvilku přijde na řadu ve Spotřebitelské poradně. Než to téma otevřeme, ráda bych vás pozvala na setkání po 11 hodině s herečkou Jitkou Čvančarovou. No, a teď tedy to téma, na proti mně sedí Lukáš Zelený z časopisu dTest, dobrý den.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Dobrý den.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A to téma, se kterým skutečně něco dělat jde, je podomní nabídky energií, podomní nevýhodné nabídky energií. Lukáši, myslím, že to zažil každý, že u vás někdo zazvoní u bytu, u domu a říká, že pro vás má velmi výhodnou nabídku. Je někdy ta nabídka výhodná nebo je vždycky nevýhodná?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak záleží, kdo přijde, který obchodník, od které společnosti a s jakou nabídkou. Některé nabídky mohou být výhodnější než třeba má v tu chvíli ten budoucí zákazník, ale taková ta základní rada je, že ty nejvýhodnější nabídky, ty nejlepší za námi většinou nechodí samy, musíme si je najít, informovat se důkladně, prozkoumat, porovnat všechny ceny, ceníky, ty obchodní podmínky i samotné smlouvy.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Chodí ty nabídky i od velkých společností a nebo spíš od menších?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak ještě před nějakou dobou bychom říkali, že hlavně od těch menších, ale to už by nebyla pravda, chodí zástupci jak malých, tak velkých společností.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Co musíme udělat než třeba něco podepíšeme?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak, základní rada je velmi dobře číst, vyžádat si všechny podklady, zásadně to jsou smlouvy, ceníky, obchodní podmínky, případně když podepisujeme něco dalšího, tak si to vyžádat, všechno si to důkladně pročíst, zkontrolovat pravdivost těch informací, případně porovnat tuhle nabídku s jinými nabídkami.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A asi úplně hned nic nepodepisovat, rozmyslet si to?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Určitě bych nedoporučoval podepsat to hned. Měli jsme u nás i případ, kdy pán šel s odpadkama a smlouvu podepsal na popelnici. Takže venku potkal obchodníka, tak určitě to není ta správná varianta.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobře. Tak, pokud, milí posluchači, se chcete na cokoli, co se týče nabídky energií a podomního prodeje zeptat Lukáše Zeleného z časopisu dTest, můžete, telefonní čísla znáte, nicméně zopakuju je 221552525 nebo 221552424 a jejakaje@rozhlas.cz, na této adrese a na tomto telefonním čísle na vás budeme čekat na vaše dotazy.

/ Písnička /

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čísla 221552525 i 2424 obě jsou obsazená, mluvíme s Lukášem Zeleným z časopisu dTest o podomních nevýhodných nabídkách energií a s vámi, milí posluchači. Dobrý den, vítáme, můžete se ptát, dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady je Marie z Českých Budějovic. Patřím k těm všem hlupáčkům, kteří podepsali smlouvu s novým dodavatelem, ovšem obchodní zástupkyně jako klamavě na mě přišla, vzala to jako ochrannou smlouvu na původního dodavatele, nicméně okamžitě se ozvali, jak jsem to podepsala, že jsem jejich jako novej odběratel. A poslala jsem včas, včas odstoupení od tý smlouvy, to jsem si důkladně přečetla, ovšem ta nová společnost, nevím, jestli ji můžu jmenovat, je to Comfort Energy, můžu, že jo.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Už jste jmenovala, ano.

osoba
--------------------
Takže ti absolutně nereagujou, nereagujou na moje telefonáty, řekli mi, že to odstoupení od smlouvy nezpracovali ještě a že to nemůžou najít.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili, co počít v tomhle tom případě, ano, ano.

osoba
--------------------
Co počít?

