Nákupy v e-shopech podle nového občanského zákoníku
Doznaly nákupy v e-shopech zásadních změn? Změnila se nějak lhůta pro vrácení zboží? Povídali jsme si s Kristýnou Opletalovou, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, je tady vaše rubrika Rodinné finance, která vám radí jakým způsobem postupovat, aby vaše peněženka zůstala pokud možno plná, tak jak má a vaše mysl, aby nedošla žádných ekonomických újm, proto je tady Kristýna Opletalová, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net, přeji hezké dopoledne.
Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Dobrý den.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A jelikož se stále věnujeme novému občanskému zákoníku, tak dnes jsme se zaměřili na nákupy v e-shopech podle nového občanského zákoníku. Ta otázka je úplně jednoduchá, povezte mi, doznaly nákupy v e-shopech zásadních změn podle nového občanského zákoníku, nebo to je víceméně při starém?
Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak některé věci zůstávají při starém, ale došlo tam ke změnám například lhůta pro odstoupení smluv uzavřených po internetu už není hmotně právní, ale takzvaně procesně právní, to znamená, že v té 14denní lhůtě nemusí to naše odstoupení od smlouvy být doručeno tomu prodejci, ale stačí pokud ten poslední den té lhůty to odstoupení od smlouvy odešleme, pokud prostě na té zásilce bude razítko s tím posledním dnem té lhůta. Takže ta lhůta se řekněme o jeden až o dva dny prodloužila jakoby a hlavně už nemusí spotřebitelé spoléhat na to, jestli to pošta stihne doručit. Takže to je taková změna určitě ku prospěchu.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A je to jediná změna, kterou můžeme očekávat, anebo je jich tam mnohem více a naši posluchači by, pokud rádi nakupují přes internet v e-shopech, tak by je měli znát?
Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Určitě jsou tam i další změny, někdy se jedná jenom o určité upřesnění o proti té starší úpravě, například ve starém občanském zákoníku nebyla vlastně lhůta pro spotřebitele, do kdy musí vrátit to zboží, byla pouze lhůta pro to odstoupení od smlouvy. Nyní se to zpřehlednilo a stejně jako je lhůta 14 dnů odstoupení od smlouvy, tak i lhůta pro vrácení zboží a analogicky i pro prodejce pro to vrácení peněz je také 14 dní. Takže celý ten proces by měl proběhnout v rámci 30 dnů a je tam i určitá pojistka pro toho prodejce, že nemusí vrátit ty peníze, dokud mu zase ten spotřebitel nevrátí to zboží. Takže v ideálním případě by to mělo být vráceno proti sobě.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Povězte mi jak tedy mohu, když si objednám nějaké zboží přes e-shop, jak mohu odstoupit od smlouvy po novém způsobu?
Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak, jednak můžu stejně jako za staré úpravy odstoupit klasickým dopisem odeslaným doporučeně, který bude mít náš vlastnoruční podpis, stejnou relevanci má případně i datová zpráva nebo měla za té staré úpravy nebo i e-mail s takzvaným elektronickým podpisem, ale právě ten nový občanský zákoník reflektuje to, že dnes využíváme hodně moderní technologie a nemusí to vždycky všechno mít takto klasickou písemnou podobu, a proto se umožňuje tomu prodávajícímu, aby mohl na svém webu zveřejnit takový vzorový formulář pro to odstoupení od smlouvy, který nám to všechno jednoduší, a v případě, že my jej využijeme, tak takto můžeme odstoupit od smlouvy a navíc ten prodávající je povinen nám potvrdit to, že ten formulář vyplněný obdržel.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A řekněte mi, proč by to ten obchodník dělal, aby nám případné odstoupení od smlouvy usnadňoval? Nebyl by tak trochu sám proti sobě?
Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak, já myslím, že to může ulehčit trochu i sám sobě právě tím, že nebude muset řešit přebírání zásilek a takovéto věci, nebude muset vynakládat třeba prostředky na nějaké administrativní pracovníky, když se to všechno odehraje tou elektronickou cestou, tak to může být pro někoho opravdu jednodušší, když už ten samotný e-shop je založený na obchodování po internetu.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, mně přijde zboží, které jsem si objednala přes e-shop, mám ho doma a rozbalím ho a zjistím, že je jiné než jsem potřebovala, ať už mojí vinou nebo špatnou třeba fotografií a podobně a rozhodnu se ho vrátit, co musím udělat podle nového občanského zákoníku?
Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak, musíte jednak dodržet tu lhůtu těch 14 dnů a v ní tedy se rozmyslet, jestli chcete od smlouvy odstoupit nebo si zboží ponechat. V případě, že tedy opravdu ho chcete vrátit, tak musíte buď tedy odeslat dopis tomu prodejci, ve kterém stačí uvést jedinou větu: "Odstupuji od kupní smlouvy uzavřené dne toho a toho," a můj podpis nebo pokud tedy ten prodávající má na svých webových stránkách tento vzorový formulář, tak můžu pomocí něho tam prostě jen naklikat a doplnit nějaké údaje a tím je tedy od smlouvy odstoupeno, ta smlouva se vlastně od počátku zrušila a jako kdyby nebyla.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A co když mi to neuzná ten obchodník?
Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
A teď myslíte z jakého důvodu, nezná třeba proto, že nevracím to zboží v tom původním stavu?
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, třeba. Co když mi řekne: "Podívejte se, vy už jste porušila obal," třeba a já s tím budu mít potíže nebo ta věc je poškrábaná a já budu říkat: "Ale ona už mi poškrábaná přišla, vždyť vám říkám, že jsem ji vůbec nepoužila," tak jakým způsobem vlastně probíhá další komunikace?
Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Hm, tak jednak jsou určité případy, kdy vůbec nelze od smlouvy uzavřená na dálku odstoupit, to jsou takové výjimky opravdu. Může to být, třeba, když jste říkala s tím poškozeným obalem nebo porušeným obalem. To může být případ nějakých audio nebo videonahrávek, u těch je stanovená výjimka a pokud poškodíme ten jejich originální obal, tak už je vrátit nemůžeme. To je vlastně ochrana proti tomu, aby si někdo takto nevypůjčoval jakoby nějaká CDéčka, nekopíroval si je a potom je nevracel takto jakoby zadarmo.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Když jde opravdu jenom o to, že třeba se potřebuju podívat na to, jaký ten já nevím řekněme fotoaparát nebo něco, jak vypadá a zjistím, že něco a chci ho vrátit, ale poškodila jsem obal, krabici, mám ještě vlastně šanci?
Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Pokud je to běžné zboží, nejedná se o takovéto výjimky, tak je to úplně v pořádku, protože se počítá s tím, že právě proto, že jsme zakoupili to zboží po internetu, nemohli jsme si jej prohlédnout a takzvaně jakoby osahat, takže musíme mít možnost si to zboží prohlédnout, vyzkoušet právě, abychom zjistili, jestli na něm není nějaká vada nebo jestli splňuje všechny ty vyměněné vlastnosti. Takže ano, zákon i výslovně stanoví, že ta prohlídka toho zboží je legitimním důvodem, proč třeba dojde k tomu porušení obalu a vůbec to nevylučuje tu možnost od té smlouvy odstoupit.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Když mi ovšem takové zboží přijde, tak já samozřejmě zaplatím poštovné a když ho posílám zpátky, tak ho zaplatím podruhé to poštovné a v případě, že to vracím, tak by mě asi zajímalo jakým způsobem se k tomu postaví obchodník, ale to je otázka, kterou vám položím až poté, co dáme možnost, aby nám volali naši posluchači se svými zkušenostmi, otázkami nebo obavami. Můžete nám volat na 221552525 nebo 2424. Také můžete mailovat na jejakaje@rozhlas.cz, chcete-li pošlete i SMSku ve tvaru R2 JEJAKAJE text vašeho dotazu na 9077704.
/ Písnička /
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, posloucháte dopolední vysílání na Dvojce, je tady rubrika Rodinné finance, ve které se dnes bavíme s Kristýnou Opletalovou, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net o nákupech v e-shopech podle nového občanského zákoníku. A máme tady posluchače, který má dotaz. Přeji krásné dopoledne, je to tady vaše, povídejte.
osoba
--------------------
Dobré dopoledne, u telefonu je Klain. Já jsem se chtěl zeptat od 21. ledna jsem si objednal v e-shopu Sedm dál se to jmenuje, zboží, no, fotoaparát, do teďka mi nepřišel. 21. února jsem, nemohl jsem se s nima kontaktovat, protože všechny ty odkazy, které mi poslali na e-mailu, kterým potvrzovali objednávku, jako tam je nenalezený server hlášení vždycky. Tak jsem na tem mail, který mi oni poslali potvrzení objednávky, jsem poslal rychlou odpověď toho 21. února, že objednávku ruším. Stačí to proto, aby pak, kdybych si ten fotoaparát koupil někde jinde, aby mi oni neposlali a nechtěli teda po mě ještě zas abych to zaplatil?
