Každý interiér by měl mít svůj příběh, říká bytová designérka Jana Hradecká

Jana Hradecká
Jana Hradecká
Ředitelka designové školy Intermezzo Jana Hradecká byla pátečním (29. března) hostem Stáni Lekešové.

Vede školu, navrhuje interiéry, věnuje se designu a divadelní scénografii a ještě má tři děti. „Je toho někdy opravdu hodně, ale já jsem si to vybrala sama, nikdo mě do toho nenutil, nemůžu si tedy na nic stěžovat,“ říká Jana Hradecká.

Opravená vila Tugendhat

Zahraniční inspirace
Jana Hradecká ale vystudovala zdravotnickou školu a je tedy zdravotní sestřičkou. Jak se ale k bytové architektuře dostala? „Já vždy toužila vycestovat do světa, což se mi podařilo i na delší dobu, kdy jsem v Anglii dělala Au - Pair. Tam jsem také potkala svého manžela, který tedy je Čech, ale seznámili jsme se v Anglii. To prostředí pro mě bylo velmi zlomové, protože jsem měla to štěstí dostat se opravdu do luxusního prostředí. To pro nás, v socialistickém Československu, bylo něco okouzlujícího. A tato láska ke kombinaci starého a nového nám oběma zůstala, postavili jsme si tak i svůj vlastní dům.“

V cizině se také potkala s různými lidmi a mezi nimi byli i profesionální designeři. „I díky nim jsem se dostala do obchůdků, které ani dnes u nás nejsou a dozvěděla jsem se, že tam existují kurzy, které vzdělávají praxí. To všechno mě nadchlo a spojilo se v profesionálního bytového designera.“

Co je vlastně dnes moderní?
A jak si lidé vybírají interiér svého domu? „To je hodně těžká odpověď. Když se podíváme na některé kusy nábytku, tak spousta lidí řekne, že to je moderní kus. Když se ale podíváme blíže, zjistíme, že byl vyroben na začátku 20. století. Příkladem může být krásná vila Tugendhat. Je celá moderní a aktuální, ač byla postavena, a její nábytek vyroben, v letech 1929-30.“

Interiér vily Tugendhat před rekonstrukcí

Kdy by měli lidé navštívit bytového designera?
Je to doba, kdy se byt či dům staví, nebo už stojí? „Rozhodně ve chvíli, kdy se staví. Pokud to jde. My totiž můžeme např. zjistit, kolik lidí se bude ve stejnou dobu oblékat třeba v úzké chodbičce. Designér totiž vždy bojuje za to, aby se v bytě dobře žilo, což už ale nezajímá architekta, který pracuje na zakázku developera. A ten má trochu jiné zájmy. Ideální pak je, pokud projekt ještě můžeme ovlivnit.“
A jaké nejčastější chyby děláme? „Klienti si velmi často špatně rozvrhnou svůj rozpočet a pak třeba krásnou stavbu znehodnotí zvolením nevhodných interiérových materiálů. Prostě proto, že na to už nezbyly peníze.“

Kombinace starého a nového
Češi mají podle Jany Hradecké často pocit, že když si koupí ergonomickou židli, která dokáže doslova divy, tak jejich život bude kvalitnější. „Neuvědomují si ale, že to není jen o nové židli nebo o posteli, ale o všem, co je obklopuje. Jsem vždy hodně ráda, pokud si člověk vezme ze starého bytu něco, k čemu má vztah. A pak se tomu dá, v tom novém, vytvářet příběh.“ Dodnes, pokud někde uvidí vyhozené staré křeslo, tak jej odveze a s kolegyní renovuje. „To mám strašně ráda, dávat takovému vyhozenému křeslu nový kabátek.“

Více se dozvíte v rozhovoru, který Dvojka vysílala v pátek 29. března po 11:00 hodině.
(Audio najdete v tomto článku.)