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkuju za dotaz. A vezmeme ještě jeden, aby posluchačka nečekala, dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady Žáčková Alena. Já mám takový problém, moji rodiče bydleli v domě s pečovatelskou službou, a protože byli nemocní, tak se přestěhovali do domova důchodců, ale zbyl po nich takový problém i z energie, s kterou já mám podobné problémy jako paní přede mnou. Já si s nima už vedu korespondenci od 30. 12. dle roku 2013 a stále to nemám ukončené. Byla jsem se radit na ČEZu, tam mi poradili vyloženě nadiktovali, co mám do toho dopisu napsat, tak jsem tak učinila, mám už asi docela tlustou složku zavedenou s nima. No, nakonec mi teda smlouvu ukončili k 5. 3. 2014, nicméně se stále nic nedělo a stále mi chodily složenky, tak jsem si zatelefonovala do ochrany spotřebitelů, co se týče energie, a nějaký pán, nebudu jmenovat, z Jihlavy mně poradil jednu věc, že mám teda požádat písemně, protože můj otec, sice smlouva je už zrušená, ale můj otec je stále vedený, je zaregistrovaný na tom odběrovém místě v Ostravě. Takže je mám teda požádat, aby můj otec byl odregistrován. Napsala jsem teda mail, doposavad mi neodpověděli a už jsem docela bezradná, protože vlastně to není můj problém, vyřizuju to za rodiče a už se to táhne a já už si nevím rady. Prosila bych o radu. Děkuju vám.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, děkujeme, díky. Lukáši, to jsou oříšky, nejsou?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ta první, jak paní říkala, tam bylo zneužito vlastně asi toho názvu toho původního dodavatele, kde i my na poradně zaznamenáváme velké množství různých stížností a dotazů na tady tu praktiku, kde skutečně ten zástupce té společnosti, který přijde, vystupuje jako ...

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Stávající společnost, stávající poskytovatel energie.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Stávající společnosti a jakmile podepíšu tu smlouvu, tak až pak ti spotřebitelé, kteří si ji třeba důkladně nepročetli, zjistí, že přešli k jinému dodavateli a tomu zástupci podepsali plnou moc na všechny úkony související s tím převodem. Tady ten spotřebitel, vzhledem k tomu, že to bylo uzavřeno doma, má skutečně to právo od smlouvy odstoupit, a to až do pěti dnů před zahájením dodávek tím novým dodavatelem, většinou to je měsíc až tři měsíce, ta lhůta je docela dlouhá. Co tady určitě je třeba doporučit, vždy písemně, nejlépe doporučeným dopisem s dodejkou, aby ten spotřebitel měl všechny důkazy o tom, že skutečně platně odstoupil od smlouvy, že stihl lhůtu.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Kopii samozřejmě toho dopisu.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Určitě kopii. A zároveň bych doporučil i kontaktovat toho předchozího dodavatele, aby věděl, že třeba chtějí se vrátit k němu zpátky a případně, aby s ním podepsal všechny potřebné dokumenty, a zase písemně mít od všeho kopie.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tady ta paní teď komunikuje mailem, je to dobrá komunikace nebo raději doporučeným dopisem?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Někteří dodavatelé k tomu dokonce ty spotřebitele navádí, pište nám dopisem nebo volejte na naši infolinku. Ono určitě je to, ukazuje to na to, že ta společnost jakoby se snaží vyjít spotřebitelům vstříc, problém je, že pak opravdu jsou ty, ta důkazní situace toho spotřebitele je horší. Já bych ten telefon, e-mail využíval pro nějakou prvotní informaci, ale jinak bych volil potom už tu formu písemného dopisu doporučeně s dodejkou, a to zejména v těch případech, kdy jsou nějaké problémy s tím dodavatelem, že třeba tady nechce zrušit registraci, nechce ukončit smlouvu nebo zbytečně mu to trvá. Potom, když už jsou nějaké tyto velké problémy s tím dodavatelem, tak určitě neváhat a obrátit se třeba na Energetický regulační úřad, což si myslím, že paní i měla na mysli, tu ochranu spotřebitele, protože říkala v Jihlavě, tam právě Energetický regulační úřad sídlí, obrátit se na něj buď s nějakou žádostí o radu, ale taky mu může podat podnět, v podstatě stížnost a stěžovat si na toho konkrétního dodavatele.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. Dobrý den, vítáme ve vysílání, můžete se ptát.