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Jasně a vy jste ho samozřejmě neplatil a neplatil jste ani žádnou zálohu?
osoba
--------------------
Neplatil, to bylo na dobírku.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A řekněte mi, do kdy vám ho měli poslat podle nějaké smlouvy?
osoba
--------------------
No, tam napsali akorát, že není momentálně na skladě, přestože když jsem to objednával, dával do košíku, tak to na skladě bylo, byla dodací lhůta 3, 4 dny a po tom měsíci to nedošlo, žádná odezva od nich nebyla od té doby, tak jsem to udělal takhle. Tak jestli jsem se z toho jako vyvázal nebo ne?
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená oni vám poslali potvrzení o přijetí vaší objednávky a vy jste na to pak odepsal po měsíci, že odstupujete od smlouvy, tak je to?
osoba
--------------------
No, od smlouvy ne, já jsem napsal, že ruším objednávku.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, rušíte objednávku, dobře. Tak, Kristýno, to už je otázka na vás. Děkujeme pane Klaine.
Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak je určitě dobře, že tedy pan Klain neplatil ten fotoaparát předem. Někdy bohužel dochází k tomu, že už je zaplaceno, pak už je to o hodně náročné řešit, zvlášť pokud ten e-shop už je třeba zrušený. V tomto případě, pokud nebylo zboží dodáno ani ve stanovené lhůtě, ani v nějaké dodatečné přiměřené lhůtě, tak se domnívám, že je skutečně legitimní od smlouvy odstoupit a ...
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A stačí, co udělal pan Klain, že odepsal jenom na ten mail, když se nemůže nikam jinam vlastně dostat, že odepsal, je to dostatečné odstoupení od smlouvy?
Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak, pokud by třeba chtěl mít ještě stoprocentní jistotu, tak je možné odeslat jim na nějakou adresu, třeba která je zapsaná v obchodním rejstříku, odeslat doporučený dopis, že tedy odstupuje od smlouvy z těch stanovených důvodů, že tedy to nebylo doručeno ani v dodatečné lhůtě.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A to byste doporučovala?
Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
To bych doporučovala.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
To je výborné, takže pan Klain teď v podstatě musí jít hledat jakou adresu má tato společnost v obchodním rejstříku na internetu, pak napsat dopis, zajít s ním na poštu, vystát frontu, teď jste mě opravdu všichni přesvědčili, že e-shopy šetří čas. Ale v každém případě bychom toto tedy panu Klainovi doporučili, aby se mu náhodou opravdu nestalo, že si koupí v kamenném obchodě tento fotoaparát a on mu najednou přijde s tím, že ho má vyzvednout. Stačilo by, kdyby si pak ten fotoaparát nepřevzal?
Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak, je to také možnost samozřejmě si ho nepřevzít vzhledem k tomu, že to je na dobírku, tak nebude platit. Nicméně pak mohou nastat spory o to, právě jakoby o to poštovné, o to, že ta společnost už vynaložila nějaké náklady na to, aby to doručila. Takže určitě bude vhodnější dát tomu e-shopu najevo tedy, že nemáme zájem.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Jinými způsoby, dobře. Zvedám další telefon a ptám se kdo tam, dobrý den.
osoba
--------------------
Dobrý den přeju. Tady je Soukupová ze Žďáru nad Sázavou.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Zdravíme.
osoba
--------------------
A chtěla jsem se vás zeptat jak je to s povinností prodejců přidávat k produktům český návod nebo český popis?
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme za otázku. Tak jak to je s prodejci, musejí ke všemu dát český návod?
Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
V případě, že k používání toho zboží jsou nutné nějaké speciální pokyny, nejsou to tedy pravidla všeobecně známá, tak určitě k tomu musí být návod a ten návod musí být v českém jazyce.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže musí, takže pokud paní Soukupová máte zásilkovou službu, hned tiskněte české návody, pokud máte nějaké specifické zboží, které by se špatným užíváním mohlo poškodit nebo někomu ublížit, rozumím tomu správně?
Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Přesně tak.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, ještě poslední otázka, kterou už jsem předeslala, pokud vracím zboží, musím platit poštovné?
Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Při odstoupení od smlouvy je to tedy podle nového občanského zákoníku tak, že nám prodejce musí vrátit kupní cenu včetně toho poštovného, které ta kupní cena obsahovala. Nicméně to druhé poštovné při tom, když my vracíme to zboží, to už je náklad teda, který jde k tíži nás jako spotřebitelů.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobře, Kristýno, já vám mockrát děkuji za to, že se snažíte, abychom se lépe vyhnali, vyhnali, vyznali v občanském zákoníku, abychom tomu lépe rozuměli a abychom nedělali zbytečně chyby, které by nám komplikovaly život. Děkuji vám mnohokrát a určitě se brzy opět uvidíme, uslyšíme.
Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Na shledanou.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.