Miloslav Šmídmajer a Čtyřlístek ve službách krále

Miloslav Šmídmajer
Miloslav Šmídmajer
Naším dnešním (1. února) hostem pořadu byl úspěšný český scenárista nejen českých pohádek Miloslav Šmídmajer.

Počítače dovedou potrápit nejen animátory, ale i scenáristy a producenty. Premiéra animovaného filmu Čtyřlístek ve službách krále, na motivy oblíbeného komiksu, se odkládá. Proč? Zapeklité technologické postupy přišel posluchačům Dvojky ozřejmit ten nejpovolanější, Miloslav Šmídmajer.

Trpělivost a tvrdá práce animátora

Laik si často neuvědomí, kolik úsilí stojí za animovanou tvorbou. Hodiny strávené za obrazovkami o víkendech a svátcích nejsou výjimkou. Ale i přes veškerou snahu početného týmu profesionálů se nedá přesně odhadnout, jak dlouho bude trvat, než se diváci usadí před plátna kin: „Bohužel, premiéra filmu Čtyřlístek ve službách krále se posouvá o jeden měsíc. Trochu nás zklamala technika a výsledné renderování.“ Zpracování vteřiny obrazu (tzv. rendering) může prý kompletně vytížit jeden počítač, a to klidně na celý den. Pokud se jedná o pokročilé scény s více úrovněmi, provádí se taková operace i celý týden, prozradil M. Šmídmajer. Jestliže se do kalkulu přidají chyby, které při generování obrazu vznikají, dodržet plánovaný termín opravdu není snadné.

02778950.jpeg

Čtyřlístek jako kasovní trhák

Jaké generaci je fenomén Čtyřlístek, a tedy právě uváděný film, vlastně určen? Dá se tvrdit, že je pouze pro děti? „Kdybych měl dílo zařadit do nějaké škatulky, uvedl bych asi primárně rodinný film, na který doprovodí rodiče své děti. Překvapením ale bylo, když nám v průzkumech vyšla věková hranice od pětatřiceti let. Lidé, kteří si ještě pamatují Čtyřlístek z dob podpultovního prodeje.“ O filmování se obecně tvrdí, že je to podnikání jako každé jiné, že si na sebe musí vydělat. Podle M. Šmídmajera je to ovšem zkerslený pohled na celou problematiku: „Jsou dva typy filmů, které se dají produkovat. Ty zábavné si na sebe např. i vydělat mohou, ale často jsou rychle a levně natočené. Na výsledku to je pochopitelně dost znát.“ Pokud bychom porovnali rozpočet pohádky Peklo s princeznou z aktovky M. Šmídmajera s populárním zahraničním kasovním trhákem Harry Potter, rozdíl v rozpočtu by činil téměř 2 miliardy korun! Přesto se většinou české filmy drží na předních místech v žebříčcích návštěvnosti tuzemských kin. Za to prý vděčíme především řemeslné zručnosti domácích filmařů.

Více si poslechněte v záznamu rozhovoru se Stanislavou Lekešovou…