Nemocnice na kraji města podle Magdalény Dietlové
Hostem pondělního (29.11.) Setkání Hosta do domu byla novinářka, podnikatelka a bývalá rozhlasová hlasatelka Magdaléna Dietlová.
Jaroslava Dietla, nadšeného komunistu, čekala zářná budoucnost. V roce 1968 však nesouhlasil se vstupem vojsk Varšavské smlouvy na naše území, a tak byl ze zaměstnání v televizi v Praze propuštěn. Do ostravského vysíláni se šel ucházet o post dramaturga. Tam potkal svojí budoucí choť Magdalénu, která opustila svého dosavadního muže s dvěma dětmi (2,5 a 5 let) a odstěhovala se do Prahy.
V roce 1978 začal Jaroslav Dietl psát své nejslavnější dílo – Nemocnici na kraji města, nejznámější televizní seriál, jaký kdy natočila Československá televize.
U započetí díla stála i jeho žena Magdaléna. Říká: „Ze začátku měl pocit, že bude psát příběh lásky, tak trochu naší. Příběh se mu ale úplně vymkl z ruky a nakonec Jaroslav psal příběh primáře (role původně obsazená Karlem Högrem a po jeho náhlém úmrtí obsazená Ladislavem Chudíkem) a jednoho jeho syna. Původně měl mít syny dva, kdy druhý by žil v exilu. To mu ale tehdejší vedení ČST zakázalo.“
První série čítala 13. dílů. Po jejím velkém úspěchu v Československu a Německu byla ještě natočena navazující řada o dalších sedmi dílech. Za nebývalou popularitou pořadu stál cit scénáristy, kterým popisoval obyčejný lidský život.
Úspěch seriálu v sousedním Německu, byl pro autora scénáře velkým překvapením. „Jaroslav si myslel, že dobře ovládá náš „každoden“ a tak v Německu (kde lidé žijí jiný každoden) nemá se svým dílem šanci prorazit. O to větší překvapení mu bylo přichystáno diváctvem.“
„Jaroslav byl velice vnímavý,“ říká Magdaléna Dietlová a dodává: “vozil svoje děti do školy, chodil do samoobsluhy ... Když na zahradě potřeboval zasadit strom, hovořil se všemi a rád jen tak klábosil. Všeho se účastnil a trávil s lidmi všechen čas. Využil chvilky, kdy si s přáteli povídal a kladl jim dotazy. Vždy, když je všechny pokladl a odpovědi si zastrkal do škatulek v hlavě, řekl „tak ...“ a tím to pro něj skončilo a dotyčný byl také spokojen, že výslech je ukončen. Zajímal ho pokaždé i můj názor, a to pro mne bylo velmi přitažlivé.“
Jak vznikalo celé natáčení další řady Nemocnice? „Měla jsem velkou obavu svolit z vnitřní obavy, že se někdo zmocňuje práva pokračovat v tom, kde to můj muž skončil. Jaroslav říkával: „Ani kráva se nemá dojit na und,“ tedy zjevně nechtěl další sérii. Radila jsem se proto s přáteli a ujistila se v názoru, že nechci, aby další díly vytvořili Němci.“
Pro pokračování se rozhodla až v situaci kdy se ujistila, že jsou splněny následující podmínky: Další díly píše zkušený český autor a souhlasil i Jaroslav Dudek. „S návrhem tehdy přišel Bořek Severa, který kdysi překládal Nemocnici na kraji města jako knihu. Řekl tehdy, že situace je pokračování nakloněna. Herci ještě žijí, jsou v kondici si to skvěle „střihnout,“ autor je Čech a režisér původní série ještě žije, aby na díle mohl spolupracovat. Najednou jsem byla jedinou brzdou já a tak jsem si řekla „pojďme do toho!“ říká Magdaléna Dietlová.
Dvě díla se jejímu manželovi nepodařilo dokončit. Prvním je seriál Na počátku bylo slovo... , který zachycuje začátky světových tiskových agentur. „Studovala jsem tou dobou žurnalistiku a jedna profesorka nám o tomto tématu přednášela. Jaroslava to tehdy velmi zaujalo,“ říká Magdaléna Dietlová. Vytvořil tak scénář pro jednotlivých dílů a připravil podmínky pro případnou spolupráci s německou televizní stanicí. Pak začal posílat jednotlivé díly na posouzení. „Když jsme odeslali 7. díl, napsali z Hamburku, že je to oslava nadnárodních nesocialistických podniků a tudíž se celý projekt zastavuje. K jeho znovuotevření již nedošlo,“ říká Magdaléna Dietlová
Druhým pořadem, který se nikdy nerealizoval byl Doktor Macrus a jeho rod. Jedná se o třináctidílný seriál, psaný na objednávku z tehdejšího Východního Berlína. „Jaroslav v něm popisuje nemocniční budovu, nacházející se na rozhraní východní a západní části města. Můj muž ale celé dílo situoval do období první světové války a rodinu rozvětvil přesto, že měl psát o Berlínu roku 1970 a dál. Měl za úkol napsat scénář tak, aby byl současný ale on chtěl, aby jednotlivé charaktery měly patřičný přesah,“ uzavírá rozhovor Magdaléna Dietlová.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!
Vladimír Kroc, moderátor


Zločin na Zlenicích hradě
Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...