osoba
--------------------
Dobrý den. Já jsem posluchač z Vysočiny. Já bych se chtěl tak obecně zeptat na názor vašeho hosta na to, v našem městě v létě byla firma, která organizovala na městském úřadě takový tendr na výběr nového dodavatele, jo. A tak já jsem tam byl, oni si to zapsali a vybrali mně určitýho dodavatele. A já jsem k němu přešel, jo. To je takovej názor, to není klasickej domovní prodej, jak o tom hovoříte, ale je to prostě oficiální výběrový řízení, které prošlo v našem městě a někteří občané to mohli provést. Tak jakej má názor na tyto prostě situace, na tyto výběrové řízení.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Rozumíme, rozumíme, díky, na slyšenou.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
To je záležitost řekněme několika měsíců, maximálně toho roku, roku a půl nazpátek, kdy tu začaly se odehrávat takzvané e-aukce. Tady ty aukce právě zaštiťují různé buď může společnost nebo ty obce, děje se to i tady v Praze i v různých částech České republiky, kde v podstatě se ti lidé dají jakoby dohromady, aby pro ně ten pořadatel e-aukce vysoutěžil nebo získal lepší ceny. Ono v podstatě to je velmi dobrá věc, na které by lidé mohli ušetřit, ale není to tak úplně vyzkoušené, nevíme co od toho můžeme očekávat a hlavně nevíme, která úskalí, rizika tam ještě všechna vyvstanou. Tady Energetický regulační úřad zpracovává nebo nechává si zpracovat podstatnou hodně velkou nějakou analýzu a první výstupy včetně nějakých doporučení a rad už publikoval i na svých webových stránkách, tedy každému, kdo uvažuje o tom, kdo se zapojí do e-aukce, bych doporučoval nejdříve navštívit stránky Energetického regulačního úřadu, případně se obrátit i telefonicky na tento úřad a získat si co nejvíce informací a poté, než by došlo k těm e-aukcím, tak důkladně si prostudovat jakýkoliv dokument, jakoukoliv smlouvu než ji ten spotřebitel podepíše.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Máme ještě jeden telefonát, dobrý den, vítáme.

osoba
--------------------
Dobrý den. Já jsem posluchačka z Plzně a chtěla bych vám poradit veselou příhodu. Měla jsem podobného dealera, který se ke mně vecpal do bytu, když jsem najednou otevřela dveře, chtěla jsem odejít do města, načež spustil jaksi velice výmluvné litanie. No, a já jsem řekla, že nemám zájem. Odešla jsem. Načež večer, když se stmívalo, tak opět zvonek a kouknu a on to byl zase ten samý pán. Tak jsem otevřela a ptám se ho jako a on začal zase stejný jako proslov. Tak jsem ho, prosím vás promiňte mi to teď, poslala někam počesku začíná to slovo od "p" a měla od té doby klid. To radím všem, zasmějte se a dělám to taky, pokud mě chytají takoví mládenci třeba v obchodních domech, v halách i 3x za sebou, tak vždycky potom nakonec po slušné odpovědi řeknu tohle a vždycky to pomůže.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Není nad hezký český výraz. Děkujeme.

osoba
--------------------
Ano. Na shledanou.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme mockrát, mějte se moc hezky. Díky. Na shledanou. Přišel mail na jejakaje@rozhlas.cz: "Stalo se nám, že velká společnost nás přišla přesvědčovat, že jsou vlastně jakousi odnoží jiné velké společnosti a že nám pouze přišli cosi upravit na elektroměru, abychom měli levnější energie. Poté, co vytáhli plné moci a chtěli podpis, to naštěstí babičce došlo a zavolala nás. Podle nás jsou to nekalé obchodní praktiky, lze společnost za to žalovat?"

