Manažerka Plzeňské filharmonie Lenka Kavalová své violoncello zatím neopustila

17. říjen 2012

Naším dnešním (17. října) hostem byla žena, která usedla do křesla od nepaměti okupovaného muži. Konkrétně 66 let. Přesně tolik je totiž Plzeňské filharmonii.

Od not k ředitelskému křeslu

Lenka Kavalová se hudbě věnovala už od dětských let. Byla členkou komorního orchestru Flores de Praga, Mozartova komorního orchestru, operního orchestru Divadla J. K. Tyla v Plzni či barokního souboru Gioia della musica. Tendenci organizovat ostatním život měla prý už na dětském pískovišti. Potřeba dělat více věcí najednou a zodpovědný přístup k životu ji nakonec dovedli až k managementu. „Důvodem bylo ale také to, že jsem na začátku 90. let zjistila, že bych svůj život chtěla vést jinak a agentury, které tu ještě nebyly v takovém rozkvětu, nepracovaly podle mých představ. Proto jsem si řekla, že to zkusím udělat sama.“ A jak se sžila se skutečností, že musela přesednout od partitury k monitoru počítače a starat se o dobrý chod Plzeňské filharmonie? „Pohled na hudbu jako takovou se mi nezměnil, ale pohled na hudební svět, z hlediska organizace, určitě. Manažerskou práci mám teď jako stěžejní, ale violoncello jsem zatím ještě neopustila.“

Vztahy na pracovišti

Spousta jejích někdejších kolegů se od března roku 2009, kdy se stala ředitelkou filharmonie, stala jejími podřízenými. To přináší řadu silných i slabých stránek. „Dobré, ale i nesmírně těžké, je to, že znáte své kolegy. Kladem je i povědomí o světě klasické hudby." Vztahy s ostatními muzikanty jsou pak prý především o psychologii. “Je potřeba dělat věci tak, aby kolegové pochopili, že se člověk posunul do jiné roviny a že jsou holt některé věci, které se musejí dělat jinak.“ Ředitelka ale na druhou stranu přiznává, že „duše umělcova je duše citlivá“ a prozrazuje, co na takové lidi platí. „Určitě je to slušné zacházení. Snažím se jim nenastavovat podmínky, které by se nelíbily mně. Chci, aby měli pocit, že práci, kterou dělají, má smysl a že když ji odvedou dobře, jsou za to ohodnoceni a pochváleni.“

Lenka Kavalová

Publikum

Plzeňská filharmonie hraje dětem

Jak se publikum zdokonaluje a vyvíjí? Může si bývalý rozhlasový orchestr dovolit nasadit sofistikované skladby, nebo musí jít svým fanouškům naproti? „To je opravdu horká otázka. Naši posluchači nejraději poslouchají hudbu klasicismu, romantismu, baroka. Když nasadím i kvalitní soudobé autory, odrazí se mi to na návštěvnosti. Myslím si ale, že je to otázka výchovy a prahového vnímání.“ Proto se Lenka Kavalová snaží prostřednictvím různých pořadů vychovávat mladou generaci. „Nedávno jsme připravili projekt Máme rádi zvířata. Děti to bavilo a nakonec s námi devět odvážných hrálo Haydnovu Dětskou symfonii.“

Více si poslechněte sami v audiozáznamu rozhovoru moderátorky Martiny Kociánové s Lenkou Kavalovou.

autor: Pavla Kopřivová
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.