Lubomír Brabec: „Děti by se měly učit hudbě, aby měly bohatší život“

16. leden 2013

Hostem Dvojky byl ve středu (16. ledna) po 11:00 hodině známý kytarový virtuos Lubomír Brabec.

V mládí byl Lubomír Brabec spíše sportovcem. Osud vše obrátil naruby, když vzal do ruky kytaru. Dnes jeho diskografie obsahuje 30 titulů. Spolupracuje s nejrenomovanějšími sólisty a orchestry, ale zároveň i s jazzmany a interprety nejrůznějších žánrů. Dobrodruh se z něj ale, podle jeho vlastních slov, nevytratil. Jezdí na koni, potápí se, je horolezcem a nadšeným jachtařem.

Hudba a život
Lubomír Brabec doporučuje všem rodičům, aby dali své děti učit hře na nějaký nástroj. „Ne proto, aby se z jejich potomků stali virtuózové, ale aby měli bohatší život.“

Není dřevo jako dřevo
Kytara jej přivedla až na koncertní pódia. „Beethoven řekl, že kytara je malý orchestr. To je na ní krásné. Je barevná a dá se na ní mnoho vymyslet.“ Lubomír Brabec má dvě kytary, které vyrobil japonský mistr Masaru Kohno. „On odjel do Španělska, kde se 15 let učil. Pak se vrátil a s japonskou důkladností začal pracovat. Když jsem se ho ptal, čím jsou jeho nástroje tak úžasné, odpověděl mi, že dřevo je nejdůležitější. Sám si ho prý vybírá. Když jsem hrál na jeho kytaru v New Yorku, nepotřeboval jsem zesilovač.“

Lubomír Brabec

Čím se liší žena od kytary?
Lubomír Brabec na své kytary mluví. „Mám k nim samozřejmě vztah. Říká se, že kytara je jako milenka nebo žena. Na rozdíl od ní vám ale peníze nebere, ale přináší.“ Co dělá tón kytary tak krásným? „Když se někdo učí, zní to několik let strašlivě. Až po čase na to přijdete. Sám to nevím. Na to každý musí přijít sám.“

Hraní je jako sport
Lubomír Brabec rád vzpomíná na koncert, na kterém vystoupil španělský kytarista Andrés Segovia. „Hrál tři hodiny a já pochopil, co to jsou starší virtuózové. Ten vývoj není vždy o tom, že je to lepší. Ve středověku málo lidí umělo psát, ale když to někdo uměl, dá se to číst i dnes.“ Musí cvičit déle a více, než dřív? „Musím naopak cvičit více. Je to jako se sportem. Musí u toho být uvolněné svaly.“

Hudební archeolog
Rád upravuje skladby různých skladatelů a starých mistrů pro kytaru. „Koho si Beethoven vážil, toho upravil. Některé věci ale ke kytaře nejdou, jiné jsou nádherně. Dělal jsem třeba Leoše Janáčka a dodnes lituji, že nenapsal něco pro kytaru. To je to jediné, co mu mám za zlé.“ Lubomír Brabec je známý i svou badatelskou vášní, kdy vyhledává skladby, které by jinak v archivech zůstaly v zapomnění. „Našel jsem např. kvarteta od N. Paganiniho, která se považovala za ztracená.“

Více se dozvíte, pokud si poslechnete audiozáznam (u článku nahoře) rozhovoru s moderátorkou Martinou Kociánovou.

autor: eh
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.