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak, tady vůbec nepochybuju o tom, že to jsou nekalé obchodní praktiky, to můžu opravdu potvrdit. Pokud někdo přijde a s tím říká nám: "Jsme zástupci vašeho současného nebo jiného velkého dodavatele a jdeme opravit plynoměr, elektroměr, jdeme ho zkontrolovat," nebo neseme vám pouze drobnou úpravu smlouvy a pak člověk přejde k jiné společnosti, to skutečně nekalé praktiky jsou.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale co s tím?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Podat podnět Energetickému regulačnímu úřadu, který je dozorovým orgánem v této oblasti a nejjednodušší obrana okamžitě vyhodit, jak říkala paní, ano.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak říkala paní z Plzně, ano přesně.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Protože každý problém má nějaké právní řešení, byt složitější, ale vždy je jednodušší mu předcházet. Pokud máme toto podezření, že někdo nás takhle klame, tak než pak řešit případný dejme tomu soud, kdyby tam skutečně k něčemu došlo závažnému a my bychom na tom hodně prodělávali, nebo řešit podněty dozorovým orgánům, tak jednodušší je předcházet. Ta paní tam říkala české slovo, ono stačí říci pouze ne, i když jak říkala u ní to nepomohlo.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Někdy je to, ano.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
A tam bych i navázal na ty obchodní centra, jak říkali, my zaznamenáváme hodně případů, kde takto v obchodních centrech nabízí masážní polštářky, odchytnou, řekněme zatáhnou toho spotřebitele k nějakému stánku, případně do nějakého prostoru a tam nabízejí masážní polštářky. Těch případů, co my máme, jsou desítky a takto bych i varoval, aby skutečně, když někomu nabízí obchodník tento polštářek, tak rozmyslet si jeho koupi, jestli to člověk opravdu za ty peníze potřebuje.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Přece jenom, Lukáši, je možno někde porovnat ty ceny těch energií a kde zjistit, který tedy ten poskytovatel by byl pro mě výhodnější než ten stávající?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak tady existují různé řekněme srovnávače, kalkulátory, porovnávače cen. Většina jich je na tom internetu k dispozici, ty jsou ale komerční, tudíž hrozí tam nějaké riziko, že nemusí vypovídat úplnou pravdu, může tam dojít k nějaké manipulaci nebo nám budou rovnou řekněme ten srovnávač podsouvat i nějakou smlouvu. Potom tu existuje i srovnávač na elektřinu, na stránkách Energetického regulačního úřadu, kde by k té manipulaci nemělo nebo řekněme určitě nedochází, protože to je státní orgán a tam to není založeno na tom komerčním principu, tudíž by tam ta data měla být přesná.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Může se stát, že třeba jsou v těch smlouvách, které dostanou posluchači k podpisu, zahrnuty i jiné poplatky než třeba za tu energii samotnou?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Nám se nebo zaznamenali jsme teď případy, nebo teď, už v posledních měsících, kdy spotřebitel uzavře smlouvu na dodávky elektřiny, plynu, ale tam to souvisí nějaké odkaz na ceník, v tom ceníku jsou pak poplatky za související služby a až na deskách jsme se dozvěděli, co to je za služby. Tam to byly služby malíře, služby elektrikáře, služby zámečníka, nějaké připojištění, když půjdeme do nemocnice a tak dále, to je opravdu něco, co bychom nečekali od našeho dodavatele elektřiny a navíc, abychom mu za to platili třeba 300 korun měsíčně. To je opravdu jednak velká částka, která podstatně tu elektřinu, plyn prodraží a jednak je to tak překvapivé ustanovení, že ho tam nikdo nečeká.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, abychom nějak uzavřeli to naše povídání, určitě si všechno nejdřív rozmyslet, nic nepodepisovat na popelnici jak jste říkal nebo v nějakém spěchu, určitě si všechno rozvážit.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Určitě, jakmile za námi přijde takovýto zástupce nějaké společnosti, která by nám dodávala elektřinu, plyn nebo cokoliv dalšího, tak určitě získat co nejvíce informací, všechno si to prostudovat, porovnat, ale nepodepisovat hned, najít si těch co nejvíc informací. Ten, kdo ty informace ví a dokáže s nimi pracovat, se nenechá jen tak snadno oklamat.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hm, a nepouštět si asi takové lidi do bytu, protože jestliže řeknou, že potřebujou něco na elektroměru zjistit, tak to, mají na to nárok?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ono, pokud jde, tady, když je to zástupce skutečně našeho dodavatele, který jde něco zkontrolovat, tak my to zásadně víme dopředu, zásadně je schopen se legitimovat nějakým průkazem, případně nějakým dokumentem a my už pak víme. Ano, mě dopředu upozornila moje společnost, tento pán mi ukázal nějaký doklad a zároveň, když mi má přijít zkontrolovat plynoměr, tak skutečně aby ten plynoměr kontroloval a nenosil mi k podpisu plné moci. Tam určitě to odhalíme, ale zase musíme být opatrní.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A nic tak nepospíchá, abychom to nemohli třeba o den, o dva oddálit a rozmyslet si to, poradit se s někým.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Přesně tak, ono i když my na toho zástupce, který k nám přijde, řekneme: "Tak mi tady tu smlouvu nechte, já si ji přečtu," a pokud on se bude cukat a řekne: "Ne, ne, ne, to já vám nemůžu dát, prostě podepsat teď." To je jasný signál proč ho hned vyhodit.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, děkujeme mockrát Lukáši Zelenému z časopisu dTest a vám přejeme jenom samé výhodné nabídky energií, milí posluchači. Díky.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Hezký den, na shledanou.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na slyšenou, hezký den.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio