Kytara údajně není příliš ženský nástroj a Lenka Filipová je z ní prý hodně utahaná

26. duben 2013

Naším dnešním (26. dubna) hostem byla žena s holčičí duší, populární zpěvačka a autorka hudby, jejíž skladby se staly velkými a trvalými hity.

Hudební začátky

Otcem zpěvačky byl herec Adolf Filip, její maminka pracovala jako učitelka hudby. Oba amatérsky hráli na kytaru, a proto pro ni bylo velmi jednoduché po nástroji sáhnout. „Když jsem začínala, hrála u mě kytara roli doprovodného nástroje. Pak jsem ale postupně začala odkrývat krásy klasické kytary. To je přístup, kdy nástroj ukáže, co umí, a stává se instrumentem sólovým.“ Teprve pak se prý projeví, jak náročná hra na kytaru vlastně je. „Pár akordů se naučíte. Pustit se ale do partitur, hraní a vytrvat, protože z toho bolí prsty a ruce, je složité. Není to moc ženský nástroj. Je těžký, i fyzicky, a většinou jsem z něj hodně utahaná.“

Concertino

Kromě vlastní tvorby se Lenka Filipová od 90. let minulého století věnuje také projektu Concertino. Prostřednictvím něj seznamuje se skladbami pro klasickou kytaru. „Tento nápad vznikl v době, kdy už jsem byla známá a měla široké publikum. Během koncertu jsem si občas zahrála nějakou klasiku a lidé pak přicházeli a ptali se, co to je a proč to nenatočím. Došlo mi, že mají pravdu, a před rokem a půl vyšla už třetí deska Concertino.“ Velikou radost má přitom z toho, že své koncerty občas odehrává v kostelech. „Je tam zima, chladno, ale i krásné prostředí. Pojí se tam architektura s duchovní atmosférou. Myslím, že to k muzice, kterou dělám, patří.“

Lenka Filipová a Stanislava Lekešová

Celine Dion

V roce 1988 měla Lenka Filipová odjet do Švýcarska na pěveckou soutěž Eurovision. Bylo jí ale zakázáno vycestovat, což paradoxně zapříčinilo vzestup popularity jiné zpěvačky. „Vycestovat prý nebylo v souladu s bilaterálními vztahy té doby. Přitom už jsem dostala k dispozici moc hezkou písničku „Ne partez pas sans moi“. Nakonec jsem ji odevzdala a mojí náhradnicí se stala ještě neznámá Céline Dion. Ta se skladbou vyhrála, což odstartovalo její velkou kariéru.“ S kanadskou interpretkou se osobně setkala v roce 2008, kdy byla předskokanem jejího pražského koncertu. „Udělala si na mě 20 minut času před svým vlastním vystoupením. Bylo to moc hezké setkání. Ona je nesmírně temperamentní, energická žena, charismatická osobnost a profesionálka každým coulem. Hezky se nám povídalo a lidé mi dokonce říkali, že jak jsme stály proti sobě a gestikulovaly, byly jsme si podobné.“

Více si poslechněte v audiozáznamu rozhovoru (viz "Přehrajte si celý příspěvek") moderátorky Stáni Lekešové s hudebnicí Lenkou Filipovou.

autor: Pavla Kopřivová
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.