Kostýmní výtvarník musí dělat spoustu kompromisů. „A je považovaný za obtížný hmyz,“ říká Šárka Hejnová

28. březen 2017

Scénická výtvarnice Šárka Hejnová ví, co to je mít slavné rodiče. Přesto toho hodně dokázala a svou profesi má ráda. Přestože tvrdí, že je nedoceněná.

„Musím dělat spoustu kompromisů. Pištěk říkal, že kostýmní výtvarníci jsou jako nevděčný hmyz. A měl pravdu! Přitom bez kostýmů divadlo není a o nás se nemluví.“ Šárka Hejnová upozorňuje i na to, že kostýmní výtvarníci často nejsou ani na plakátech.

„Ne že bych o to stála, ale měli by tam být všichni, kdo se na inscenaci podíleli. Teď se na to dost kašle.“ Hejnová spolupracovala třeba s Herzem, Macháčkem, Smočkem. Atuálně pracuje pro Fidlovačku na Sugar (Někdo to rád horké). „Tam je asi 130 kostýmů a scéna. Makám jako barevná a je to skvělý.“

V tátově stínu

Šárka Hejnová, za svobodna Svobodová, přijala jméno manžela naprosto cíleně. Jejím otcem byl totiž jeden z nejvýznamnějších českých scénografů 20. století Josef Svoboda. „Měla jsem pocit, že budu protekční dítě a chtěla jsem něco dokázat. Ne jako Svobodová, ale jako Hejnová.“

A nebylo to lehké. Když po škole dělala asistentku slavné české filmařce a výtvarnici Ester Krumbachové, otec jí v tom nechal topit s tím, že můžou spolupracovat, až něco dokáže. Teprve když s Karlem Kachyňou udělala Malou mořskou vílu, vzal ji na milost. Stejně u něj prý ale často narážela.

Osudová setkání

„Já při práci hodně mluvím a on mi pořád říkal: Nežvaň jako holič a začni kreslit!“ Mezníkem pro ni byla opera Její pastorkyňa pro Národní divadlo. „Jenůfa byla osudová a děkuji za to bohu,“ vzpomíná. „Teď na stará kolena jsem se potkala s Jurajem Herzem. Ta připravenost a tvůrčí práce s ním byla úžasná. To mi dnes trochu chybí.“

Šárka Hejnová
autoři: eh , Pavel Soukup
Spustit audio