Místní hrdina
Český rozhlas obecně a stanice Praha zvlášt, se letos staly mediálním partnerem druhého ročníku zajímavé a podnětné soutěže "Zlaté stránky hledají lokálního hrdinu". Loni se konala v zásadě pilotně, letos už nabrala silnější vítr do plachet a její pořadatel, firma Mediatel vydávající Zlaté stránky, s ní má velké plány. A je to dobře, protože jejím smyslem je vyhledávat a propagovat malé a střední podnikatele v této zemi, kteří často musí bojovat s okolím, úřady i sami se sebou, aby dokázali naplnit svou představu či dokonce svůj sen.
Směl jsem být tentokrát členem poroty a mohu zodpovědně prohlásit, že studium osudů, lidských portrétů a profesních snad drtivé většiny nominovaných podnikatelů obého pohlaví bylo snad nejzajímavější četbou, jakou jsem letos absolvoval. Představte si ženu po autonehodě, která jí přervala dosavadní příjemný život, ale nedonutila ji vzdát se; našla si novou náplň života, nové
domácí, povolání, stala se podnikatelkou a denně bojuje o úspěch,
kterým je - v mnohem zavedenější a větší konkurenci - prodej
alespoň takového množství výrobků, které jí umožní důstojné
živobytí. Anebo zkuste věřit příběhům statečných, kteří si
umanuli, že budou vykonávat cosi prospěšného pro společnost,
třeba z hlediska ekologického, a zároveň tím uživí nejen sebe,
ale i další pracovní síly. Těch vyprávění by byla dlouhá řada a
nesmírně ladí s programovou řadou stanice ČRo 2 - Praha Váš příběh,
která denně, od pondělí od pátku, nabízí po 14 hodině reportáž či
dokonce dokument ve stopáži kolem 12 minut, jenž načrtne - někdy
do překvapivé hloubky - životní pouť tak cennou a povzbudivou, že
si posluchač, a bývám jím často, řekne: Božíčku, co jsou mé
problémy proti tomu, co slyším, a tak se přece nepoložím a budu
taky bojovat...
Slavnostní vyhlášení se uskutečnilo ve čtvrtek 6. listopadu večer
v podmanivém prostředí odsvěcené kaple SacréCoeur v Praze na
Smíchově, v sousedství pozoruhodného kostela sv. Gabriela, který
ve stylu beuronské secese daly koncem 19. století postavit
belgické jeptišky a kde po sametovém převratu na čas kázal
budoucí biskup pražský, Václav Malý. Seděl jsem u stolu s ostatními, kteří tvořili letošní porotu, sledoval výborné moderování Jana
Čenského, skvělé výkony slovenské vokální skupiny Close Harmony
Friends a nastražil uši při projevu generální ředitelky
Mediatelu, Američanky jménem Mrs. Kimberly Lewis. Řekla, že tuto
soutěž zažila jak doma za mořem, tak v Německu, že jejím
vyvrcholením bývá slavnostní galavečer za účasti stovek
podnikatelů a desítek politiků, ale tady že se začínalo od nuly a
nebylo a není to vůbec snadné. Proč? Protože, cituji paní
generální ředitelku, jsou zdejší malí a střední podnikatelé
příliš skromní, neradi na sebe upozorňují, neradi se pochlubí
tím, co dokázali. Na což později trefně replikoval Jan Čenský
připomenutím známé skutečnosti, že v Čechách se úspěch
neodpouští...
Poté, při pohoštění a dalším volném programu, jakož i během noční
jízdy z této události, jsem přemýšlel na tím, co může být dalším
kamenem úrazu při získávání co největšího množství kandidátů do
této záslužné soutěže. Po mém soudu je to samotný název, převzatý
ze světa a jazykově správně převedený, nicméně narážející na jiné
civilizační prostředí.
Hrdina, hero, je v angličtině slovo, které vzbuzuje - mohu-li to
posoudit - střízlivě kladnou odezvu. Asi by v západním světě do
této kategorie zařadili vojáka v Afghánistánu, cyklistu Lance
Armstronga, anebo lokálního politika Sarkozyho v době, kdy se
neohroženě vydal do místní školy zachránit děti držené teroristy
coby rukojmí. U nás je to po uplynulých desítkách let složitější.
Sice mnozí z našich občanů nadšeně vítali ruské vojáky při
osvobozování Prahy, kdy jim za vůně šeříků a obecné euforie znělo
slovo "geroj" nadšeně. Po pár letech, a pro ty méně chápavé po
srpnu 1968, však dostal geroj v českých ústech trpkou příchuť,
která trvá víceméně dodnes, ať už poprávu nebo ne. A co domácí
nesmysly typu Hrdina socialistické práce? Ne že by tu za minulé
doby řada lidé poctivě a dobře nepracovala, ale ověnčit je tímto
titulem, frázovitým až běda, nemuselo být pro každého z nich
zrovna důvodem k upřímnému jásotu. Osobně patřím ke generaci,
pro které toto označení bylo doslova odpudivé.
Ani po listopadu, obávám se, nám ještě nezní slovo hrdina tak
břeskně, jak by se slušelo. Nejen proto, že řada nových velkých
businessmenů se po čase znemožnila, neboť se provalily jejich
podvody a krádeže, takže vrhli temný stín i na ostatní, poctivé,
a na pojem hrdinství také. Navíc, myslím, je zde onen pradávný
český skepticismus, zdravý v instinktivní obavě před velkými
patetickými slovy, a možná i naše nevykořenitelné švejkovství.
Proto, prorokuji, bude ještě pár let obtížné přesvědčit českou
společnost, že malý a střední podnikatel(ka) jsou lidmi, kteří
tvrdě pracují, potýkají se s klacky pod nohama a zaslouží si když
ne náš obdiv, tak aspoň uznání či minimálně naši toleranci.
Věřím, že soutěž "Zlaté stránky hledají lokálního hrdinu", k níž
jsme se rádi přidali, k tomu přiloží polínko.
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka